Többet kevesebbért

Márciusban és áprilisban mérséklődött a hazai borok belföldi feldolgozói értékesítési árának emelkedése, derül ki az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) legfrissebb borpiaci jelentéséből.

Idén az év az első négy hónapban 7,2 százalékos volt az éves alapú árnövekedés, míg az első két hónap adataiból az rajzolódik ki, hogy akkor az egy évvel korábbi időszakkal összevetve 12,5 százalékkal magasabb áron kerültek ki a borok a pincészetekből. Jól látható, hogy a fehérborok áremelkedése nagyobb mértékű, 10,3 százalékos volt, míg a vörösborok és a rozék átadási ára együttesen 5 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, írja a vg.hu.

 

Több bor kerül exportra, de kevesebbet kapnak érte az értékesítők

Literre vetítve az árakat: a fehérboroké 203,6 forintról 224,6 forintra, a vörös- és rozéboroké pedig 264,7-ről 276,9 forintra emelkedett. Nem volt áttörés az oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel ellátott magyar borok belföldi értékesítési áraiban sem. Legnagyobb mértékben a Tokajban termelt borok ára emelkedett, 17 százalékkal, az egri és a villányi vörös és rozé 5, illetve 7 százalékkal magasabb áron került ki a pincékből. 

A tokaji borok dinamikus áremelkedése ellenére az átlagár így is csak 1122 forint literenként, az egri és a villányi pedig csupán 479, illetve 725 forint. Eközben a magyar borok exportára 2,4 százalékkal, 265,3 forintra csökkent, ezen belül a tokaji borok ára 16 százalékkal emelkedett, ám ez literenként mindössze 703,6 forint jelent, és nem haladja meg az első kéthavi exportárat.

A kivitelnél továbbra is a lédig borok dominálnak

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint Magyarország gyöngyöző bor és pezsgő nélkül számolt borkülkereskedelmi egyenlege mind mennyiségben, mind értékben pozitív volt 2022 január–februári időszakában. A borkivitel mennyiségben csaknem 13 százalékkal, 169 ezer hektoliterre nőtt, értékben viszont 23 százalékkal, 4 milliárd forintra csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva. A külpiacon értékesített mennyiség 79 százalékát tették ki a lédig borok, amelyek exportja 27 százalékkal, 121 ezer hektoliterre bővült az első két hónapban. A palackos borok kiszállítása ezzel szemben 12 százalékkal, 47,9 ezer hektoliterre csökkent, míg a kivitel értéke 10 százalékkal, 3,1 milliárd forintra emelkedett. A nemzetközi piacon továbbra is a magyar fehérborok voltak a keresettebbek, a kivitel 83 százalékát tették ki a megfigyelt periódusban.

A KSH adatai szerint Magyarország borimportja 2022 első két hónapjában 9 százalékkal, 11,1 ezer hektoliterre nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és csaknem teljes egészében palackos kiszerelésű volt. A palackos és a lédig kiszerelésű borok behozatalának összértéke 1 százalékkal, 0,6 milliárd forintra mérséklődött a vizsgált időszakban.

 

Forrás: vg.hu


Jég veled – búcsú az idei cseresznyetermés jórészétől

Jég veled – búcsú az idei cseresznyetermés jórészétől 

Idén luxuscikk lehet a cseresznye és az őszibarack is.
Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris

Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris 

A tranzakció értelmében a Culinaris Wholesale Kft. kereskedelmi tevékenységét teljes egészében a Chef Market Zrt. veszi át.
MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának

MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának 

Május 14-én tartották a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) éves Közgyűlését a pesti Vigadó épületében található VígVarjú étteremben.
A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem

A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem 

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a patinás Fővám téri Nagycsarnokban működő Fakanál étterem, amely a napokban ünnepelte 25 éves születésnapját.
Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját

Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját  

Ismét virágzik a Kéknyelű Badacsonyban.
Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten

Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten 

Kína borászati nagyhatalmi címre tör – nem véletlenül.
A lengyel sörgyártás új trendjei

A lengyel sörgyártás új trendjei 

A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el a csökkenő alkoholfogyasztási tendenciák miatt.
Új Michelin-csillagos menü az égben

Új Michelin-csillagos menü az égben 

Az Emirates Business osztályán utazók 18 új ételt kóstolhatnak, amelyeket a Moët & Chandon válogatott pezsgőivel párosítottak.
Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen 

Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.
Borünnep Szegeden

Borünnep Szegeden 

A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.