A kutatóintézet szerint a légi viteldíjak emelésére még májusban sor kerül. A légitársaságoknak ugyanis komoly veszteségeket kell ledolgozniuk az év hátralevő részében, amelyet az izlandi eredetű vulkáni hamu miatt érvénybe léptetett, majdnem egyhetes légtérzár alatt halmoztak fel. A forgalom korlátozása, amellyel napokra 18 százalékosra csökkent az európai légiipar aktivitása, 1,7 milliárd dollár veszteséget okozott az ágazatnak, ami tovább csökkenti a légitársaságok amúgy is gyenge lábakon álló jövedelmezőségét. A légitársaságok áremelési törekvéseihez hozzájárul még az is, hogy az év első negyedévében 74 százalékkal emelkedtek az olajárak 2009 azonos időszakához képest. Az olajár-emelkedés különösen nagy terhet ró a légiszállítókra, tekintve, hogy működésüknek 33 százalékát teszi ki. Mindennek várhatóan az lesz a következménye, hogy a légitársaságok a megemelkedett költségeiket az utasra hárítják. Az éleződő verseny és a csökkenő kereslet pedig még fontosabbá teszi a légitársaságok számára, hogy jövedelmezőek maradjanak.
2010-ben mindezeknek megfelelően 5,2 százalékos, 2012-ig viszont már 11,5 százalékos áremelkedésre számíthatnak az utasok Európa-szerte – állapítja meg a tanulmány. A brit felmérés arra is rámutat, hogy két éven belül ez mekkora költséget ró egy utasra, egy út alkalmával: a London-New York útvonalon a British Airways jelenlegi árait véve alapul egy turista osztályra szóló jegy esetében 62 fontos (csaknem 20 ezer forintos) drágulás várható.
Az áremelkedés becsült mértékét az alábbi táblázatok részletesen szemléltetik.