A kormány fejlesztené a vasutat

Fónagy János államtitkár a 63. Vasutasnapon kijelentette, hogy a kormány célja a vasúti közlekedés további fejlesztése.

A kormány célja a vasúti közlekedés színvonalának további fejlesztése, az utazási körülmények javítása, amely még több embert késztethet arra, hogy az autó helyett a vasutat válassza - mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára pénteken Budapesten a 63. Vasutasnap tisztavató ünnepségén.

Fónagy János hangsúlyozta: sok évtized lemaradását nem lehet 2-3 év alatt behozni, de a változtatást már elkezdte a kormány az utóbbi években. Törvény született a közösségi közlekedésről, a szervezeti változások mellett sikerült a MÁV adósságát mérsékelni, összhang van fő közösségi közlekedési ágak, a vasút és a Volán között, és a vasutasságnak világos jövőképe van - sorolta.

Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója az ünnepségen felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúti tisztképzés idén 125 éves, a frissen végzettek a magyar vasút jövőjének letéteményesei. Megerősítette, hogy a vasúttársaság is elkötelezett az utasok egyre magasabb színvonalú kiszolgálásában.

A vasúti személyforgalom növekedését ugyanakkor korlátozhatja az a májusi rendelkezés, amely bevezette a pótdíjat a gyorsvonatokon. Akkor ezt írtuk az MTI közleménye alapján: "Május közepétől a menetrendben megjelölt egyes gyors- és sebesvonatok használata esetén kötelező gyorsvonati pótjegyet váltani. A gyorsvonati pótjegy díja 100 kilométeres távolságig 150 forint. A 100 kilométernél hosszabb utakra 20 kilométerenként emelkedik a felár. Egy 200 kilométeres utazás esetén 295, 300 kilométerre 440, 400 kilométerre pedig már 590 forint. Az 500 kilométeres, illetve annál hosszabb utak esetén a pótjegy ára 795 forint." A lépés heves tiltakozást váltott ki több fórumon is, a legtöbb hozzászóló azt vetette a kormányzat szemére, hogy az áremelés nem jár semmilyen többletszolgáltatással. 

A kormányzati szándék komolyságát megkérdőjelezi több olyan lépés, ami az utóbbi évek során történt, így a Szeged-kiskundorozsmai RO-La terminál bezárása és a vidéki vasútvonalakon közlekedő járatok 2010. évi megtizedelése. Ekkor az eredeti tervek szerint közel 2000 kilométeren teljesen megszűnt volna a vonatközlekedés, végül a legtöbb vonalon maradtak járatok, de olyan kevés (napi1-2-4 járatpár), hogy az nem jelent valódi alternatívát a közúti közlekedéssel szemben. 

Kétségtelen tény ugyanakkor, hogy néhány hónappal később öt vidéki vonalon megindult a forgalom. 2010 decemberében pedig további hat vonalon indult újra a forgalom, a környéken élők örömére. 

Forradalmi változást jelentett az egysoros sorban állás bevezetése két fővárosi jegypénztárnál, de a GPS-alapú utastájékoztatás kialakítása is komoly előrelépés. 

A vasút reneszánsza Európában már beköszöntött, Brüsszel és Párizs között például már most is többen utaznak vasúton, mint repülővel. Ezzel szemben nálunk több nemzetközi vasúti járat több éves vagy évizedes működés után szűnt meg, így például a Venezia vagy a Szarajavóba közlekedő vonat

Az furcsa, hogy az utasok nem hiányolják a 2012. nyarán megszüntetett büfékocsikat...

Forrás: Turizmus Online-Napi Turizmus/MTI


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.