Határokon átívelő ízek – két séf, három azonos alapanyaggal

Ha Ausztria kerül szóba, sokaknak elsőként a lélegzetelállító hegyvidéki tájak, az alpesi friss levegő és a sípályák ugranak be. Nem véletlenül, hiszen a magyar turisták körében továbbra is a természeti élmények vezetik a népszerűségi listát. De szorosan a nyomukban ott van a gasztronómia is: az osztrák konyha vonzereje nem csupán a tradicionális fogásokban rejlik, hanem abban a kulináris sokszínűségben, amely mára már a fine dining világában is komoly elismeréseket vívott ki.

Erről szólt az Österreich Werbung (ÖW) különleges gasztroeseménye május 20-án, amelynek minden mozzanata az étkezés, a kóstolás és az élmények köré szerveződött – méghozzá nem is akárhol.

A gasztro esemény résztvevői, az első sorban középen Astrid Harz nagykövet asszony
A gasztro esemény résztvevői, az első sorban középen Astrid Harz nagykövet asszony
Fotó: ÖW/Bielek István

Exkluzív helyszínen – inspiráló témák

A helyszín az Osztrák Nagykövetség elegáns budai rezidenciája volt, ahol egy pillanatra úgy érezhettük magunkat, mintha időutazáson vennénk részt: a falról maga Sisi császárné tekintett le ránk egy életnagyságú festményről – talán kissé korholó, vagy inkább irigykedő pillantással. Hiszen Ferenc József híresen vékony felesége egész életében szigorú diétákat tartott, míg mi jóízűen kóstoltuk egymás után, a szakmai programot követően, az elénk tett különleges ebédmenüt.

(b-j) Astrid Harz, Hanni Rützler és Max Stiegl
(b-j) Astrid Harz, Hanni Rützler és Max Stiegl
Fotó: ÖW/Bielek István

Az esemény különlegességét az adta, hogy két, egymástól gyökeresen eltérő szemléletű séf mutatta be a saját konyhaművészetét – egy osztrák és egy magyar –, mindketten elismert, díjazott mesterei a szakmájuknak. Ám ez a gasztronómiai találkozás nem egyfajta verseny vagy párbaj volt, sokkal inkább annak a látványos bizonyítéka, hogy a mai gasztronómia milyen színes, mennyire kreatív és inspiráló világ. Egy olyan terület, amely nemcsak az ízekről szól, hanem arról is, hogyan lehet az ételeken keresztül élményeket és érzelmeket közvetíteni – azok számára, akik csak kóstolnak, de nem főznek.

De nézzük, hogyan is zajlott mindez ezen a bizonyos, kissé borongós időbe hajló keddi napon.

Tavaly 670 ezer magyar látogatott az országunkba

- mondta bevezetőjében az ÖW magyarországi képviseletének vezetője, Oskar Hinteregger, hozzátéve, hogy Magyarország Ausztria számára az egyik legfontosabb exportpiac – az őstermelői termékek területén. Ezért is fontos, hogy a két ország kulináris kapcsolatát bemutassuk – például ilyen rendezvények alkalmával, mint ez a mostani, mondta a képviseletvezető.

Balra Hanni Rützler, Food trend kutató, a FutureFoodStudio vezérigazgatója, jobb szélen Mautner Zófia, az ismert hazai gasztroszakértő, középen a burgenlandi sztárséf - különös dekorációs megoldásával
Balra Hanni Rützler, Food trend kutató, a FutureFoodStudio vezérigazgatója, jobb szélen Mautner Zófia, az ismert hazai gasztroszakértő, középen a burgenlandi sztárséf - különös dekorációs megoldásával
Fotó: ÖW/Bielek István
Gasztrotrendek a következő időszakra – a szakértőtől

A program első részében először Hanni Rützler, Food trend kutató és az ausztriai FutureFoodStudio vezérigazgatója tartott előadást. Előadásában hangsúlyozta,

az étkezés sok szinten köt össze bennünket: egymással, azzal a hellyel, ahol élünk, a környezetünkkel, a hagyományainkkal és a jövőnkkel.

Kiderült, ő immár 13 éve elemzi éves Food Reportjaiban az ételtrendeket, és jelzi előre, hogy e területen mi várható. Meggyőződése, hogy a séfek központi szerepet játszanak az étkezési kultúra átalakulásában. Egyre inkább a változás katalizátorainak tekintik magukat – és valóban azok is. A régióra, valamint a fenntarthatóbb és egészségesebb étkezési koncepciókra való fókuszukkal, illetve az élelmiszerekkel való tiszteletteljes bánásmóddal nemcsak az évszakokat és a származási helyeket teszik tapasztalhatóvá, ízlelhetővé és érzékileg átélhetővé, hanem kreatív elképzeléseikkel utat nyitnak új étkezési megoldások felé.

Az osztrák étkezési szakértő legfrissebb, 2025-ös Food Reportjában széles körű kutatásai alapján egy gasztronómiai trendradart állított össze, és ennek eredményeiből kiszűrte a csúcsgasztronómia három jelenleg legfontosabb trendjét:

  1. Tiszta prioritások: Az etikus előállítási módszerek iránti elköteleződés, az alapanyagok származásának átláthatósága, valamint az autentikus kulináris élmények megbecsülése.
  2. Dinamikus változás: Zöldség, származás, alkohol Az olyan, korábban domináns elemek, mint a hús és a bor, fokozatosan elveszítik vezető szerepüket az étlapokon, és egyre inkább osztozniuk kell a helyen alkoholmentes italkíséretekkel, valamint vegetáriánus és vegán fogásokkal.
  3. Kulináris polarizáció: Ez a trend két olyan fejlődési irányt mutat, amelyek első pillantásra ellentétesnek tűnhet. Egyrészt megjelenik az exkluzivitás és egyediség révén történő megkülönböztetés keresése. Ezzel szemben ott áll a csúcsséfek törekvése, hogy tudásukkal és tapasztalatukkal példaképként szolgáljanak a teljes gasztronómiai szektor számára.

(b-j) Max Stiegl, Kaszás Kornél, Mautner Zsófia
(b-j) Max Stiegl, Kaszás Kornél, Mautner Zsófia
Fotó: ÖW/Bielek István

A kevesebb néha több

Kötetlen szakmai beszélgetés követte a szakértői előadást, amelyet Mautner Zsófia vezetett. A különleges fogásaikat később a vendégeknek prezentáló két séf – az osztrák konyha egyik „fenegyereke”, a burgenlandi illetőségű Max Stiegl és a pesti Belváros Babel éttermének konyhájának vezetője, Kaszás Kornél - ültek Zsófi mellé.

Többek közt a séfek felelősségéről, az alapanyagok teljes feldolgozásáról (fülétől a farkáig), a konyhai provokatív felfogásról, a fenntarthatóság gyakorlati megoldásairól, a helyi termelők fontosságáról, vendégeket generáló gasztroesemények kerültek terítékre a beszélgetés során. Mindketten letették a voksukat az „Egyszerűen természetes” elv mellett, vagyis annak a hívei, hogy ne százféle dolog legyen egy tányéron, hanem a „kevesebb több” alapon inkább maximum 3 dolog szerepeljen rajta – mindenféle díszítés nélkül.

Kóstolófalatok a két séftől . Az asztal díszeként egy sertésszívbe döfött jókora kés pompázott - ezzel is jelezve, hogy Max Stiegl ezúttal sem hazudtolta meg önmagát
Kóstolófalatok a két séftől . Az asztal díszeként egy sertésszívbe döfött jókora kés pompázott - ezzel is jelezve, hogy Max Stiegl ezúttal sem hazudtolta meg önmagát
Fotó: ÖW/Bielek István

Három alapanyag, két séf – más-más gasztronómiai világot tükrözve

Az „Ízek és trendek nem ismernek határokat” elnevezésű gasztronómiai esemény különlegessége abban rejlett, hogy a két, stílusában és kultúrájában markánsan eltérő séfnek ugyanazokból az alapanyagokból kellett kihozni a saját kulináris vízióját. Három megadott hozzávalót kaptak „játékszabályként”:

szív, szárnyas és bodza.

Hogy miért éppen ezekre esett a választás, az a kíváncsi közönség számára nem derült ki – de a tányérok tanúsága szerint mindhárom hozzávaló kreatívan visszaköszönt az ételekben.

A tálalás befejezése a kóstolóközönség előtt történt
A tálalás befejezése a kóstolóközönség előtt történt
Fotó: ÖW/Bielek István

És milyen formában?

Max Stiegl, a burgenlandi fenegyerek a következő kóstolómenüvel rukkolt elő: előételként marinált borjúszívet tálalt, főételként egy különlegességgel, hólyagban sült csirkét szervírozott, a desszertje pedig egy klasszikus burgenlandi nyáridéző finomság volt, sörtésztában sült bodzavirág formájában.

A magyar ízlésvilágot Kaszás Kornél, a budapesti Michelin-csillagos séf képviselte: ő füstölt marhaszívvel nyitott, amelyhez égetett paradicsom adott izgalmas füstös-édes kiegészítést. Ezután gyöngytyúkot tálalt mángolddal és áfonyával, végül pedig egy meglepő, mégis harmonikus zárást készített: bodza flant, amit tárkony ízesítés tett különlegessé.

Az ebéd így nemcsak a kulináris határok elmosódását mutatta meg, hanem azt is, hogyan tud három egyszerű alapanyag két teljesen eltérő, mégis lenyűgöző gasztronómiai világot inspirálni.

 

 

 

 

 

 


Új imázsfilm a magyar borról – Videó a cikkben

Új imázsfilm a magyar borról – Videó a cikkben 

Új nemzetközi imázsfilmmel pozicionálja újra Magyarországot a borvilág térképén a Magyar Bormarketing Ügynökség.
Hazai borászoknak üzent Nagy Márton: jön a kormányzati segítség

Hazai borászoknak üzent Nagy Márton: jön a kormányzati segítség 

Növelni kell a palackos borok exportját, amihez a magyar kormány minden segítséget megad, mondta a miniszter egy csütörtöki balatoni nyitóeseményen.
Bartenderek új generációja – 22 milliós segítség a Coca-Cola HBC-től

Bartenderek új generációja – 22 milliós segítség a Coca-Cola HBC-től 

A Bar Me Tender ingyenes bartenderképzés immár negyedik éve segíti a vendéglátós szakma új generációját.
Hamis élelmiszerek, többmilliárdos károk

Hamis élelmiszerek, többmilliárdos károk 

Többmilliárdos kárt okoznak évente Magyarországon a hamisított élelmiszerek és italok.
Piacbővítésre készül a multi üzletlánc hazai tagja

Piacbővítésre készül a multi üzletlánc hazai tagja 

Az Auchan Magyarország stratégiai partnerségre lép a Winelovers Wine Awards borversennyel.
Legjobbak közt a magyar speciality kávé

Legjobbak közt a magyar speciality kávé  

A döntőbe a világ több százezer kávéja közül, kategóriánkként a legjobb tízet választják ki.
Miskolc innovatív gasztronómiai kínálata Katowice-ben

Miskolc innovatív gasztronómiai kínálata Katowice-ben  

A Zadole parkban zajló kétnapos rendezvényen a látogatók Katowice testvérvárosainak kulináris és kulturális kínálatával ismerkedhettek meg.
Fagylaltozók, strandbüfék a nyári ellenőrzések célkeresztjében

Fagylaltozók, strandbüfék a nyári ellenőrzések célkeresztjében 

Országos ellenőrzés lesz a főszezonban bizonyos vendéglátóhelyeken.
Átadták a Gyulai Pálinkafesztivál versenydíjait

Átadták a Gyulai Pálinkafesztivál versenydíjait 

Az idei pálinkafesztiválon az év gyümölcse a cseresznye, így külön kategóriaként bírálta a szakmai zsűri a cseresznyepálinkával töltött 27 bonbont.
Nyári ízek újrahangolva  – a Kozmo Hotel új szezonális étlapján

Nyári ízek újrahangolva – a Kozmo Hotel új szezonális étlapján 

Feith Attila executive séf vezetésével a szálloda nyári étlapja idén is ízutazásra hívja a vendégeket.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.