A pályázatra beérkezett három ajánlat közül az ár szempontjából legelőnyösebbet választotta a kiíró MÁV Magyar Államvasutak Zrt. A szerződés eredetileg becsült összértéke nettó 550 millió forint volt.
Ajánlatot tett a nyertesen kívül az UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt., valamint az ÚT-TESZT Mérnöki és Szolgáltató Kft.
Az MTI korábban hírt adott arról, hogy a Budapest és Belgrád közötti vasútvonal korszerűsítésének együttműködési tervét január közepén írta alá Belgrádban Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Zorana Mihajlovic szerb infrastruktúraügyi miniszter, valamint Hszü Hszian-ping, a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC) alelnöke. A projekt első fázisa a megvalósíthatósági tanulmány elkészítése.
Jelenleg a kínai áruk a görög kikötőkön át jutnak Európába, Belgrádnak és Budapestnek egyaránt az az érdeke, hogy új útvonalat nyisson, amely a legjobb és leggyorsabb lenne Nyugat-Európába.
A kínaiak a beruházás 85 százalékának finanszírozására adtak ajánlatot, de még megállapodásra kell jutni a hitel feltételeiről.
350 kilométeres szakaszt újítanak fel
A Budapest és Belgrád közötti kétvágányú villamosított vasútvonal kiépítéséhez 350 kilométernyi vasúti szakaszt kell felújítani. Ebből 166 kilométer Magyarországon, 184 pedig Szerbián halad át. Az óránként akár 200 kilométeres maximális sebességet lehetővé tevő vasúti pályán a vonatok menetideje több mint a felére csökkenhet. A majdnem 400 kilométeres távot a vonatok 8 óra alatt teszik meg, a vasút felújítását követően pedig várhatóan 2 óra 40 percre csökkenhet a menetidő.
A majdnem hárommilliárd dolláros beruházásról 2013-ban a bukaresti Kelet-Közép-Európa-Kína csúcstalálkozón tárgyaltak a felek először. A vasútvonal kiépítéséről szóló megállapodást pedig tavaly decemberben írták alá Belgrádban.
Forrás: MTI