Többet kevesebbért

Márciusban és áprilisban mérséklődött a hazai borok belföldi feldolgozói értékesítési árának emelkedése, derül ki az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) legfrissebb borpiaci jelentéséből.

Idén az év az első négy hónapban 7,2 százalékos volt az éves alapú árnövekedés, míg az első két hónap adataiból az rajzolódik ki, hogy akkor az egy évvel korábbi időszakkal összevetve 12,5 százalékkal magasabb áron kerültek ki a borok a pincészetekből. Jól látható, hogy a fehérborok áremelkedése nagyobb mértékű, 10,3 százalékos volt, míg a vörösborok és a rozék átadási ára együttesen 5 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, írja a vg.hu.

 

Több bor kerül exportra, de kevesebbet kapnak érte az értékesítők

Literre vetítve az árakat: a fehérboroké 203,6 forintról 224,6 forintra, a vörös- és rozéboroké pedig 264,7-ről 276,9 forintra emelkedett. Nem volt áttörés az oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel ellátott magyar borok belföldi értékesítési áraiban sem. Legnagyobb mértékben a Tokajban termelt borok ára emelkedett, 17 százalékkal, az egri és a villányi vörös és rozé 5, illetve 7 százalékkal magasabb áron került ki a pincékből. 

A tokaji borok dinamikus áremelkedése ellenére az átlagár így is csak 1122 forint literenként, az egri és a villányi pedig csupán 479, illetve 725 forint. Eközben a magyar borok exportára 2,4 százalékkal, 265,3 forintra csökkent, ezen belül a tokaji borok ára 16 százalékkal emelkedett, ám ez literenként mindössze 703,6 forint jelent, és nem haladja meg az első kéthavi exportárat.

A kivitelnél továbbra is a lédig borok dominálnak

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint Magyarország gyöngyöző bor és pezsgő nélkül számolt borkülkereskedelmi egyenlege mind mennyiségben, mind értékben pozitív volt 2022 január–februári időszakában. A borkivitel mennyiségben csaknem 13 százalékkal, 169 ezer hektoliterre nőtt, értékben viszont 23 százalékkal, 4 milliárd forintra csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva. A külpiacon értékesített mennyiség 79 százalékát tették ki a lédig borok, amelyek exportja 27 százalékkal, 121 ezer hektoliterre bővült az első két hónapban. A palackos borok kiszállítása ezzel szemben 12 százalékkal, 47,9 ezer hektoliterre csökkent, míg a kivitel értéke 10 százalékkal, 3,1 milliárd forintra emelkedett. A nemzetközi piacon továbbra is a magyar fehérborok voltak a keresettebbek, a kivitel 83 százalékát tették ki a megfigyelt periódusban.

A KSH adatai szerint Magyarország borimportja 2022 első két hónapjában 9 százalékkal, 11,1 ezer hektoliterre nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és csaknem teljes egészében palackos kiszerelésű volt. A palackos és a lédig kiszerelésű borok behozatalának összértéke 1 százalékkal, 0,6 milliárd forintra mérséklődött a vizsgált időszakban.

 

Forrás: vg.hu


Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.