Papp Gábortól, Hévíz polgármesterétől megtudtuk, hogy tavaly összesen 1.076.754 vendégéjszakát regisztráltak a befizetett idegenforgalmi adó alapján a fürdővárosban. Ez 45.056 éjszakával (4,3%-kal) több a 2015-ben mért adatoknál. A KSH adatai alapján 1.056.072 éjszakát töltöttek a vendégek kereskedelmi szálláshelyeken (hotelekben, panziókban és kempingekben), ami a kategóriában 14,3%-os növekedést jelent egy év leforgása alatt. Az önkormányzati adóbevallások szerint magánszálláshelyeken 121.661 éjszakát töltöttek a vendégek. A magánszálláshelyek forgalma már 2015-ben is nőtt 29%-kal és ez a pozitív trend tovább erősödött 2016-ban is, 22%-os növekedéssel.
A 2015-ben tapasztalható orosz forgalom csökkenésére gyorsan reagáltak a szolgáltatók, összhangban a városmarketinggel, így többek között ennek is az eredménye a 2016-os növekedés, ami már a 2014-es forgalmi adatokat is felülmúlja.
Hogyan alakult át a vendégkör Hévízen?
Horváth Orsolya, a Hévízi Turisztikai Nonprofit Kft. igazgatója elmondta, hogy a legnagyobb volumenű növekedést a belföldi piacról tapasztalták. Összesen 420.331 belföldi vendégéj volt 2016-ban Hévízen, ami 18,6%-os növekedést jelent. 122.575 vendég érkezett belföldről, új helyi rekordot döntve ezzel. Átlagosan 3,4 éjszakát töltöttek Hévízen, ami jól mutatja, hogy leginkább a wellness- és spaélmények vonzották őket.
Markáns változás volt az osztrák éjszakákban, 17,3%-os növekedéssel (+13.807 vendégéjszaka) átlépte a 93.000 vendégéjt. Emellett nőttek a vendégéjszakaszámok Németországból (+5,2%), Svájcból (+18,5%), Csehországból (+54,8%) és Szlovákiából is (+55,8%). 2016-ban ismét növekedési pályára álltak a keleti piacok, Oroszországból 6,4%-os, Ukrajnából 10,6%-os növekedés volt mérhető.
A leghosszabb tartózkodási idővel a németek (9,74 éj) és az oroszok (9,76 éj) büszkélkedhetnek, akik elsősorban a Hévízi Tradicionális Kúra miatt töltenek el hosszabb időt a városban.
Összességében a vendégéjszakák 39,8%-át teszik ki a magyarok, 60,2%-át a külföldiek.
A top 5 külföldi küldőország rangsora a következő volt 2016-ban:
Az elért eredmények mutatják, hogy a minőségi szolgáltatásokra stabil és fizetőképes a kereslet, valamint hogy a város fejlesztési elképzelései illeszkednek a fogyasztói igényekhez. A vendégek a legfrissebb elemzések szerint már nem minőségkategóriákat keresnek, hanem szolgáltatáscsomagokat és élményeket. Ezt a trendet kihasználva a magánszálláshelyek is sikeresen tudnak piacra lépni és versenybe szállni a vendégek kegyeiért.
Hévíz Város Önkormányzata a TDM Egyesülettel karöltve ebben nyújt segítséget minőségfejlesztési pályázatával, ami kifejezetten a magánszemélyek által üzemeltetett vendégházakra irányul. 2016-ban összesen 95 magánházban valósultak meg fejlesztések, amelyeket a nyári szezonban már a vendégek is élvezhettek. A legkedveltebb fejlesztések a WiFi-kiépítés, a síkképernyős TV-k és a konyhai kisgépek voltak.
2017-ben ismét meghirdették a pályázatot, amelynek beadási határideje 2017. február 28. Már most nagy az érdeklődés a szobakiadók részéről (eddig közel 50 pályázat érkezett be), de a véghajrában várható az igazi dömping.
Bíznak benne, hogy a plusz forrás hatására tovább nő a kereslet a magánszállások iránt és hosszútávon ismét növekedési pályára áll a magánszobakiadás.
Forrás: Turizmus Online