A kormány fejlesztené a vasutat

Fónagy János államtitkár a 63. Vasutasnapon kijelentette, hogy a kormány célja a vasúti közlekedés további fejlesztése.

A kormány célja a vasúti közlekedés színvonalának további fejlesztése, az utazási körülmények javítása, amely még több embert késztethet arra, hogy az autó helyett a vasutat válassza - mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára pénteken Budapesten a 63. Vasutasnap tisztavató ünnepségén.

Fónagy János hangsúlyozta: sok évtized lemaradását nem lehet 2-3 év alatt behozni, de a változtatást már elkezdte a kormány az utóbbi években. Törvény született a közösségi közlekedésről, a szervezeti változások mellett sikerült a MÁV adósságát mérsékelni, összhang van fő közösségi közlekedési ágak, a vasút és a Volán között, és a vasutasságnak világos jövőképe van - sorolta.

Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója az ünnepségen felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúti tisztképzés idén 125 éves, a frissen végzettek a magyar vasút jövőjének letéteményesei. Megerősítette, hogy a vasúttársaság is elkötelezett az utasok egyre magasabb színvonalú kiszolgálásában.

A vasúti személyforgalom növekedését ugyanakkor korlátozhatja az a májusi rendelkezés, amely bevezette a pótdíjat a gyorsvonatokon. Akkor ezt írtuk az MTI közleménye alapján: "Május közepétől a menetrendben megjelölt egyes gyors- és sebesvonatok használata esetén kötelező gyorsvonati pótjegyet váltani. A gyorsvonati pótjegy díja 100 kilométeres távolságig 150 forint. A 100 kilométernél hosszabb utakra 20 kilométerenként emelkedik a felár. Egy 200 kilométeres utazás esetén 295, 300 kilométerre 440, 400 kilométerre pedig már 590 forint. Az 500 kilométeres, illetve annál hosszabb utak esetén a pótjegy ára 795 forint." A lépés heves tiltakozást váltott ki több fórumon is, a legtöbb hozzászóló azt vetette a kormányzat szemére, hogy az áremelés nem jár semmilyen többletszolgáltatással. 

A kormányzati szándék komolyságát megkérdőjelezi több olyan lépés, ami az utóbbi évek során történt, így a Szeged-kiskundorozsmai RO-La terminál bezárása és a vidéki vasútvonalakon közlekedő járatok 2010. évi megtizedelése. Ekkor az eredeti tervek szerint közel 2000 kilométeren teljesen megszűnt volna a vonatközlekedés, végül a legtöbb vonalon maradtak járatok, de olyan kevés (napi1-2-4 járatpár), hogy az nem jelent valódi alternatívát a közúti közlekedéssel szemben. 

Kétségtelen tény ugyanakkor, hogy néhány hónappal később öt vidéki vonalon megindult a forgalom. 2010 decemberében pedig további hat vonalon indult újra a forgalom, a környéken élők örömére. 

Forradalmi változást jelentett az egysoros sorban állás bevezetése két fővárosi jegypénztárnál, de a GPS-alapú utastájékoztatás kialakítása is komoly előrelépés. 

A vasút reneszánsza Európában már beköszöntött, Brüsszel és Párizs között például már most is többen utaznak vasúton, mint repülővel. Ezzel szemben nálunk több nemzetközi vasúti járat több éves vagy évizedes működés után szűnt meg, így például a Venezia vagy a Szarajavóba közlekedő vonat

Az furcsa, hogy az utasok nem hiányolják a 2012. nyarán megszüntetett büfékocsikat...

Forrás: Turizmus Online-Napi Turizmus/MTI


Járattörlések a belgiumi repülőtéren

Járattörlések a belgiumi repülőtéren 

A belgiumi közlekedési vállalatok szakszervezetei január óta tartó, keddenként tartott sztrájkjai miatt ismét közlekedési fennakadások és járattörlések várhatók Belgiumban április 29-én.
Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen

Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen 

A Ryanair már januárban azt javasolta, hogy az EU vezessen be alkoholkorlátozást a repülőtereken – közölte a CNN.
Csak Itália területén robog a legújabb luxusvonat

Csak Itália területén robog a legújabb luxusvonat  

Az új La Dolce Vita gyártmány nyolc gondosan megtervezett útvonalon kínál művészeti élményeket, festői tájakat és gasztronómiai élményeket.
Balatoni vasútfejlesztések a láthatáron

Balatoni vasútfejlesztések a láthatáron 

Jelentős átalakulás előtt áll a Balaton északi partjának közlekedése.
A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val

A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val 

A SIA – a nagyobb légitársaságok között elsőként – együttműködésre lépett a mesterséges intelligencia szervezettel.
Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben

Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben 

Nyílt nappal várja az érdeklődőket a BKV Zrt. szombaton az Angyalföld kocsiszínben.
Próbautazás az autizmussal élők számára

Próbautazás az autizmussal élők számára 

Az Emirates légitársaság egy évvel ezelőtt indította el az akadálymentes és inkluzív légiközlekedési programjának újabb fejezetét, amely az autizmussal élő gyermekek és szüleik utazását hivatott segíteni.
HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.