Éder Tamás, a Hússzövetség elnöke a szervezet sajtótájékoztatón arra hívta fel a figyelmet, hogy a hús „bizalmi termék”, ezért húsvét előtt is csak olyan gyártótól, forgalmazótól érdemes megvenni az ünnepi asztalra valót, amelyben eddig nem csalódtunk. Azt tanácsolta, hogy ne vásároljon senki kétes eredetű húsárút, például olyat, amelynek címkéjén a gyártót nem tüntetik fel, és ellenőrizzük a termék minőségmegőrzési idejét is. A szakember szerint érdemes tisztában lenni azzal, hogy a húsvéti füstölt áruk kategóriájában nagyon sokféle minőségű termék található. Az 1500 forintos gyorsérlelt, főtt sonka és a 2500-3000 forint feletti árú hagyományos érlelésű sonka nem ugyanaz a termék, ennek tudatában döntsünk a vásárláskor.
A Hússzövetség elnöke az elmúlt egy év eseményeit értékelve elmondta: a járványt megszenvedő vendéglátó (HORECA) szektorba szállító húsipari vállalkozások, elsősorban kis és közepes méretű üzemek, hatalmas forgalomesést voltak kénytelenek elkönyvelni 2020-ban, miközben a kiskereskedelmi láncokkal kapcsolatban lévő cégek értékesítése stabil maradt. A készítménygyártók lényegesen nagyobb forgalom-visszaesést érzékeltek, mint a frisshús-értékesítők. Mindezek hatására a kis és közepes méretű húsipari cégek eredménye valószínűleg drasztikusan csökkent tavaly, míg a nagyobb méretű, elsősorban kiskereskedelembe értékesítő cégek szolid pozitív eredményt könyvelhettek el.
A húsfeldolgozók költségeit alapvetően meghatározó élősertésárakban az elmúlt két évben hatalmas volt a hullámzás. A 2019-ben közel 50 százalékos éven belüli áremelkedést 2020-ban 30 százalékos csökkenés követte. A 2021-es várakozásokról Éder Tamás elmondta, hogy az élősertés ára az idén néhány hét alatt több mint 25 százalékkal emelkedett, és a folyamatnak várhatóan még nincs vége, mivel a takarmánygabonák ára az elmúlt félévben 50-70 százalékkal nőtt.
A hazai vendéglátó szektor nyitása bizonytalan, a nemzetközi turizmusból fakadó kereslet az idén biztosan hiányzik majd, ami tartós gondot jelent az ide értékesítő gyártóknak. Éder Tamás szerint az önköltségek növekedése elkerülhetetlenné teszi a húsiparban az értékesítési árak emelését, ebben a helyzetben a kereskedő partnerek és a fogyasztók megértését kérik az ágazat cégei. A szélsőséges alapanyag-ármozgás a korábbinál rugalmasabb értékesítési ármeghatározási gyakorlat kialakulását teszi szükségessé, mert a húsipari társaságok nem tudják a termékek árszintjét hosszabb távra garantálni.
Forrás: Store Insider