Eddig már 43 légitársaság függesztette fel idén a működését és még csak most jön az igazán nehéz időszak, a téli szezon, ami egy „normális” évben is rendszerint gyenge időszak a légközlekedésnek.
Történetük legsúlyosabb válságával néznek szembe idén a légitársaságok a koronavírus miatt, ami példátlan visszaesést hozott az utasforgalomban, írja a portfolio.hu elemző cikkében.
9 hónap alatt 43 légitársaság egyébként nem kiugróan magas szám, különösen annak fényében, hogy milyen helyzetben van az iparág, 2019-ben ugyanis egész évben 46, egy évvel korábban pedig 56 légitársaság szüntette be működését.
A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) becslése szerint csak a második félév mintegy 77 milliárd dollárjába kerül majd a szektornak, 2021-ben pedig havonta 5-6 milliárd dollárt kell a tulajdonosoknak a légügyi cégekbe lapátolniuk, mivel lassú lesz a felépülés. A tavalyi forgalom csak valamikor 2024-ben térhet vissza.
Itt a listája az idei legnagyobb légitársaság-csődöknek:
• A brit Flybe, amely már a járvány kitörése előtt is komoly pénzügyi nehézségekkel küszködött, március 5-én jelentette be a leállását.
• Az amerikai Trans States Airlines és a kapcsolt vállalataként működő regionális Compass Airlinesáprilisban állította le a működését.
• Az olasz Ernest Airlines áprilisban omlott össze, nem sokkal azután, hogy Olaszország lett a koronavírus első európai gócpontja.
• Latin-Amerika második legnagyobb légitársasága, az Avianca áprilisban kért csődvédelmet egy New York-i bíróságon, leányvállalatát, az Avianca Perut májusban felszámolták.
• Májusban az ecuadori kormány úgy döntött, hogy felszámolja a sok éve szenvedő TAME nevű légitársaságát.
• A LATAM Airlines májusban jelentett csődöt, ami érintette a chilei, az amerikai, az ecuadori, a kolumbiai és a perui leányvállalatát. Júniusban elhatározta az argentin légitársasága felszámolását.
• Júniusban az osztrák Level Europe jelentett fizetésképtelenséget és azonnal leállította működését.
• Szintén júniusban a SunExpress Deutschland felszámolását jelentette be az anyavállalata.
• A chilei One Airlines nyáron döntött a felszámolás mellett, a cég tulajdonosa és elnöke a koronavírus mellett az erős versennyel és az állami segítség hiányával indokolta a légitársaság összeomlását.
• A thai fapados, a NokScoot sem tudott talpra állni a járvány okozta sokkból, ezért júniusban a felszámolás mellett döntött a cég. 450 dolgozóját elbocsátotta, öt gépéből hármat pedig visszajuttatott szingapúri anyavállalatának.
• A kanadai Island Express Air szintén a járvány okozta nehézségek áldozata lett, felfüggesztette működését és eszközeit eladta befektetők egy csoportjának.
• A járvány legutóbbi áldozata a légiközlekedési szektorból az AirAsia Japan, a légitársaság október első hetében jelentette be, hogy leáll.
A teljes cikk itt található meg.
Forrás: portfolio.hu