Az Európai Bizottság immár kilencedik alkalommal hirdetett pályázatot a "Kiváló Európai Desztinációk" számára. A pályázaton a maximális, 75%-os uniós támogatást sikerült elnyerni az EDEN projekt magyarországi lebonyolításához, ami 50 ezer euró támogatást jelent.
Az idei pályázat címe: „Egy csipet Magyarország”, témája a helyi gasztronómia, mint turisztikai motiváció – jelentették be a Stelázsi Kávézó és Borbárban megrendezett sajtóreggelin.
Dr. Faragó Péter, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy a vidéken tevékenykedő kis- és középvállalkozások versenyképességét is növelni szükséges. A gasztronómiai motivációval utazók érdeklődésének középpontjában elsősorban az élelmiszer-termelők, a gasztronómiai fesztiválok, az élelmiszeripari kiállítások és rendezvények, a termelői piacok, főzőbemutatók és a különleges ételek kóstolója áll. Ami a turizmusra általában igaz, fokozottan érvényes annak speciális ágára, a gasztronómiai turizmusra: munkahelyeket és megélhetést teremt a közösség számára, miközben a helyi gazdaságot és agráriumot is serkenti. A pályázatnak a helyi gasztronómiára építő turizmus a témája.
„Mindezek fényében újabb hangsúlyt kap a Magyar Turizmus Zrt. azon határozott törekvése, hogy a turisztikai és az agrármarketing területeket közelebb hozzuk egymáshoz. A társaság ugyanis a magyar turisztikai célpontok, a magyar gasztronómia és a magyar agrártermékek közös népszerűsítését tartja célravezetőnek.” tette hozzá a vezérigazgató.
Mártonné Máthé Kinga, a Magyar Turizmus Zrt. belföldi igazgatója az új EDEN pályázattal kapcsolatban elmondta, hogy a gasztronómia egyre inkább az utazási élmény központi elemévé válik. A turisták költésének több mint harmada a gasztronómiai termékek fogyasztásához kapcsolódik, ezért az idén induló pályázat célja egy olyan, európai szinten is versenyképes úti cél kiválasztása, amely a saját, helyi gasztronómiájára alapozott kínálatával elnyerheti a „Magyarország legízletesebb vendégváró úti célja” címet. A pályázaton nyertes célterület jogosan használja majd a Kiváló Európai Desztináció címet.
A cím elnyerésével együtt a hazai térség marketingeszközeinek fejlesztéséhez a Magyar Turizmus Zrt. két millió forint értékben járul hozzá. Több szakmai szövetség vezetője is jelen volt a tájékoztatón, mivel az MT Zrt. együttműködést kötött velük a pályázatok elbírálásához. Ott voltak a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség (MNGSZ), a Falusi és Agroturizmus Országos Szövetsége (FATOSZ), vagy a Falusi Vendégasztal Szolgáltatók Egyesülete (FVSZE) képviselői is.
Mártonné Máthé Kinga hangsúlyozta, hogy a pályázat elkészítése nem igényel sok és bonyolult munkát, úgy állították össze, hogy mindenki ki tudja tölteni. Az pályázhat, aki már legalább két éve létező, saját helyi gasztronómiájára alapozott speciális turisztikai kínálatával várja a vendégeket. Nehezíti a jelentkezést, hogy csak olyan térségi összefogások pályázhatnak, amelynek tagja legalább 3 települési önkormányzat és három turisztikai szolgáltató és egy, a turizmushoz vagy gasztronómiához kapcsolódó civil szervezet. A jelentkezőknek 3-4 napos turisztikai csomagot kell összeállítaniuk évszakonkénti bontásban.
A tájékoztatón elhangzott, hogy szúrópróbaszerűen 10-15 beadványt ellenőriznek majd, hogy a valóságot írták-e le, a pályázatokat május 26-áig várják. A pályázathoz kapcsolódó dokumentumok az eden.itthon.hu honlapon érhetőek el. A pályázati anyag részletesen bemutatja a projekt eljárásrendjét és a kiválasztás szakmai szempontrendszerét egyaránt.