Malév: jogellenes volt az állami támogatás

A Malév számára nyújtott, az uniós szabályokkal "összeegyeztethetetlen" állami támogatás visszafizettetésére szólította fel Magyarországot hétfőn az Európai Bizottság.

Az Európai Unió brüsszeli végrehajtó testülete - közleménye szerint - "megállapította, hogy a magyar nemzeti légitársaság Malév számára 2007 és 2010 között a privatizációval és a visszaállamosítással összefüggésben nyújtott finanszírozás jogellenes állami támogatásnak minősül, mivel a Malév nem volt képes ilyen finanszírozáshoz jutni a piacról a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett".
A testület szokásos nap sajtótájékoztatóján Cristina Arigho szóvivő elmondta: a magyar hatóságoknak kell dönteniük arról, milyen formában és ütemezésben történjék a visszafizetés.

Hozzátette: szintén a magyar félnek kell kiszámítania, pontosan mekkora összeg visszafizetéséről van szó.
A közlemény kiemelte, a bizottság a 2010 végén indított mélyreható vizsgálatban a következő tételeket tekintette át: a 2003-ban nyújtott, 76 millió euró összegű kölcsönt (amelyet a cég 2007 decemberében kapott meg), a 4,3 milliárd forint összegű kölcsönt a Malév Ground Handling leányvállalatának "meghiúsult eladásával összefüggésben", 13,8 milliárd forint összegű adó- és társadalombiztosítási adósság elhalasztását, 2010 februárjában 25,4 milliárd forint és 2010 szeptemberében 5,7 milliárd forint összegű tőkeemelést, a 2010 májusa és szeptembere között nyújtott 14,9 milliárd forint összegű tulajdonosi kölcsönöket, továbbá ezen tulajdonosi kölcsönök egy részének (az összeg után fizetendő kamattal együtt) Malév-részvényekké való átalakítását 2010 szeptemberében.

A közlemény szerint "az uniós állami támogatási szabályok értelmében a hatósági beavatkozás gazdasági tevékenységet végző vállalkozások működésébe, akkor tekinthető támogatásmentesnek, ha azt olyan feltételek mellett hajtják végre, amelyeket egy piaci feltételek mellett működő magánszereplő elfogadott volna (ez az úgynevezett piacgazdasági befektető elve)". A bizottság vizsgálata "megállapította, hogy a Malév, tekintettel folyamatosan nehéz pénzügyi helyzetére, nem lett volna képes ilyen finanszírozást szerezni a piacon a Magyarország által biztosított feltételek mellett, vagy semmilyen finanszírozáshoz nem jutott volna".

Egy nehézségekkel küzdő vállalat a 2004. évi uniós megmentési és szerkezetátalakítási iránymutatásokba foglalt szigorú feltételek mellett részesülhet állami támogatásban. A Malév érdekében végrehajtott intézkedések azonban "nem teljesítették ezeket a feltételeket", mert "a Malév nem tudta igazolni, hogy milyen módon válna ismét életképessé a jelenlegi üzleti modell alkalmazása révén, semmilyen magánforrás nem járult hozzá a szerkezetátalakítás költségeihez és a tervben nem szerepelt egyetlen kompenzációs intézkedés sem a verseny jelentős állami támogatás eredményeképpen kialakult torzulásának minimalizálása érdekében".

A Malév ezenkívül már több alkalommal részesült állami támogatásban az elmúlt évek során - tette hozzá a közlemény.

Az "államtól kapott támogatásból származó gazdasági előnyök eredményeképp kialakult versenytorzulás leküzdése érdekében Magyarországnak vissza kell fizettetnie a támogatást a Malévval" - szögezte le a közlemény, amely szerint "ezáltal vissza fog állni az a piaci helyzet, amely a támogatás kifizetése előtt fennállt, megszüntetve vagy legalább csökkentve ezáltal a verseny támogatásból eredő torzulását". Erre az indoklás szerint "annak biztosítása érdekében van szükség, hogy a belső piacon fennmaradjanak az egyenlő versenyfeltételek".

Az előzményeket ismertetve a brüsszeli közlemény arra is emlékeztetett, hogy számos sikertelen privatizációs kísérletet követően a magyar állam 2007-ben adásvételi megállapodást kötött az AirBridge Zrt.-vel a nemzeti fuvarozó Malév Magyar Légiközlekedési Zrt. többségi tulajdonát illetően. A bizottság "sajtójelentések, valamint a Magyarországnak a Malév visszaállamosítására irányuló szándékával kapcsolatos, egy panaszos által benyújtott információkat követően" indított mélyreható vizsgálatot - utalt még vissza a testület.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a brüsszeli bejelentés követően közölte, hogy tudomásul veszi és tiszteletben tartja az Európai Bizottság határozatát. A kormány várhatóan a január 16-i ülésén tárgyalja a szaktárcának a Malév jövőjére vonatkozó javaslatait - közölte a tárca, amely "a helyzet kezelésére több lehetséges forgatókönyv kidolgozásával készült", és ezeket az elmarasztaló döntés pontos tartalmának ismeretében aktualizálja, véglegesíti.

A minisztérium álláspontja szerint az Európai Bizottság döntése egyenes következménye annak, hogy a korábbi kormányok és Malév-menedzsmentek elmulasztották végrehajtani a vállalat régóta esedékes átalakítását. A közlemény szerint a fenntartható finanszírozásra és működésre vonatkozó hosszú távú megoldási tervek hiányában az értékes vagyonelemek felélésével, az elhibázott privatizációval kényszerpályára állították a légitársaságot.

Forrás: MTI


A Lufthansa megveheti az Alitalia jogutódját

A Lufthansa megveheti az Alitalia jogutódját 

Az Európai Unió jóváhagyta, hogy a német Lufthansa csoport 41 százalékos részesedést szerezzen az Alitalia jogutódjában, az ITA Airwaysben.
Ünnepi hangulattal erősít a MÁV

Ünnepi hangulattal erősít a MÁV 

Világító füzérekkel díszített járművekkel készül az adventi ünnepekre a MÁV-csoport.
Szép ajándék kerülhet a Hungary Airlines karácsonyfája alá

Szép ajándék kerülhet a Hungary Airlines karácsonyfája alá 

A hírek szerint száz darab Boeing 737 MAX repülőgép megrendeléséről szóló szándéknyilatkozat aláírására került sor a minap.
Potyautas a Delta New Yorkból Párizsba tartó járatán

Potyautas a Delta New Yorkból Párizsba tartó járatán 

Sokkoló biztonsági rés.
Exkluzív megállapodás az egyik toppezsgőházzal

Exkluzív megállapodás az egyik toppezsgőházzal 

A Singapore Airlines exkluzív megállapodást kötött a francia Louis Roederer pezsgőházzal és így a világ egyetlen légitársasága lesz, amely fedélzetén az ikonikus Cristal 2015 pezsgőt fogja kínálni.
Újgenerációs kabinbelső, gyorsabb wifi és díjnyertes menüsor a fedélzeten

Újgenerációs kabinbelső, gyorsabb wifi és díjnyertes menüsor a fedélzeten 

Az Emirates bemutatta első A350-es repülőgépét, amely megújult kabinbelsővel és a légitársaság legújabb technológiai újításaival várja az utasokat.
FRISSÍTVE Átmenetileg lezárták a Déli pályaudvart

FRISSÍTVE Átmenetileg lezárták a Déli pályaudvart 

Nem fogad és nem indít vonatokat, közölte hétfő délután a Mávinform. Este 18 óra után feloldották a tilalmat.
Új buszok Budapest utcáin

Új buszok Budapest utcáin 

Megszerezte a típusengedélyt és rendszámot is kapott az új magyar jármű, a GANZ-SOR EBN8 elektromos midibusz. Mostantól a közlekedők akár az utcán is találkozhatnak a prototípussal, és beindulhat a sorozatgyártás is.
Hamarosan beszerezhetők a jövő évi autópályamatricák

Hamarosan beszerezhetők a jövő évi autópályamatricák 

December 1-jétől megvásárolhatók a 2025-ös autópálya-matricák. Nem, nem csökken az áruk, sőt.
Úton a légiközlekedés karbonsemlegessége felé

Úton a légiközlekedés karbonsemlegessége felé 

A COP29-en való részvételével a Wizz Air ismét megerősítette elköteleződését az iparág karbonmentesítése felé, emellett a nemzetközi összefogás és a hatékony támogatás fontosságára hívta fel a figyelmet, mivel ezek is szükségesek a célok eléréséhez.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.