Növekszik a halfogyasztás Magyarországon

A magyar halfogyasztás előmozdítása és a helyi termelők támogatása érdekében a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL), az Agrármarketing Centrum (AMC), és a METRO Magyarország közösen szervezett sajtótájékoztatóján jártunk. A rendezvényen szó esett a hazai halfogyasztás növekedéséről, a piac aktuális helyzetéről, valamint a karácsonyi időszak kulcsfontosságú szerepéről a haltenyésztők számára.

Dr. Nobilis Márton az Agrárminisztérium élelmiszergazdaságért és agrárszakképzésért felelős államtitkára, Dr. Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) elnöke, Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője és Dr. Kápolna Beáta, a METRO Magyarország beszerzési igazgatója részvételével tartott eseményre a karácsonyi ünnepekre való felkészülés jegyében került sor. Az esemény célja a hazai halfogyasztás népszerűsítése, valamint a kapcsolódó piaci helyzet és fogyasztási szokások ismertetése volt.


Fotó: SZT

Dr. Mobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszergazdaságért és agrárszakképzésért felelős államtitkára beszédében rámutatott, hogy a karácsonyi időszak kulcsfontosságú a hazai haltenyésztők számára, hiszen az éves halmennyiség jelentős részét ekkor értékesítik. Évente a magyar lakosság az ünnepek alatt fogyasztja el az éves halfogyasztás mintegy 40%-át, egyes termelőknél ez az arány elérheti a 70%-ot is.

Elhangzott, hogy Magyarországon az egy főre jutó éves halfogyasztás az elmúlt években növekedett – a 2013-ban mért 5,7 kilogrammról 6,7 kilogrammra emelkedett – ez azonban még mindig elmarad az európai átlagtól, és Magyarország még mindig az uniós rangsor végén helyezkedik el. A javulásban jelentős szerepet játszottak az utóbbi idők kampányai, amelyek 2013 és 2020 között 24%-kal növelték a halfogyasztást. Az agrármarketingre és promócióra 2020 után 700 millió forintot fordítottak, a kampányok pedig 2027-ig folytatódnak.

Dr. Mobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszergazdaságért és agrárszakképzésért felelős államtitkára
Dr. Mobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszergazdaságért és agrárszakképzésért felelős államtitkára
Fotó: SZT

A fogyasztás növekedését a haltermelők és kereskedők munkája mellett az áfacsökkentés is támogatta: a haltermékek áfáját 27%-ról 5%-ra csökkentették, ami elősegítette a hazai halak kedvezőbb piaci pozícióját.

Az államtitkár kiemelte, hogy a magyar halak fogyasztása nemcsak környezeti szempontból előnyös, hanem népegészségügyi jelentőséggel is bír. A halak az egyik leggazdaságosabban tenyészthető élelmiszerforrást jelentik, hiszen 1 kilogramm takarmányból megközelítőleg 1 kilogramm halétel állítható elő. Az Agrárminisztérium célja, hogy a magyar családok asztalára minél több biztonságos és jó minőségű élelmiszer kerüljön, miközben a környezeti terhelést és az élelmiszerhulladékot is minimalizálják.

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője elmondta, hogy a következő években a halfogyasztás népszerűsítésére irányuló kampányok folytatása kiemelt célja a magyar halászati ágazat fenntartása és fejlesztése. Az előző kampány során sikerült 20%-kal növelni a halfogyasztás szintjét, és a cél az, hogy a magyar emberek minél több magyar halat fogyasszanak. A kampányt az Agrárminisztériummal és más szakmai szervezetekkel közösen folytatják, különös figyelmet fordítva a magyar édesvízi halak, mint a ponty és harcsa népszerűsítésére.

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője
Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője
Fotó: SZT

A kampány egyik fő érve a környezetvédelem és az ökológiai fenntarthatóság, hiszen a magyar halak fogyasztása hozzájárul a vizes élőhelyek megóvásához. Emellett a rövid ellátási lánc fontossága is kiemelkedő, mivel a magyar halak nem igényelnek hosszú szállítást, ezzel csökkentve az ökológiai lábnyomot.

A kampányok célja, hogy a magyar halat ne csak karácsonykor, hanem egész évben népszerűsítsék, és alternatív étkezési lehetőségeket kínáljanak, például a halételek szélesebb választékával.

Dr. Kápolnai Beáta, a METRO Magyarország beszerzési vezetője kiemelte, hogy „ a METRO közel 8-10 milliárdos forgalmat bonyolít Magyarországon, melynek közel 33%-a magyar hal, amelyet magyar termelőinek és forgalmazóiknak köszönhetnek, akik megbízható szállítóként fenntartható forrásokból hozzák nekünk a termékeket” – majd hozzátette: „A friss halak piacán egyedülálló minőséget biztosítunk a magyar piacon, hiszen a hazai szállítóktól 24-48 órán belül érkeznek be a halak, amit azonnal a legjobb állapotban juttatunk el a vendéglátó egységekhez.

Kápolnai Beáta, a METRO Magyarország beszerzési vezetője
Kápolnai Beáta, a METRO Magyarország beszerzési vezetője
Fotó: SZT

A halászati ágazat sikeres működését segíti a helyi termelők és kereskedők együttműködése a karácsonyi időszakban különösen fontos. Dr. Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) elnöke beszédében arra kérte a haltenyésztőket, hogy a halak ára ne emelkedjen, hogy a magyar hal minden család számára elérhető maradhasson.

 Dr. Németh István, a MA-HAL elnöke
Dr. Németh István, a MA-HAL elnöke
Fotó: SZT

Az idei kampányban is szeretnék erősíteni a gasztronómiai hagyományokat, és a fogyasztók figyelmét felhívni arra, hogy a magyar hal nemcsak tradicionális ételekhez, hanem új étkezési lehetőségekhez és az egészségesebb életmódhoz is kiváló alapanyagot jelent.


Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál

Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.
Tojásválság az USA-ban

Tojásválság az USA-ban 

Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériumának adatai alapján a tojás ára soha nem látott magasságokba emelkedett az elmúlt hónapokban.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.