Többet kevesebbért

Márciusban és áprilisban mérséklődött a hazai borok belföldi feldolgozói értékesítési árának emelkedése, derül ki az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) legfrissebb borpiaci jelentéséből.

Idén az év az első négy hónapban 7,2 százalékos volt az éves alapú árnövekedés, míg az első két hónap adataiból az rajzolódik ki, hogy akkor az egy évvel korábbi időszakkal összevetve 12,5 százalékkal magasabb áron kerültek ki a borok a pincészetekből. Jól látható, hogy a fehérborok áremelkedése nagyobb mértékű, 10,3 százalékos volt, míg a vörösborok és a rozék átadási ára együttesen 5 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, írja a vg.hu.

 

Több bor kerül exportra, de kevesebbet kapnak érte az értékesítők

Literre vetítve az árakat: a fehérboroké 203,6 forintról 224,6 forintra, a vörös- és rozéboroké pedig 264,7-ről 276,9 forintra emelkedett. Nem volt áttörés az oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel ellátott magyar borok belföldi értékesítési áraiban sem. Legnagyobb mértékben a Tokajban termelt borok ára emelkedett, 17 százalékkal, az egri és a villányi vörös és rozé 5, illetve 7 százalékkal magasabb áron került ki a pincékből. 

A tokaji borok dinamikus áremelkedése ellenére az átlagár így is csak 1122 forint literenként, az egri és a villányi pedig csupán 479, illetve 725 forint. Eközben a magyar borok exportára 2,4 százalékkal, 265,3 forintra csökkent, ezen belül a tokaji borok ára 16 százalékkal emelkedett, ám ez literenként mindössze 703,6 forint jelent, és nem haladja meg az első kéthavi exportárat.

A kivitelnél továbbra is a lédig borok dominálnak

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint Magyarország gyöngyöző bor és pezsgő nélkül számolt borkülkereskedelmi egyenlege mind mennyiségben, mind értékben pozitív volt 2022 január–februári időszakában. A borkivitel mennyiségben csaknem 13 százalékkal, 169 ezer hektoliterre nőtt, értékben viszont 23 százalékkal, 4 milliárd forintra csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva. A külpiacon értékesített mennyiség 79 százalékát tették ki a lédig borok, amelyek exportja 27 százalékkal, 121 ezer hektoliterre bővült az első két hónapban. A palackos borok kiszállítása ezzel szemben 12 százalékkal, 47,9 ezer hektoliterre csökkent, míg a kivitel értéke 10 százalékkal, 3,1 milliárd forintra emelkedett. A nemzetközi piacon továbbra is a magyar fehérborok voltak a keresettebbek, a kivitel 83 százalékát tették ki a megfigyelt periódusban.

A KSH adatai szerint Magyarország borimportja 2022 első két hónapjában 9 százalékkal, 11,1 ezer hektoliterre nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és csaknem teljes egészében palackos kiszerelésű volt. A palackos és a lédig kiszerelésű borok behozatalának összértéke 1 százalékkal, 0,6 milliárd forintra mérséklődött a vizsgált időszakban.

 

Forrás: vg.hu


Új imázsfilm a magyar borról – Videó a cikkben

Új imázsfilm a magyar borról – Videó a cikkben 

Új nemzetközi imázsfilmmel pozicionálja újra Magyarországot a borvilág térképén a Magyar Bormarketing Ügynökség.
Hazai borászoknak üzent Nagy Márton: jön a kormányzati segítség

Hazai borászoknak üzent Nagy Márton: jön a kormányzati segítség 

Növelni kell a palackos borok exportját, amihez a magyar kormány minden segítséget megad, mondta a miniszter egy csütörtöki balatoni nyitóeseményen.
Bartenderek új generációja – 22 milliós segítség a Coca-Cola HBC-től

Bartenderek új generációja – 22 milliós segítség a Coca-Cola HBC-től 

A Bar Me Tender ingyenes bartenderképzés immár negyedik éve segíti a vendéglátós szakma új generációját.
Hamis élelmiszerek, többmilliárdos károk

Hamis élelmiszerek, többmilliárdos károk 

Többmilliárdos kárt okoznak évente Magyarországon a hamisított élelmiszerek és italok.
Piacbővítésre készül a multi üzletlánc hazai tagja

Piacbővítésre készül a multi üzletlánc hazai tagja 

Az Auchan Magyarország stratégiai partnerségre lép a Winelovers Wine Awards borversennyel.
Legjobbak közt a magyar speciality kávé

Legjobbak közt a magyar speciality kávé  

A döntőbe a világ több százezer kávéja közül, kategóriánkként a legjobb tízet választják ki.
Miskolc innovatív gasztronómiai kínálata Katowice-ben

Miskolc innovatív gasztronómiai kínálata Katowice-ben  

A Zadole parkban zajló kétnapos rendezvényen a látogatók Katowice testvérvárosainak kulináris és kulturális kínálatával ismerkedhettek meg.
Fagylaltozók, strandbüfék a nyári ellenőrzések célkeresztjében

Fagylaltozók, strandbüfék a nyári ellenőrzések célkeresztjében 

Országos ellenőrzés lesz a főszezonban bizonyos vendéglátóhelyeken.
Átadták a Gyulai Pálinkafesztivál versenydíjait

Átadták a Gyulai Pálinkafesztivál versenydíjait 

Az idei pálinkafesztiválon az év gyümölcse a cseresznye, így külön kategóriaként bírálta a szakmai zsűri a cseresznyepálinkával töltött 27 bonbont.
Nyári ízek újrahangolva  – a Kozmo Hotel új szezonális étlapján

Nyári ízek újrahangolva – a Kozmo Hotel új szezonális étlapján 

Feith Attila executive séf vezetésével a szálloda nyári étlapja idén is ízutazásra hívja a vendégeket.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.