Nem lesz könnyű megépíteniük ezt a gyorsvasutat a kínai szakembereknek - nyilatkozta a China Dailynek a kelet-nyugati kapcsolatok egyik vezető szakértője. Jang professzor szerint a fő gondot az jelenti, hogy Oroszországban széles nyomtávú a vasút, és ilyen tervek eddig Kínában nem készültek. Ezután viszont bőven készülnek majd, hiszen ez a szakasz csak az első 770 kilométere lesz a nagy, 7 ezer kilométeres Moszkva-Peking gyorsvasútnak. Régebben az oroszok maguk fejlesztették a vasút hálózatot, de most rájöttek a nemzetközi együttműködés előnyeire - hangsúlyozta Jang professzor.
Dmitrij Medvegyev és Li Kocsiang összesen 39 egyezményt irt alá Moszkvában. Ebből is látszik, hogy Putyin és csapata komolyan veszi a keleti nyitást. A két miniszterelnök abban is megállapodott, hogy a 400 milliárd dolláros gázszállítási szerződést nem dollárban, hanem kínai jüanban számolják el. Ez előnyös mindkét fél számára, mert így megspórolhatják az átváltási költségeket. A rubel az elmúlt hónapokban jelentősen leértékelődött a dollárhoz képest.
Lavrov orosz külügyminiszter figyelmeztette a Nyugatot: ha továbbra is szankciókat alkalmaz Oroszország ellen, akkor Moszkva végképp Ázsia, és mindenekelőtt Kína felé fordul majd. Oroszországnak már ma is Kína az első számú gazdasági partnere. Peking számára távolról sem ilyen jelentős az orosz kapcsolat, hiszen Moszkva csak a tizedik a külkereskedelmi partnerei listáján.
Forrás: AsiaPORT