2009 rosszabb lesz a vártnál a légiipar számára

A Cathay légitársaság bejelentette, hogy csökkenti kapacitásait, mert visszaesett a kereslet a légi szállítás iránt. A Quantas is figyelmeztetett, hogy az idei év rosszabb lesz a vártnál. Hasonló cipőben jár az amerikai Southwest Airlines is. A kínai légitársaságok szerencsésebbek.

A hong kongi székhelyű Cathay egyike Ázsia legnagyobb légi szállítóinak. Első negyedéves eredményei 22,4 százalékkal estek vissza az előző évhez képest. Zuhant a teherszállítás is, de az a legnagyobb érvágás, hogy az üzleti utazók minden korábbinál kevesebbet utaznak első vagy business osztályon. Mint az iparág többi szereplője, a Cathay is életbe léptetett már megszorító intézkedéseket, a 2011-es tervhez képest két évvel elhalasztotta például a 619 dollárba kerülő cargo terminál megépítését. A következő hónaptól kezdve 8 százalékkal visszafogja személyszállító kapacitását, sőt a Dragonair-nél 13 százalékos lesz a csökkentés. Ez magával vonja azt is, hogy kevesebb járat lesz olyan városokba, mint London, Párizs és Frankfurt, és az olyan regionális célpontokba is, mint Szingapúr, Bangkok és Taipei. Cargo kapacitását 11 százalékkal csökkenti. Elbocsátásokat nem terveznek a következő 12 hónapban, de azt kérték az alkalmazottaktól, hogy egy hónapra ne kérjenek fizetést. „Nem látjuk annak a jelét, hogy a második vagy a harmadik negyedévben javulna a helyzet. Az előrejelzéseink szerint 2009 gyilkos év lesz: alacsony árak, a prémium utak csökkenése, gyenge szállítmányozás, alacsony kihasználtság, rossz árfolyam” – magyarázta Tony Tyler, a légitársaság ügyvezető igazgatója.

Néhány napja a Quantas is arra figyelmeztetett, hogy 2009 rosszabb év lesz a vártnál. Az ausztrál légitársaság bejelentette, hogy 1750 alkalmazottat elbocsát, de a profitja még így is sokkal rosszabb lesz a tervezettnél. Az amerikai fapados, a Southwest Airlines arról számolt be, hogy az idén történetének legrosszabb eredményét éri el: az első negyedévet 91 millió dolláros nettó veszteséggel zárta. A Southwest 5 százalékkal csökkenti a kapacitását. Az Air China kivételt képez a legtöbb légitársaság között, 1,3 millió dolláros veszteséget termelt 2008-ban, elsősorban a nemzetközi forgalom csökkenése miatt, 2009 első negyedévében viszont – a belföldi forgalom emelkedésének köszönhetően – sikerült konszolidálódnia. Sikeres első negyedévet zárt a másik két kínai légitársaság, a China Eastern Airlines és a China Southern Airlines is.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.