Mi zajlik most a nemzetközi turizmusban és hogyan kapcsolódik ehhez Magyarország? Milyen típusú szálláshelyek iránt a legnagyobb a kereslet? Mekkora volumenben épülnek szállodák a korábbi évekhez képest és hol vannak most a legnagyobb fejlesztések? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ a Portfolio.hu iparági szakértők segítségével.
A cikk bevezetőjében Hegedűs Attila, a Prophex Europe Consulting partnere és ügyvezetője vázolta a képet:
Hogy átfogó képet kaphassunk a mai piacról, érdemes visszamenni egészen a 2008-as válságig. Ebben az időszakban – ahogy más ingatlanszegmensekben – a szállodapiacról is eltűnt a fejlesztési kedv, a pénz kiment a rendszerből. A korábban elkezdett fejlesztéseket ugyan befejezték – mint amilyen a Buddha Bar is volt – de újabbak indításával kivártak a szereplők. A 2010-es évek elején azonban a fapados légitársaságok térnyerésével a turizmusban is pozitív fordulat kezdődött. Felerősödött a digitalizáció, megjelentek az internetes szállásfoglalási oldalak, mint a Booking és az Airbnb, amihez az ágazat nagyon gyorsan adaptálódott. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy 2012-ben egy nagyon erős időszak kezdődhessen el: az embereknek több pénze és több szabadideje lett utazni, ami egészen 2019-ig kitartott. A pandémia viszont ismét megijesztette a szektort, ideiglenes megtorpanást hozva, de az utazás iránti igény továbbra is megmaradt, így egy év múlva visszatértek a turisták és a szállodafejlesztési kedv is folytatódott.
A cikk nagyrész a Budapest-központú szállodafejlesztések kapcsán elemzi a szállodapiac jelenlegi helyzetét, szót ejt a pályázati, támogatási pénzekhez kapcsolódó a fejlesztésekről, mint amilyen a Kisfaludy Program és az NHP is volt.
Visszatérő megszólalók a piac első számú szakértői: Bagdi László, a BDPST Hotel Management Operatív igazgatója, Flesch Tamás, a Continental Group Kft. ügyvezető igazgatója és tulajdonosa és a témát felvezető Hegedüs Attila.
Szó esik még az országos fejlesztésekről, a beutazó turizmusról és a legfontosabb küldő országokról valamint a jövőbeni kilátásokról is.
A cikk végén Hegedüs Attila a következőképpen összegezte a kilátásokat:
Ami az egyes kategóriákat illeti, a luxus szegmensben mára elég jól lefedett a piac, és a nagyobb szállodahálózatok is rájöttek arra, hogy célszerűbb egy teljes szortimentet kialakítani az olcsóbb „bed and breakfast” hotelektől a magasabb kategóriás szállodákig. Bár a finanszírozás most nem a legjobb, ettől függetlenül ma is vannak és mindig is lesznek szereplők, akik hinni fognak a piacban.