A slotok ura

Számos kritikát kapott az utóbbi időben a légiközlekedésben különösen jelentős szerepet betöltő európai uniós slot koordinátor, akinek feladata a repülőtéri résidők felügyelete. 

A mai túlzsúfolt repülőterek nem, vagy csak nagyon szoros időbehatárolással tudnak a fel- és leszálláshoz szükséges résidőt biztosítani a légitársaságoknak. Az Európai Unióban a legnagyobb indító-, fogadó- és átrepültető ország Németország, amely a teljes eu-s légi forgalmat befolyásolja. A német slot elosztást Claus Ulrich vezetésével egy 15 tagú team irányítja, akiket az utóbbi években több komoly kritika ért. 

Siim Kallas, az EU közlekedési felügyelője szerint átlagosan 28 millió utas szenved hátrányt az unióban, mert az adott időben nem tud elutazni a kívánt helyre. Claus Ulrich, aki a Légiközlekedési Kereskedő Főiskolát követően karrierét a Lufthansánál kezdte, majd később függetlenítve magát az EU közlekedési felügyeletéhez került, cáfolta a vádat.

Elmondta, külön erre a célra kifejlesztett és folyamatosan modernizált szoftveres rendszerük teljes átláthatóságot biztosít. Félévente konferenciát tartanak, amelyen a fuvarozók új slotot igényelhetnek, vagy kérhetik nem megfelelő résidejük módosítását. Ezeket a vonatkozó repülőterekkel, repülés irányítással egyeztetve igazolják vissza.

Ulrich szerint érthető, hogy minden légitársaság igyekszik a járataiból a maximum bevételt kihozni és ezért a legjobb slotért harcol. Megemlítette, hogy a kérdésben a politikának és a zöld mozgalmaknak is lenne bőven tennivalójuk. Németországban évek óta nem változik a 23.00 és 06.00 óra között országszerte érvényben levő repülési tilalom, pedig a tengerentúli járatokat üzemeltetők részéről komoly igény lenne rá, hogy 04.00 és 06.00 között érkezhessenek, hogy utasaik csatlakozása minél gyorsabban biztosítva legyen.

Bár az EU Közlekedési Felügyelet kritikáit, ha udvariasan is, de elutasította és tevékenységének nehézségeit a Németországba üzemelő légitársaságok is elismerik, Ulrich rövidesen tervezi visszavonulását. Utódjának pedig talán már az Angliában bevezetett „slot adás-vételek” lebonyolítása képezheti feladatát, amelynek komplex, ellenőrzött folyamatként kellene megvalósulnia a jövőben.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.