A jelenlegi helyzetben 10-20 ezer forint megtakarítás is sokat jelent

Ezt egy balatoni szállodás állítja, akivel annak kapcsán ülünk le beszélgetni, hogy végigvegyük, a pandémia tépázta helyzetben hol tart most belülről nézve a szállodai szektor.

Amit először érdemes tisztázni, és pontos, jól értelmezhető, világos üzenetként el kell juttatni mihamarabb a vendégkörnek, ha majd végre feloldják a korlátozásokat, és nyithatnak, hogy idén ne reméljék az olcsó, akciós árakat. Miért? Ennek több oka van.

 

Vendég nincs, a szolgáltatók viszont havonta benyújtják a számlát

A fő gond, hogy egy üres háznak is vannak költségei, méghozzá nem is kevés. Itt van mindjárt a használatban lévő szoftverek hada: szállodai, éttermi, online check in, hírlevél rendszer. Aztán az online kasszák díja, online marketing szolgáltatások díja, weboldal üzemeltetés, foglalómotor, artsjus jogdíjak, bérleti díj, tanácsadók, jogász, könyvelési díj, biztosítás, különféle karbantartási díjak, közüzemi számlák, tagdíjak a szakmai szervezeteknek és így tovább.

Felsorolni sem kevés, olyan bőséges a lista, és ebben még nem szerepel a bérköltség a személyzetnek, ami szintén jelentős kiadás egy nem működő szálloda esetében.

Éhbérre sem elég

A megkérdezett szakember azt mondja, igen, valóban kaptak bértámogatást az alkalmazottakra – 50 százalékot, mint bárki más -, csak a fő gond, hogy ott van ez esetben a 100 százalékhoz a másik 50 százalék, amit ki kéne termelni – sok hónapja a semmiből. 

Háza különben azon ritka szállodák közé tartozik, ahol a 20 alkalmazottból nem küldtek el senkit, és továbbra is 8 órában fizetik a munkavállalókat, bár az nem világos, hogy meddig.

A beszállítók, szolgáltatók biztos nem Róbert bácsi leszármazottai

A fő gond, vázolja jelenlegi helyzetüket a szállodatulajdonosnő, hogy a beszállítók – tisztelet egy-két kivételnek – mintha nem e világon élnének: legtöbbjük idén árat emelt (10-15 %), és erről év elején levélben értesítik az éppen vendégeket egyáltalán nem fogadó, vagyis nulla bevétellel rendelkező szállodás partnereiket. Az egyik az euró árfolyamával magyarázza az áremelést, a másik a megnövekedett fogyasztói igényeket okolja (higiéniás cégek, tisztítószerek forgalmazói), a harmadik csoportba tartozók nem is magyarázzák meg tettük okát. Kevés lojális cég van köztük,- és ezek közé inkább a kisebbek tartoznak, a multik a külföldön lévő tulajdonosi döntéssel takaróznak. 

Ráadásul pontosan tudják, ha mondjuk egy szállodai szoftveres céggel egy ház felmondja most a szerződést, akkor, amikor újraindul a ház, simán bevasalják a rendszer felállási díjat, vagyis ott van a csőd szélén tántorgó szállodás, ahol a part szakad.

Próbálkozások, gyenge kísérletek

Beszélgetőpartnerem azt mondja, lassan vége annak a listának, ami a spórolás lehetséges módozatait tartalmazza. Pedig próbálkoztak már mindennel. Könyörgő levél küldése az emelést bejelentő szolgáltatóknak, beszállítóknak, a helyzet ecsetelése a mobilszolgáltatónak (10-12 %-os késedelmi kamatot számítanak fel egy-egy, nem időben történő befizetés esetén), sőt, ételkiszállítással is megpróbálkoztak már – de az emberek általában nem szállodák konyháiról rendelnek maguknak főtt ételt, hanem  inkább éttermi kiszállításában bíznak.

Ők messziről kerülik a hitelmoratórium csapdáját is, mert, mint mondja a kérdezett, lehet, hogy elsőre csábító nem fizetni a részletet, azonban a futamidő növekedésével együtt megugrik a kamat összege is – érdemes számolnia annak, aki nem fizet időben részleteket a banknak. Inkább a Széchenyi-hitelkártya programban hisznek, abban bízva, ha azt megkapják, talán el tudnak evickélni addig, amíg feloldják végre a korlátozásokat, és érkezhetnek foglalások pihenő vendégeknek, nemcsak üzleti utazóknak.

Nyitás? Talán nem kell arra várni, hogy piros hó esik

Nemrégiben a hazai média is hírt adott arról, Európa különböző országaiban piros hó esett. Nálunk szerencsére nem, és remélhetőleg nem kell addig várnia a már nagyon vágyott újranyitásra, hanem előbb feloldják a korlátozásokat. Mikor? Erre a kérdésre természetesen ma még senki sem tudja a pontos választ.

Csak annyit tud tenni egy-egy szállodás az ügy érdekében, hogy többféle variációra készül fel: mit tesznek majd, ha részleges nyitást engedélyeznek, és mi történik náluk, ha végre teljesen nyitva lehet majd a ház? Nyárra, remélhetőleg, mindenképp. Addig pedig ki kell bírniuk a rájuk mért csapásokat.

Hogy hogyan, arra ma még keveseknek van pontos túlélő terve.

 

 

 

 

 

 

 

 

Forrás: Turizmus Online


Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely

Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely 

Szálloda, gasztronómia és wellness terén Európa legjobbjai közé választották a Minaro Hotel Tokaj MGallery-t.
Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén

Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén 

Az Accor prémium nemzetközi szállodamárkája, a Pullman Hotels & Resorts november 1-jétől Szabó Áront nevezte ki a Pullman Budapest szálloda új igazgatójának.
Új tulajdonosnál a hányatott sorsú budai Design Hotel

Új tulajdonosnál a hányatott sorsú budai Design Hotel 

Az egykori négycsillagos hotelben már a felújítási munkálatok is elkezdődtek.
Tarolt a Prónay-kastély egy exkluzív díjkiosztón

Tarolt a Prónay-kastély egy exkluzív díjkiosztón 

November 16-án tartották a Heritage Hotels of Europe Awards gáláját, amelynek során Európa történelmi szállodáinak legjobbjait ünneplik.
Hotel Divinus*****Superior: Kimagasló eredmények az Everguest megoldásaival

Hotel Divinus*****Superior: Kimagasló eredmények az Everguest megoldásaival 

A Hotel Divinus*****Superior az Everguest egyik legösszetettebb projektje.
„Zöld Szálloda” elismerés Szántódon

„Zöld Szálloda” elismerés Szántódon 

A „Zöld Szálloda” cím mellett a Mövenpick BalaLand az elmúlt év során további rangos díjakat is elnyert.
Ízelítő a 2025. évi HOTCO konferencia programjából

Ízelítő a 2025. évi HOTCO konferencia programjából 

Az idén januárban Bécsben megrendezésre kerülő eseményen az iparág vezetői találkoznak, hogy feltárják a vendéglátás jövőjét meghatározó kulcsfontosságú trendeket, kihívásokat és lehetőségeket.
Egy sokszínű szállodalánc bemutatkozása Budapesten

Egy sokszínű szállodalánc bemutatkozása Budapesten 

Alapvetően üzleti utazókat és szabadidős vendégeket várnak Best Western (BW) hotelekbe – a lánchoz 19 márka, 4 ezer taghotellel, több mint 100 országban szerepel az ernyőmárka egységeiként
Különleges videón az ikonikus budai szálló aranykora

Különleges videón az ikonikus budai szálló aranykora 

Új korszak kezdetéhez érkezett a Hotel Gellért, Budapest egyik legismertebb és legkedveltebb történelmi épülete, hiszen októberben megkezdődött a szálloda felújítása.
Milyenek a kilátások év végéig a Balatonnál?

Milyenek a kilátások év végéig a Balatonnál? 

A szántódi ötcsillagos szálloda üzemeltetői szerint év végéig kitarthat a nyártól kezdődő, októberben kissé alábbhagyó, de még mindig jelentős utazási kedv.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.