Öt változás az éttermi szegmensben a covid miatt

Öt változás, amit a pandémia az éttermi élményekkel tett. A Forbes.hu összeállítása alapján.

  1. Egyszerűbb étkezés:  A koppenhágai Noma, amelyet négyszer választottak a világ legjobb éttermének, a karantén után nem mint fine dining hely, hanem átmenetileg burgerezőként nyitott újra. Ezzel megadta az irányt a világ vezetői éttermeinek, egyben mérsékelte hátrányát az eleve elvitelre vagy kiszállításra létrehozott gyorséttermekkel szemben. Nem kell mindig túlbonyolítani. A közelben elérhető egyszerű alapanyagokból minden kreatív séf tud remek ételeket készíteni.
  2. A kenyérújrahasznosítás vége:  A híres séf, Anthony Bourdain vallotta be könyvében: világszerte bevett szokás, hogy az érintetlennek tűnő kenyereket (jobb helyeken csak kenyérkosarakat) az éttermek újra felhasználják, azokat újabb vendégek elé is leteszik. A COVID-érával a second hand kenyér ideje lejárt, a biztonság érdekében nincs közösködés, még ha ez növeli is az élelmiszerpazarlás mértékét.
  3. A közösségi étkezés és a sorban állás vége:  Világszerte szabályozott napjainkban, hány fő ülhet egy étterem asztalánál, az asztalok között mekkora távolságnak kell lennie, és sok helyen azt is megszabják, hogy csak egy háztartásban élők étkezhetnek együtt. Van olyan, aki hiányolja, hogy étkezés közben a szomszéd asztalnál ülő széke a hátához ér, a táskáját székhiány miatt a földre kell tennie, a könyökét meg folyton a mellette ülő könyökéhez veri, mert szűk a hely?  Korlátozottak a bulik, partik, összejövetelek is, és talán már nem is emlékszünk, milyen érzés derékig behajolni egy bárpulton, hogy a személyzet végre észrevegyen és kiszolgáljon minket a tömegnyomorban. Manapság sok helyen inkább az a jellemző, hogy a rendeléseket az asztaloknál veszik fel, italunk nyomorgás és a figyelemért való versengés nélkül is az asztalunkon landol, és aprópénz helyett kártyával fizetünk érte egy kesztyűs kéznek.
  4.  Online foglalás és várólisták:  Mivel növelni kellett az asztalok közti távolságot, az éttermekben egyidejűleg fogyasztó vendégek száma csökkent, ezzel a népszerű helyeken megnőtt a sikertelen asztalfoglalások száma, a várólisták hosszabbak lettek. Eközben viszont a digitalizáció végre azokat a helyeket is utolérte, akik ezt 2020-ig halogatták. Itthon is sok hely csak most vezette be a komplex foglalási rendszerét, amellyel kiszűrhető a telefonálás, telefonnál várakozás, és további előnye például, hogy egyszerre láthatjuk az elérhető szabad időpontokat.
  5. Csúcsminőség otthon, profi iránymutatással: A Michelin-csillagos Costes, a fine diningban erős Laurel, a felkapott Salt, a kreatív megoldásairól ismert Konyhakör, az eddig csak éttermeket alapanyaggal ellátó France Gourmet, és mások is átálltak B2C-ről B2B-re vagy a tőlük eredetileg távol álló házhoz szállításra. Többen az otthoni főzési élményt is megpróbálták kreatív módon felturbózni úgy, hogy előkészített alapanyagaikkal és csúcsséfjük által megírt receptjükkel némi közreműködésre késztették a karanténozó fogyasztót.

 


Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf

Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf 

Vajon mit keresett ott?
Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál

Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.