Hektikus első hat hónap

A Magyar Hotel Monitor (MHM) elkészítette a 2012-es év első hat hónapjának szállodai teljesítményekre vonatkozó elemzését. Az eredmények, ahogyan a mellékelt ábrák is mutatják, jelzik a piac igencsak hektikusan mozgó trendjeit:

Átlagárak:

o Egyértelműen látszik, hogy Q1-ben a szállodaipar egészében jelentősen estek a forintban mért átlagárak (a 2011 utolsó negyedévében elért szinthez képest, illetve egyes szegmensekben 2011 hasonló időszakához képest is). E csökkenés egyik eleme a szezonalitásból (is) adódik (pl. az utolsó negyedévben volt Halottak napja, Karácsony, a Szilveszter, mint hosszú hétvége, illetve többnapos ünnep, az I. negyedévben idén csak március 15. volt), illetve nem elhanyagolható a MALÉV leállásának hatása sem (főként februárban és márciusban)

o Q2-ben elindult a piac konszolidációja és szinte minden szegmensben emelkedésnek indultak az árak is és ez különösen a budapesti 3*-os szegmens számára volt üdítő változás

o Az 5*-os piac csökkenése kifejezetten jelentős és ennek egyik legfontosabb oka a MALÉV leállása (az egy évvel korábbi EU elnökség 2011 első félévére gyakorolt kedvező hatásaitól eltekintve is, ami azt jelenti, hogy a bázis viszonylag magas volt)

o A vidéki 3*-os szállodák átlagárai korábban nem látott hullámzásnak voltak e félévben kitéve

Kihasználtság

o A grafikonok egyértelműen jelzik, hogy az első félév igencsak próbára tette a szállodáik üzemeltetőit és tulajdonosait, hiszen az elmúlt év már akkor is alacsonynak tartott szintjét is csak a félév végére tudták a házak elérni

o A budapesti 3 – 4* szállodák jobb teljesítménye azzal hozható összefüggésbe, hogy a Malév csődje miatt erősen megnőtt a fapadosok részaránya, s az azokkal érkező vendégek döntően 3 – 4 * hoteleket keresnek.

o 2012 első két félévének vesztesei a vidéki 3*-os és a budapesti 5*-os szállodák. Ennek számos oka van, de azt mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy a vidéki 3*-os és 4*-os szállodák erős árversenye (pl. a kuponos akciók) összetolta a két szállodakategória árait, és ebből a 4*-os házak kerültek kedvezőbb helyzetbe (pl. a magasabb színvonalú szolgáltatások miatt)

A 2012-es év számos hosszú hétvégét is hozott a szállodák és a turisták számára, ezért érdemes röviden áttekinteni, hogy ezek a lehetőségek mennyire is realizálódtak a szállodák forgalmában:

o Március 15. (péntek-hétfő): a hosszú hétvége egyértelműen a vidéki szállodák számára nyújtott extra forgalmat, különösen a 4*-os vidéki szállodák esetén látható, hogy akár a meg is duplázhatták a kihasználtságukat és áraikat is a vidéki 4*-os hotelek ezen e hétvégén (összehasonlításban a egy nem hosszú hétvégére eső március 15-vel).

o A Húsvét (április 6-9.) főként a budapesti szállodák számára jelentett kedvező időszakot. Minden szállodakategóriában javultak a teljesítmények (és az áprilissal indult meg a kilábalás is a február-március okozta kedvezőtlen folyamatokból). A vidéki szállodák azonban sem árban, sem kihasználtságban nem tudták elérni a 2011-es év Húsvéti eredményeket

o A Pünkösd (május 25-28.) a budapesti szállodák teljesítményére egyértelműen kedvező hatásokkal volt, a 3*-os szegmensben főként az árban, míg 4*ban mind árban és kihasználtságban. Vidéken főként a kihasználtságot tudta a Pünkösdi hétvége emelni, az árakra azonban már csak mérsékelt hatásokkal volt (még akkor is, hogy 2011-ben Pünkösd igen későre június közepére esett). Húsvét és Pünkösd Európában stabil, minden évben jelentkező, több napos munkaszünetet jelent, ezért ezeken általában erős a nemzetközi kereslet, amely Magyarország esetében főleg a városlátogató turizmust, ami döntően Budapestet érinti. Március 15. hazai ünnep, s alapvetően a vidéki wellness hoteleket keresik a belföldi utazók.

Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy a Március 15. egyértelműen a belföldi utazásokat erősíti, a Húsvét és a Pünkösd inkább a beutazó forgalomra gyakorol kedvező hatásokat.

 


Átadták az idei Aranynap-díjakat

Átadták az idei Aranynap-díjakat 

Hat magyarországi konferencia és wellness szálloda, valamint rendezvényhelyszín kapott elismerést.
Napfényes fejezet – a Danubius-lánc, köztük a Hotel Helia megújulásáról

Napfényes fejezet – a Danubius-lánc, köztük a Hotel Helia megújulásáról 

A Danubius Hotel Helia – nevéhez méltóan, hiszen a „Helia” a Naphoz kötődőt jelenti – fénylő pont a főváros szállodai kínálatában.
Újabb négy ház a Hilaris Hotels portfóliójában

Újabb négy ház a Hilaris Hotels portfóliójában 

Négy magyarországi szálláshellyel bővül a szállodalánc.
Megkezdődött a 44. Országos Borverseny

Megkezdődött a 44. Országos Borverseny 

Mintegy 2700 palack bor versenyez.
Már fogad vendégeket Hévíz legújabb szállodája

Már fogad vendégeket Hévíz legújabb szállodája 

Az ötcsillag superior minősítésű hotel 285 szobájában több mint 600 vendéget tud fogadni.
Turisztikai fejlesztés Nógrádban

Turisztikai fejlesztés Nógrádban 

Jelentős felújításon esik át az 1973 óta működő Salgó Hotel.
Hunguest hotelek Hévízen: wellness és kikapcsolódás egy helyen

Hunguest hotelek Hévízen: wellness és kikapcsolódás egy helyen 

A Hunguest Hotels szállodaláncnál a lánc számos szállodája teljes körűen megújult, köztük hévízi egységeik is.
Belföldi és nemzetközi vendégérkezések hazai szálláshelyeken

Belföldi és nemzetközi vendégérkezések hazai szálláshelyeken 

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai szerint eddig 2,4 millió belföldi és 2,6 millió nemzetközi turistát regisztráltak a hazai szálláshelyek.
Két új magyar szálláshely a világ fenntartható turizmusának térképén

Két új magyar szálláshely a világ fenntartható turizmusának térképén  

Két észak-magyarországi szálláshely nyerte el ma a nemzetközi Good Travel Seal minősítést, amelyet a világ egyik vezető fenntarthatósági turisztikai értékelőrendszereként tartanak számon.
MSZÉSZ márciusi trendriport – kevesebb belföldi vendég, mint tavaly

MSZÉSZ márciusi trendriport – kevesebb belföldi vendég, mint tavaly 

Márciusi trendriport a KSH adatai alapján.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.