1. Budapesten az IFA beszedésének 2011. január 1-i bevezetése, kerületi hatáskörbe kerülése óta sem sikerült azt azonos szintre hozni. Ma már a fővárosi kerületek túlnyomó többségében a szobaár 4%-a az idegenforgalmi adó a korábbi 3% helyett, de a II. és a XI. kerületben változatlanul fix összeg/éjszaka alapon kerül az megállapításra. 2. Az idegenforgalmi adót beszedő szállodák számára nagy nehézséget, adminisztratív terhet jelent, hogy ezen adó alóli mentesség (pl. időskorúak, üzleti céllal utazók, stb.) igazolásának kerületek által meghatározott követelményei is eltérőek, nehezen teljesíthetők. Van olyan kerület, ahol az adómentesség igazolására egy „magyar nyelvű nyilatkozatot” kell a szállodáknak aláíratni minden külföldi vendéggel arra vonatkozóan, hogy milyen céghez, milyen üzleti céllal érkezett. 3. Fenti technikai problémák mellett különösen kedvezőtlennek érezzük, hogy a beszedett adó turisztikai célú marketing felhasználására nem született intézkedés, abból a Főváros minimális mértékben részesült. Ezt igazolja, hogy a Parlament Sport- és Turizmusbizottságának 2013. június 10-i ülésén elhangzottak szerint Budapest IFA bevétele a 2010 évi 1.398 millió Ft helyett – amikor azt még a Főváros maga szedte be – 2012-ben már csak 22,3 millió Ft maradt a Fővárosnál, miközben fővárosi szinten ebben az évben az IFA bevételek 2.580 millió forintra nőttek. Ismereteink szerint a kerületek által beszedett IFÁ-ból az MT Zrt sem részesül. Emiatt Budapest turizmusa nem kapja meg azt a marketing támogatást, ami a nagyon erős nemzetközi versenyben szükséges lenne. Fentiekkel kapcsolatban arra hívjuk fel a figyelmet, hogy 2012-ben Budapesten működött az országos szállodai kapacitás kb. 33%-a, itt realizálódott a szállodai árbevételek kb. 50%-a, a Magyarországra látogató összes külföldi vendégek költésének mintegy 65%-a. Ezek az arányok 2013-ban is érvényesek. Bár az elmúlt évek nemzetközi pénzügyi, gazdasági válságából turizmusunk 2011 óta kilábalóban van, 2012-ben, s idén is jelentős növekedés mutatkozik a vendégéjszakák számában, a bevételekben, Budapesten – ahol a visszaesés az országos átlagnál nagyobb volt – a szállodák teljesítménye várhatóan csak 2013 végére fogja elérni a 2007 évi szintet. Jövedelmezőségük azonban attól messze elmarad az időközben bekövetkezett költségemelkedések, magasabb helyi adók (építményadó, iparűzési adó), magasabb ÁFA, stb. következtében. Ebben a helyzetben Budapest turizmusának a jelenleginél lényegesen erősebb marketing támogatásra lenne szüksége, ami pénzügyi források hiányában nem lehetséges.
2. Tekintettel fentiekre, az MSZÉSZ a következőket javasolja:
- A 2014 évi költségvetéshez kapcsolódó jogszabályok olyan módosítását javasoljuk, amely biztosítaná, hogy az önkormányzatok által beszedett IFA minimum 25%-a marketing célra kerüljön elhatárolásra, s ez az összeg a turizmus fejlesztése érdekében kerüljön felhasználásra.
- Budapest esetében kívánatos lenne, hogy az IFA minden kerületben egységes formában – a szobaár 4%-ában – kerüljön kivetésre.
- A szolgáltatók (szállodák, panziók, stb.) adminisztratív terheinek csökkentése érdekében javasoljuk, hogy az IFA alóli mentesség igazolása minden kerületben azonos formában, a külföldi vendégek részére is érthető, kezelhető módon történjen.
2013. november 14.