300 kilométer autópálya Erdélyből

Vissza nem térítendő európai pénzekből épülhet a Marosvásárhely (Targu Mures) és Jászvásár (Isai) között tervezett, mintegy 300 kilométeres autópálya - számolt be az MTI a money.ro román gazdasági hírportál híre alapján.

 Ez annak köszönhető - derül ki a hírből -, hogy az Európai Bizottság az említett autópályát bevonta a transzeurópai közlekedési hálózatba (TEN-T). Ennek eredményeképpen, Románia 2014-ben vissza nem térítendő forrásokat kapna az útépítési projekt megvalósítására.   

A money.ro úgy tudja, a TEN-T-hez tartozó autópályákért az unió 20 százalékos támogatást biztosít az építő államoknak. A tervek szerint az Erdélyt Moldvával összekötő autópálya 310 kilométer hosszú lesz, összesen 6,14 milliárd euróba fog kerülni, az összegből az unió 1,2 milliárd eurót áll.    

A Jászvásárig vezető út a Transilvania autópályával kerülne összeköttetésbe, Marosvásárhely határában. Az év elején folytatott tárgyalások során a Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium azt állította, hogy az autópályát a magán- és a közszféra közreműködésével építenék meg Romániában.   

A még csak tervekben létező autópálya a jászvásári Ungheni településről indul majd, átszeli a megyét, a szomszédos Targu Neamtnál pedig a Békási-tó felé veszi az irányt, átkelve a Kárpátokon a Borszéki hágónál, a Hargita megyei Ditró felé haladna tovább, végül Szováta mellett érne el Marosvásárhelyre.   

Egyelőre azonban Romániában be kell szerezni a környezetvédelmi engedélyeket, el kell készíteni a megvalósíthatósági tanulmányt, csak ezek után lehet meghirdetni a pályázatokat.      

A TEN-T olyan közúti, vasúti, légi és vízi közlekedési hálózat terve, amelynek célja, hogy az egész európai kontinensen segítse az összeköttetést. Ez a hálózat része egy tágabb rendszernek, a transzeurópai hálózatoknak (TEN), amely a közlekedésen kívül tartalmazza a távközlési hálózatot (eTEN) és az energetikai hálózatot (TEN-E).     

A hálózatba most bevont autópálya alapvetően befolyásolhatja a magyarok által lakott romániai területek gazdasági fejlődését. A Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) még a liberális Calin Popescu Tariceanu által vezetett kormánykoalíció tagjaként már 2007-ben szorgalmazta: olyan új európai folyosót kellene létrehozni,  amely egy Marosvásárhelyt és Jászvárost összekötő székelyföldi szakaszt is magában foglalna, s amely ezáltal biztosítaná a magyar többségű romániai régió közvetlen beilleszkedését az uniós közlekedési infrastruktúrába.    

Akkor a magyarok e szervezete azzal érvelt: az eredetileg tervezett két európai folyosó nem fogja át megfelelő mértékben az országot. A 4. számú ugyanis Dél-Erdélyen keresztül haladna (Temesvár-Nagyszeben-Pitesti-Bukarest), a 9-es pedig Iasi-on keresztül folytatódna déli irányban Bukarest, majd Bulgária felé. Ez a két útvonal V-alakban, Románia szélén haladna át, az ország észak-keleti része pedig "fehér folt" maradna.

Forrás: MTI


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.