„Az idei csakis a túlélés éve lehet”

Csupa „H” betű: Hajdúszoboszlón találkozunk, ahol épp Hotelstars védjegyet kap az egyik Hunguest ház, és beszélgetés közben az is kiderül, Hajdúszoboszló mellett Hévíz a másik igencsak kedvelt magyarországi desztinációs helye. A tavalyi év eredményeiről és az idei lehetőségekről beszélgetünk a Hunguest első számú emberével, és arról, látszódik-e a hazai szállodaiparban az alagút vége?

- Vágjunk a közepébe: idei tervek? Mármint nem az álmok, hanem amelyek a valóságban majd elérhetők?

- Ha a 2012. évi szintet, a tavalyi eredményeinket elérjük – már jónak mondható az idei évünk. Bár az az igazság, aggodalommal nézek a megvalósítás elé, hiszen a belföldi kereslet, vendégforgalom finoman fogalmazva is kockázatosan alakul. Sok a megszorítás, a vállatoknál, cégeknél limitált a keretösszeg, ami cafeteriára fordítható, és szerintem a SZÉP-kártya hátrányára az Erzsébet-utalványra költik majd inkább ezt a keveset is el. A jelenlegi gazdasági körülmények nem engedik, hogy beruházásokat indítsunk, nagy fejlesztésekbe kezdjünk.

- Pedig tavaly, a szintén nehéz év ellenére előre indultak el…

- A zalakarosi MenDan Hotel üzemeltetését a CIB Lízing megbízásából valóban átvettük, Hunguest Hotel Damona néven üzemeltetjük, és a hévízi Hotel Mirage üzemeltetésére is megállapodást kötöttünk a tulajdonossal, amit januárban ki is nyitottunk. Igen, valóban előre léptünk 2012-ben, de a határhoz közeli nyugat-magyarországi vidéken, és elsősorban Hévízen és környékén nem olyan kockázatos új vállalkozásokba fogni, mert a szovjet utódállamok egyre növekvő vendégforgalmának köszönhetően (amiben jelentős szerepet játszik a sármelléki repülőtér idegenforgalmi szerepe) Hévíz egy külön világ a magyarországi turisztikai térképen.

- Hévíz tehát egy más világ. És Hajdúszoboszló, ahol most beszélgetünk?

- Ki kell mondanunk: innen elment, és úgy tűnik, egyhamar nem is csalogatható vissza az a német vendégkör egy jelentős része, amely meghatározó volt a város idegenforgalmi bevételében, ezt kell pótolni más desztinációból. A mai gazdasági helyzetben a hotelek esetében általánosságban elmondható, hogy nagyon szigorú gazdálkodás mentén lehet csak biztosítani a stabilitást, amely kizárólag a hiányzó eszközök pótlását, a meglévő HR-munka működtetését, a házaink zavartalan üzemeltetését jelenti. Azonban rendkívül fontos, hogy folyamatosan dolgozunk új vendégkör megszerzésén.

- Az ön megítélése szerint ezzel borítékolható a siker?

- Egy bizonyos pontig igen, azontúl nem. Azonban én most csak az idei évünkről beszélek, jövőre, nagyon remélem, megváltoznak a feltételek, megindul a gazdasági növekedés, és újra elindulhatunk előre.

- Most a hajdúszoboszlói Hunguest Hotel Aqua-Sol éttermében ülünk, ahol egy elegáns ünnepi fogadáson vagyunk túl, és ahol a séf és helyettese egy rollupon köszöntik a bejáratnál a betérőt, és nemcsak a fotójuk, a nevük szerepel, hanem személyesen is megjelennek a vendégek közt.

- Minden egységünkben nagy hangsúlyt fektetünk a gasztronómiára. Hiszen a szállodai szobán kívül ez az a másik terület, amelyet biztos felkeres a vendég, és meghatározó lehet. Meggyőződésem: a gasztronómiát nem lehet kiadni egy üdülő-, wellness-, gyógyszálloda esetében másnak, mert akkor nem lesz rálátásunk erre a fontos vendégtérre, és ha rossz, hozzá nem értő kézbe kerül, az a vendégforgalom terén jelentős csökkenést eredményezhet.

- Nyárra, nincs mese, a vendéglátás területén is forgalomba kell helyezni az adóhatósághoz bekötött pénztárgépeket.

- Megmondom őszintén, ennek csak örülünk. Mivel idáig is fehér számlázással történt esetünkben minden egységben a vendéglátás, nagy változást ez nálunk nem jelent. És az is biztos, hogy ez a versenyhelyzetet mindenképp javítja majd, ugyanis akik eddig ügyeskedtek, mostantól az új szabályozás alapján büntetlenül nehezebben tehetik meg. Itt a problémát kizárólag a szűkös határidő jelenti, remélem zökkenőmentesen fogják a szükséges eszközöket az erre szakosodott cégek biztosítani. Ez ügyben komoly félelmeink vannak.

- 2013-ról tehát összességében elmondhatjuk: a hazai idegenforgalom nagykönyvében nem a legsikeresebb évként jelenik majd meg. És az azt következő esztendő?

- Mint tudjuk, az a választás éve lesz. A választási hétvégék a szállodák esetében sosem generálnak nagy forgalmat, mindenki igyekszik lehetőség szerint odahaza, a lakhelyén tölteni ezt a fontos időpontot. De természetesen ez éves szinten nem meghatározó, remélem, hogy az idei év fordulópontot hoz a jövőt illetően.


Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be

A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be 

A TripAdvisor idei győztesei közt ott találjuk a Lánchíd budai-hídfőjénél, a Vár tövében található hotelt.
Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?