- Vágjunk a közepébe: idei tervek? Mármint nem az álmok, hanem amelyek a valóságban majd elérhetők?
- Ha a 2012. évi szintet, a tavalyi eredményeinket elérjük – már jónak mondható az idei évünk. Bár az az igazság, aggodalommal nézek a megvalósítás elé, hiszen a belföldi kereslet, vendégforgalom finoman fogalmazva is kockázatosan alakul. Sok a megszorítás, a vállatoknál, cégeknél limitált a keretösszeg, ami cafeteriára fordítható, és szerintem a SZÉP-kártya hátrányára az Erzsébet-utalványra költik majd inkább ezt a keveset is el. A jelenlegi gazdasági körülmények nem engedik, hogy beruházásokat indítsunk, nagy fejlesztésekbe kezdjünk.
- Pedig tavaly, a szintén nehéz év ellenére előre indultak el…
- A zalakarosi MenDan Hotel üzemeltetését a CIB Lízing megbízásából valóban átvettük, Hunguest Hotel Damona néven üzemeltetjük, és a hévízi Hotel Mirage üzemeltetésére is megállapodást kötöttünk a tulajdonossal, amit januárban ki is nyitottunk. Igen, valóban előre léptünk 2012-ben, de a határhoz közeli nyugat-magyarországi vidéken, és elsősorban Hévízen és környékén nem olyan kockázatos új vállalkozásokba fogni, mert a szovjet utódállamok egyre növekvő vendégforgalmának köszönhetően (amiben jelentős szerepet játszik a sármelléki repülőtér idegenforgalmi szerepe) Hévíz egy külön világ a magyarországi turisztikai térképen.
- Hévíz tehát egy más világ. És Hajdúszoboszló, ahol most beszélgetünk?
- Ki kell mondanunk: innen elment, és úgy tűnik, egyhamar nem is csalogatható vissza az a német vendégkör egy jelentős része, amely meghatározó volt a város idegenforgalmi bevételében, ezt kell pótolni más desztinációból. A mai gazdasági helyzetben a hotelek esetében általánosságban elmondható, hogy nagyon szigorú gazdálkodás mentén lehet csak biztosítani a stabilitást, amely kizárólag a hiányzó eszközök pótlását, a meglévő HR-munka működtetését, a házaink zavartalan üzemeltetését jelenti. Azonban rendkívül fontos, hogy folyamatosan dolgozunk új vendégkör megszerzésén.
- Az ön megítélése szerint ezzel borítékolható a siker?
- Egy bizonyos pontig igen, azontúl nem. Azonban én most csak az idei évünkről beszélek, jövőre, nagyon remélem, megváltoznak a feltételek, megindul a gazdasági növekedés, és újra elindulhatunk előre.
- Most a hajdúszoboszlói Hunguest Hotel Aqua-Sol éttermében ülünk, ahol egy elegáns ünnepi fogadáson vagyunk túl, és ahol a séf és helyettese egy rollupon köszöntik a bejáratnál a betérőt, és nemcsak a fotójuk, a nevük szerepel, hanem személyesen is megjelennek a vendégek közt.
- Minden egységünkben nagy hangsúlyt fektetünk a gasztronómiára. Hiszen a szállodai szobán kívül ez az a másik terület, amelyet biztos felkeres a vendég, és meghatározó lehet. Meggyőződésem: a gasztronómiát nem lehet kiadni egy üdülő-, wellness-, gyógyszálloda esetében másnak, mert akkor nem lesz rálátásunk erre a fontos vendégtérre, és ha rossz, hozzá nem értő kézbe kerül, az a vendégforgalom terén jelentős csökkenést eredményezhet.
- Nyárra, nincs mese, a vendéglátás területén is forgalomba kell helyezni az adóhatósághoz bekötött pénztárgépeket.
- Megmondom őszintén, ennek csak örülünk. Mivel idáig is fehér számlázással történt esetünkben minden egységben a vendéglátás, nagy változást ez nálunk nem jelent. És az is biztos, hogy ez a versenyhelyzetet mindenképp javítja majd, ugyanis akik eddig ügyeskedtek, mostantól az új szabályozás alapján büntetlenül nehezebben tehetik meg. Itt a problémát kizárólag a szűkös határidő jelenti, remélem zökkenőmentesen fogják a szükséges eszközöket az erre szakosodott cégek biztosítani. Ez ügyben komoly félelmeink vannak.
- 2013-ról tehát összességében elmondhatjuk: a hazai idegenforgalom nagykönyvében nem a legsikeresebb évként jelenik majd meg. És az azt következő esztendő?
- Mint tudjuk, az a választás éve lesz. A választási hétvégék a szállodák esetében sosem generálnak nagy forgalmat, mindenki igyekszik lehetőség szerint odahaza, a lakhelyén tölteni ezt a fontos időpontot. De természetesen ez éves szinten nem meghatározó, remélem, hogy az idei év fordulópontot hoz a jövőt illetően.