Növekszik a halfogyasztás Magyarországon

A magyar halfogyasztás előmozdítása és a helyi termelők támogatása érdekében a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL), az Agrármarketing Centrum (AMC), és a METRO Magyarország közösen szervezett sajtótájékoztatóján jártunk. A rendezvényen szó esett a hazai halfogyasztás növekedéséről, a piac aktuális helyzetéről, valamint a karácsonyi időszak kulcsfontosságú szerepéről a haltenyésztők számára.

Dr. Nobilis Márton az Agrárminisztérium élelmiszergazdaságért és agrárszakképzésért felelős államtitkára, Dr. Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) elnöke, Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője és Dr. Kápolna Beáta, a METRO Magyarország beszerzési igazgatója részvételével tartott eseményre a karácsonyi ünnepekre való felkészülés jegyében került sor. Az esemény célja a hazai halfogyasztás népszerűsítése, valamint a kapcsolódó piaci helyzet és fogyasztási szokások ismertetése volt.


Fotó: SZT

Dr. Mobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszergazdaságért és agrárszakképzésért felelős államtitkára beszédében rámutatott, hogy a karácsonyi időszak kulcsfontosságú a hazai haltenyésztők számára, hiszen az éves halmennyiség jelentős részét ekkor értékesítik. Évente a magyar lakosság az ünnepek alatt fogyasztja el az éves halfogyasztás mintegy 40%-át, egyes termelőknél ez az arány elérheti a 70%-ot is.

Elhangzott, hogy Magyarországon az egy főre jutó éves halfogyasztás az elmúlt években növekedett – a 2013-ban mért 5,7 kilogrammról 6,7 kilogrammra emelkedett – ez azonban még mindig elmarad az európai átlagtól, és Magyarország még mindig az uniós rangsor végén helyezkedik el. A javulásban jelentős szerepet játszottak az utóbbi idők kampányai, amelyek 2013 és 2020 között 24%-kal növelték a halfogyasztást. Az agrármarketingre és promócióra 2020 után 700 millió forintot fordítottak, a kampányok pedig 2027-ig folytatódnak.

Dr. Mobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszergazdaságért és agrárszakképzésért felelős államtitkára
Dr. Mobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszergazdaságért és agrárszakképzésért felelős államtitkára
Fotó: SZT

A fogyasztás növekedését a haltermelők és kereskedők munkája mellett az áfacsökkentés is támogatta: a haltermékek áfáját 27%-ról 5%-ra csökkentették, ami elősegítette a hazai halak kedvezőbb piaci pozícióját.

Az államtitkár kiemelte, hogy a magyar halak fogyasztása nemcsak környezeti szempontból előnyös, hanem népegészségügyi jelentőséggel is bír. A halak az egyik leggazdaságosabban tenyészthető élelmiszerforrást jelentik, hiszen 1 kilogramm takarmányból megközelítőleg 1 kilogramm halétel állítható elő. Az Agrárminisztérium célja, hogy a magyar családok asztalára minél több biztonságos és jó minőségű élelmiszer kerüljön, miközben a környezeti terhelést és az élelmiszerhulladékot is minimalizálják.

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője elmondta, hogy a következő években a halfogyasztás népszerűsítésére irányuló kampányok folytatása kiemelt célja a magyar halászati ágazat fenntartása és fejlesztése. Az előző kampány során sikerült 20%-kal növelni a halfogyasztás szintjét, és a cél az, hogy a magyar emberek minél több magyar halat fogyasszanak. A kampányt az Agrárminisztériummal és más szakmai szervezetekkel közösen folytatják, különös figyelmet fordítva a magyar édesvízi halak, mint a ponty és harcsa népszerűsítésére.

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője
Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője
Fotó: SZT

A kampány egyik fő érve a környezetvédelem és az ökológiai fenntarthatóság, hiszen a magyar halak fogyasztása hozzájárul a vizes élőhelyek megóvásához. Emellett a rövid ellátási lánc fontossága is kiemelkedő, mivel a magyar halak nem igényelnek hosszú szállítást, ezzel csökkentve az ökológiai lábnyomot.

A kampányok célja, hogy a magyar halat ne csak karácsonykor, hanem egész évben népszerűsítsék, és alternatív étkezési lehetőségeket kínáljanak, például a halételek szélesebb választékával.

Dr. Kápolnai Beáta, a METRO Magyarország beszerzési vezetője kiemelte, hogy „ a METRO közel 8-10 milliárdos forgalmat bonyolít Magyarországon, melynek közel 33%-a magyar hal, amelyet magyar termelőinek és forgalmazóiknak köszönhetnek, akik megbízható szállítóként fenntartható forrásokból hozzák nekünk a termékeket” – majd hozzátette: „A friss halak piacán egyedülálló minőséget biztosítunk a magyar piacon, hiszen a hazai szállítóktól 24-48 órán belül érkeznek be a halak, amit azonnal a legjobb állapotban juttatunk el a vendéglátó egységekhez.

Kápolnai Beáta, a METRO Magyarország beszerzési vezetője
Kápolnai Beáta, a METRO Magyarország beszerzési vezetője
Fotó: SZT

A halászati ágazat sikeres működését segíti a helyi termelők és kereskedők együttműködése a karácsonyi időszakban különösen fontos. Dr. Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) elnöke beszédében arra kérte a haltenyésztőket, hogy a halak ára ne emelkedjen, hogy a magyar hal minden család számára elérhető maradhasson.

 Dr. Németh István, a MA-HAL elnöke
Dr. Németh István, a MA-HAL elnöke
Fotó: SZT

Az idei kampányban is szeretnék erősíteni a gasztronómiai hagyományokat, és a fogyasztók figyelmét felhívni arra, hogy a magyar hal nemcsak tradicionális ételekhez, hanem új étkezési lehetőségekhez és az egészségesebb életmódhoz is kiváló alapanyagot jelent.


A csokoládé, amely pillanatok alatt meghódította a világot

A csokoládé, amely pillanatok alatt meghódította a világot 

Mi az a dubai csokoládé, és mi az oka annak, hogy mindenki megőrül érte?
Három Michelin-elismerés a MOL Campus éttermeinek

Három Michelin-elismerés a MOL Campus éttermeinek 

Dupla Michelin-ajánlás a MOL torony éttermeiben és Lendvai Levente az Év Fiatal Séfje.
Liptai Zsolt lett az év bortermelője

Liptai Zsolt lett az év bortermelője 

A magyar borászok által elnyerhető legrangosabb hazai kitüntetés nyertesét kedden hirdették ki.
Michelin Guide díjkiosztó: íme, az idei hazai díjazottak teljes listája

Michelin Guide díjkiosztó: íme, az idei hazai díjazottak teljes listája 

A világ vezető étteremkalauza, a Michelin Guide 2024. december 10-i magyarországi díjátadóján kiderült, hogy országos szinten 78 étterem került be a francia kalauz magyarországi ajánlójába.
Január elsején életbe lép a szervízdíj változásáról szóló rendelet

Január elsején életbe lép a szervízdíj változásáról szóló rendelet 

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter aláírta azt a rendeletet, amely szabályozza a szervizdíjakat.
Mész vagy maradsz, Osama?

Mész vagy maradsz, Osama? 

Osama Kutaini , szír származású séf neve mára megkerülhetetlenné vált a hazai gasztro területén. Tehetségét sosem kispályán mutatta meg: mindig is a fine dining csúcskategóriás világában, ötcsillagos éttermek konyháján alkotott.
High-end japán életérzés – kerek évfordulóval

High-end japán életérzés – kerek évfordulóval 

Idén 30 éves az a márka, amely világszerte lenyűgözi rajongóit.
Jövőre  megújul a ProWein

Jövőre megújul a ProWein  

„Fedezd fel a holnap ízeit” mottóval, friss és modern megjelenéssel, illetve új csarnokelrendezéssel mutatkozik be a ProWein 2025.
Kiderült, melyek a magyarok kedvenc karácsonyi fogásai

Kiderült, melyek a magyarok kedvenc karácsonyi fogásai 

Országos kutatás: drágább lesz az ünnepi menü, mint tavaly.
Ahol bezárul egy ajtó – ott mindig kinyílik egy másik

Ahol bezárul egy ajtó – ott mindig kinyílik egy másik 

Karácsonyi ajándékként megnyílt a főváros egyik legizgalmasabb gasztronómiáját és álomdesign megoldásait kínáló rooftop bár és étterme, a BiBo Budapest.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.