Durván esik a magyar cégalapítási kedv

13,9 százalékkal kevesebb cég alakult Magyarországon 2013-ban, mint az előző évben. Az új cégek számának tekintetében a közép-európai régióban hasonló a helyzet Lengyelországban és Csehországban is, ahol szintén 10 százalék körüli értékkel csökkent az arányuk.  

A Bisnode Cégalapítást Index (azaz az egy év alatt alapított új cégek átlagos éves cégszámhoz viszonyított aránya) tekintetében Magyarország a régióban a mezőny alsó felében foglal helyet, azaz nálunk az összes vállalkozáshoz képest kevesen vágnak bele cégalapításba, áll a Bisnode nemzetközi üzleti információszolgáltató és cégminősítő elemzésében.

Erősen csökkenő cégalapítások

Míg 2008-ban közel 50 ezer új vállalkozás alakult hazánkban, addig 2013-ban már a 35 ezret sem érte el számuk. 2010-ről 2011-re még nőtt az újonnan alapított vállalkozások száma, azonban az elmúlt két évben már erős csökkenés következett be; 2012-ben 20%-os, 2013-ban pedig 13,9%-os volt a visszaesés. Az egyre magasabb kft. alapítási költségek és törzstőke-emelés sem fog segíteni a társas vállalkozások számán, ugyanis 2014. március 15-e után már újra csak 3 millió forintnyi tőkével lehet korlátolt felelősségű társaságot alapítani. A már működő vállalkozások 2016-ig kaptak haladékot a törzstőke megemelésére, azonban, ha bármilyen módon szeretnék módosítani a társasági szerződést, akkor ezt a módosítást már 2016 előtt is csak a tőke megemelésével végezhetik el. Ennek értelmében egy költözés vagy vezetőváltozás esetén is szükséges a nagyobb tőke előteremtése.

Nem állunk jól a régióban

Közép-Európában Magyarországhoz hasonlóan Lengyelországban (-13,2%) és Csehországban (-7,1%) is csökkent a cégalapítások száma. Ezzel szemben Szerbiában 142,8%-kal, Szlovákiában 27,6 %-kal nőtt az új vállalkozások száma 2012-ről 2013-ra, de Szlovéniában (+15,6%) és Horvátországban (+23,4%) is emelkedés tapasztalható.
A Bisnode Cégalapítási Index értéke (új cégek a teljes cégszámhoz viszonyított aránya) tekintetében a régiós lista alsó felében foglalunk helyet, ugyanis 6,1%-os értékével nálunk a harmadik legkisebb a friss cégek aránya a teljes céguniverzumhoz viszonyítva. A listát Szlovénia vezeti, ahol az új cégek teljes cégvilághoz viszonyított aránya meghaladja egy év alatt a 15 százalékot is. Csehországban és Szerbiában viszont jóval kisebb a Bisnode Cégalapítási Index, mint nálunk.

A népszerű szektorok sikeresek is lesznek?

Iparáganként azt gondolhatnánk, hogy a sikeres szektorok a legnépszerűbbek Magyarországon, illetve azok, ahol kis beruházással lehet új vállalkozást indítani. A Bisnode Cégalapítási Index alapján azonban az látjuk, hogy olyan iparágakban is sok vállalkozás alakul, mint például a vendéglátás, ahol magas a cégek bedőlési aránya, vagy nagyobb befektetés kell az induláshoz.

A működő társas vállalkozások számához viszonyítva a kiskereskedelemben alakul a legtöbb új cég, mely főtevékenység alatt eleve majdnem a legtöbb vállalkozás (több mint 60 ezer) működik. Cégalapítás szempontjából legkevésbé a papíripari és az elektronikai cikkek gyártása népszerű.

5 legnagyobb Cégalapítási Indexű iparág (2013)

SORSZÁM IPARÁG BISNODE CÉGALAPÍTÁSI INDEX 2013
1 Kiskereskedelem
(kivéve: gépjármû, motorkerékpár)
9,08%
2 Élelmiszer, ital, dohánytermék gyártása 8,77%
3 Szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás 8,71%
4 Mezõgazdaság, erdőgazdálkodás, halászat 7,84%
5 Kommunális tevékenység
(villamosenergia, gáz, gőzellátás, légkondicionálás,
víz, szennyvíz, hulladék)
7,79%

5 legkisebb Cégalapítási Indexű iparág (2013)

SORSZÁM IPARÁG BISNODE CÉGALAPÍTÁSI INDEX 2013
1 Papíripar 2,65%
2 Számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása 2,88%
3 Gépipar 3,34%
4 Bányászat, kõfejtés 3,38%
5 Gumitermék gyártása 3,56%

A keleti országrészben még bíznak a vállalkozói létben

A Bisnode Cégalapítási Index értékeit megvizsgálva, azt tapasztaljuk, hogy általában az ország keleti felében alakul több vállalkozás. A tendencia oka a nagyobb munkanélküliségben keresendő, mivel ebben a régiókban alacsonyabb a foglalkoztatás, így többen várják a vállalkozói léttől a boldogulást. A nyugati országrészben és a főváros környékén, ahol alacsonyabb a munkanélküliek aránya, az új cégek működő cégek számához viszonyított aránya is alacsonyabb.

2013. évben a cégszámhoz viszonyítva Baranya és Pest megyében alakult a legkevesebb új vállalkozás, míg Nógrád és Csongrád megyében a legmagasabb az induló cégek száma. Az országos 6,12 %-os átlag alatt van Baranya, Pest, Tolna, Vas, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron és Veszprém megye, azaz az ott élők számára már kevésbé jelenti az új cég alapítása a boldogulását.

 


Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak

Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak 

A Hyatt luxusszállodalánc folytatja terjeszkedését a régióban az AluaSoul Sunny Beach megnyitásával Bulgáriában.
Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts

Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts  

Az IHG portfóliója Lengyelországban meghaladja a 30 működő és fejlesztés alatt álló szállodát.
Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója

Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója 

A Hazai Provence butikhotel és a 84 Bisztró a magyar cégcsoporthoz került.
SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.