Többet kevesebbért

Márciusban és áprilisban mérséklődött a hazai borok belföldi feldolgozói értékesítési árának emelkedése, derül ki az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) legfrissebb borpiaci jelentéséből.

Idén az év az első négy hónapban 7,2 százalékos volt az éves alapú árnövekedés, míg az első két hónap adataiból az rajzolódik ki, hogy akkor az egy évvel korábbi időszakkal összevetve 12,5 százalékkal magasabb áron kerültek ki a borok a pincészetekből. Jól látható, hogy a fehérborok áremelkedése nagyobb mértékű, 10,3 százalékos volt, míg a vörösborok és a rozék átadási ára együttesen 5 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, írja a vg.hu.

 

Több bor kerül exportra, de kevesebbet kapnak érte az értékesítők

Literre vetítve az árakat: a fehérboroké 203,6 forintról 224,6 forintra, a vörös- és rozéboroké pedig 264,7-ről 276,9 forintra emelkedett. Nem volt áttörés az oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel ellátott magyar borok belföldi értékesítési áraiban sem. Legnagyobb mértékben a Tokajban termelt borok ára emelkedett, 17 százalékkal, az egri és a villányi vörös és rozé 5, illetve 7 százalékkal magasabb áron került ki a pincékből. 

A tokaji borok dinamikus áremelkedése ellenére az átlagár így is csak 1122 forint literenként, az egri és a villányi pedig csupán 479, illetve 725 forint. Eközben a magyar borok exportára 2,4 százalékkal, 265,3 forintra csökkent, ezen belül a tokaji borok ára 16 százalékkal emelkedett, ám ez literenként mindössze 703,6 forint jelent, és nem haladja meg az első kéthavi exportárat.

A kivitelnél továbbra is a lédig borok dominálnak

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint Magyarország gyöngyöző bor és pezsgő nélkül számolt borkülkereskedelmi egyenlege mind mennyiségben, mind értékben pozitív volt 2022 január–februári időszakában. A borkivitel mennyiségben csaknem 13 százalékkal, 169 ezer hektoliterre nőtt, értékben viszont 23 százalékkal, 4 milliárd forintra csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva. A külpiacon értékesített mennyiség 79 százalékát tették ki a lédig borok, amelyek exportja 27 százalékkal, 121 ezer hektoliterre bővült az első két hónapban. A palackos borok kiszállítása ezzel szemben 12 százalékkal, 47,9 ezer hektoliterre csökkent, míg a kivitel értéke 10 százalékkal, 3,1 milliárd forintra emelkedett. A nemzetközi piacon továbbra is a magyar fehérborok voltak a keresettebbek, a kivitel 83 százalékát tették ki a megfigyelt periódusban.

A KSH adatai szerint Magyarország borimportja 2022 első két hónapjában 9 százalékkal, 11,1 ezer hektoliterre nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és csaknem teljes egészében palackos kiszerelésű volt. A palackos és a lédig kiszerelésű borok behozatalának összértéke 1 százalékkal, 0,6 milliárd forintra mérséklődött a vizsgált időszakban.

 

Forrás: vg.hu


Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf

Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf 

Vajon mit keresett ott?
Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál

Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.