Tudományos kutatások eredményeiről szólt az az összeállítás, amelyet Dr. Ruszinkó Ádám, MEME elnök fogott össze. Aki megemlítette, hogy balneológiai kezelések témában megkeresték állami szinten az illetékeseket – és azt remélik, hogy kérésük pozitív fogadtatásra talál.
Jó helyek és a vendégelégedettség kritériumai
Majd Dr. Michalkó Gábor, a veszprémi Pannon Egyetem professzora lépett a pulpitusra, aki előadásában azt a kérdést járta körül, hogy
vajon mitől válhat egy szálloda jó hellyé? És mikor nevezik annak vendégei?
Ray Oldenburg elméletét is megismerhettük, aki először írta le, hogy az élet három fontos tere – az otthon, a munkahely mellett a közösségi terek – meghatározó mindenki életében, és a három közül az utólsónak említettet fejtette ki bővebben.
Szó volt még a világon 1,5 milliárdos vendégérkezés számról, és arról, nem véletlen, hogy a nagy számban világot járó turisták felkeresik mindenütt a jó helyeket (kávézókat, éttermeket, bárokat, hoteleket) A lényeg, emelte ki a szakember, hogy
olyan pozitív élmények várják az utazókat ezeken a helyeken, ahol közérzetük javulhat, személyiségük fejlődhet – ezáltal életöröm forrásának színterei azok a helyek, amelyeket a vendégek felkeresnek.
Szintén a veszprémi tanintézményből érkezett az a két fiatal szakember – Dr. Gyurácz-Németh Petra és Dr. Hiezl Kitti –, akik a vendégelvárásokról készített kutatások eredményeiről számoltak be a szakmai plénumnak.
A vendégelégedettség lojalitáshoz vezethet, azaz szívesen visszatér a vendég a pozitív élményeknek köszönhetően, ez pedig a szállásadók esetén több bevételt, plusz fogyasztást jelent,
- szögezték le kutatásaik eredményeit ismertetve.
A jövőben várható trendek kapcsán szóba került még az érzelemelemzés az MI segítségével, az arcfelismerő szoftverek alkalmazásának lehetősége és a biometrikus visszajelzés, ami szintén a vendégelégedettség mércéje lehet majd a – remélhetőleg – nem túl távoli jövőben.
OTA-k terén nem állunk túl fényesen, és egy aranyhal is feltűnik
A HOTREC 2024-es Distribution Study felméréséről és az OTA-kal kapcsolatos jogszabályi változásokról szólt Bogár Zoltán, a Danubius központi üzletfejlesztési igazgatójának előadása. Aki többek közt elmondta, a Covid-világjárványt követően Európa-szerte visszarendeződés figyelhető meg az értékesítési csatornák területén,
2023-ban ugyan némileg csökkent, 2019-hez képest viszont stagnált a közvetlen foglalások aránya.
Azonban, tette hozzá a szakember, a hazai számok ennél sajnos kedvezőtlenebbek. Hiszen az OTA-k részaránya 2019-hez képest tovább nőtt. A 2013-2023 közötti időszakban, a HOTREC tagországok közül nálunk emelkedett a legnagyobb mértékben (37,8 %-kal) az OTA-k részesedése.
A szakértő ismertette az elmúlt 8-10 évben a Booking.com-mal kapcsolatban a szabályozás területén történt változásokat.
Bár 2024 július 1-től már tilos paritás klauzúrát alkalmazni, mégsem dőlhetünk hátra
– mondta ennek kapcsán.
Az MSZÉSZ tagjainak körébe kiküldött, és onnan mindössze 115 helyről visszaküldött kérdőív kapcsán pedig részletezte, hogy 52 független és 37 lánchoz tartozó szálloda vette a fáradtságot, hogy foglalkozzanak a kérdőív kitöltésével és visszaküldésével.
Arra voltunk kíváncsiak, hogy a nyári jogszabályi változtatás milyen hatással volt a szállodák működésére?
- ismertette a szakértő.
A felmérésből kiderült, hogy a megkérdezett szálláshelyek közül 2024 júliusa előtt 61 hotel tartotta a paritást, 46 szálláshely pedig nem. 2024 július elseje után pedig a 61-ből 40 hotel tartott ki továbbra is a paritás mellett, és közülük 26 mondta azt, hogy a jövőben is ezt tartani fogja.
A paritás-vita, azaz, hogy hol történjen valójában a foglalás, a mai napig tart, és még sokáig lesz valószínűleg visszatérő kényes téma
- szögezte le konklúzióként a szakértő. Annyit tett még hozzá, ha kifogna egy aranyhalat, akkor egyik kívánsága mindenképp az lenne, ha ilyen fontos témában állítanak össze kutatást legközelebb, és küldik azt el az ágazat szereplőinek, akkor jó lenne, ha többen visszküldenék annál, mint ahogy legutóbb történt.