A talpon maradásért küzdenek a buszos vállalkozások

Elszálló költségek, energia- és üzemanyagár, növekvő infláció, emelkedő hitelkamatok – csak néhány azon pénzügyi, gazdasági kihívások közül, amelyek a hazai autóbusz-társaságokat sújtják. Az emiatt jelentős áremelésre kényszerülő ágazat talpon maradásához már nem elég a turizmus várható fellendülése. Átfogó kormányzati stratégiát szorgalmaznak a szakma képviselői, mégpedig mielőbb.

Eddig nem tapasztalt módon rendezte át a világ gazdaságát a több mint két éve tartó Covid-világjárvány. Ráadásul a magyar vállalkozások újabb kihívás elé néznek az orosz-ukrán háború hatásai miatt. Az üzemanyagár drámai növekedése a különjárati autóbuszos személyszállítási piac szereplőinek nyereségességét, és a megrendeléseik számát is csökkenti – hangzott el a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary Autóbusz Tanácsának legutóbbi munkabizottsági ülésén.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary ügyvezető főtitkára elmondta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) adatai alapján 2020 és 2022 között 93 vállalkozás tűnt el a piacról, ami mindössze 5 százalékos csökkenés.

„Mi viszont egészen mást hallunk a piacról" – fogalmazott az ügyvezető főtitkár. A NiT Hungary nyilvántartása ennél jóval szomorúbb adatokat mutat: a szervezet autóbuszos tagságának száma 15 százalékkal esett vissza, míg az üzemben tartott járműállomány 17 százalékkal csökkent. A NiT Hungary ma is a piaci szereplők több mint 50 százalékát a tagsági körében tudhatja, így ezek az adatok jól tükrözik a piaci helyzetet.

A munkabizottsági ülésen elhangzott: ugyan a Volán 2019-ben mintegy 2000 alvállalkozói szerződést szüntetett meg, jelentősen megnőtt az új beruházások száma, egyre több cég vesz igénybe – dolgozói szállításához – buszos vállalkozásokat, így rendeződött át a piac. A turizmusban dolgozó buszos cégek 30 százaléka el fog tűnni: a kiöregedett buszokat nem állítják vissza a forgalomba. Ráadásul kevés a gépkocsivezető, nem szívesen jönnek vissza a turizmusba a bizonytalanság, kiszámíthatatlanság miatt.

Ma már nem egy olyan vállalkozás van, amelyeknél azért áll a járműpark egy része, mert nincs rá gépjárművezető. Magyarországon a közúti fuvarozói szektorban 130 ezer gépjárművezetőre van szükség, ennek 25-30 százaléka hiányzik jelenleg.



Kiss Róbert Richárd a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. kommunikációs szakértője ismertette a Határtalanul program részleteit, amelynek keretében magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával osztálykiránduláson vesznek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így személyes tapasztalásokat szereznek a külhoni magyarságról. Mint mondta: az iskolák pályázhatnak, és valójában mindenki nyer, aki pályázik. Minimum 10 diák, legalább 2 éjszakára utazhat Romániába, Szerbiába, Szlovéniába, Horvátországba jellemzően az iskolások, tíz gyerek mellé mehet egy kísérő is a program feltételei szerint. Eddig 500 ezer diák utazott ennek a programnak köszönhetően.

A szakember az idei szezonban már jóval nagyobb lehetőséget lát a programban, és ez bíztató lehet azon buszos vállalkozások számára, amelyek rendszeresen dolgoztak ezen a területen. Hozzátette az idei pályázati kiírások előkészítése megkezdődött, és az személyszállítási díjak kalkulációjában a BGA Zrt. számít a szakmai szervezet meglátásaira, javaslatára is. Aki ebben a szegmensben tud dolgozni, annak ez meg fogja érni – szögezte le a szakember.

Az érdekvédelmi szervezet szakértői számoltak be arról, hogy a különjárati autóbuszos személyszállításban milyen lehetőségek és feltételek mentén lehet kidolgozni egy úgynevezett költségindexet.

Az index létjogosultságát az üzemanyagárak és a gépkocsivezető-hiány miatt a személyi költségek, bérek drasztikus emelkedése indokolja. Idén március 13-tól a szektor egy részében megszűnt az ársapka, 7,5 tonna össztömeg feletti áru- és személyszállító járművek esetében piaci árú az üzemanyagár. Az üzemanyag részaránya a költségszerkezetben a gázolajár függvényében elérheti a 38 százalékot is, az árváltozások volumene és üteme jóval nagyobb mértékű a megszokottnál.

A hosszútávú szerződésekben már ismert az üzemanyagár-klauzula rögzítése. Az önköltség korrekt számítása érdekében a személyi költségek alakulására is célszerű legalább negyedéves indexálást készíteni.

Az érdekképviselet az Autóbusz Tanács döntése alapján, a képviselt autóbuszos vállalkozások tárgyalási pozícióinak erősítése érdekében előkészíti és bevezeti, mert ez is hiteles adatokkal járul hozzá ahhoz, hogy a megbízók elfogadják az díjak szükségszerű emelkedését. Ugyanakkor átfogó kormányzati stratégiát szorgalmaznak a szakma képviselői, hogy mielőbb stabilizálódhasson az ágazat helyzete.


Ismeri Budapesthez közel ezt a sportrepülőteret?

Ismeri Budapesthez közel ezt a sportrepülőteret? 

Egy harmincas éveiben járó nő viszi a hátán a fejlesztéseket.
Hétfőn, ha teheti, hagyja ki a szlovákiai vonatozást!

Hétfőn, ha teheti, hagyja ki a szlovákiai vonatozást! 

Mert az arra induló illetve onnan érkező nemzetközi járatok esetén jelentős késésekkel kell számolni.
A Wizz Air járatait is érinti a nemzetközi szintű technikai leállás

A Wizz Air járatait is érinti a nemzetközi szintű technikai leállás 

Ezzel kapcsolatban a következő közleményt juttatták el szerkesztőségünkbe.
Egyszerre áldás és átok a sok reptérfejlesztés szerte a világban

Egyszerre áldás és átok a sok reptérfejlesztés szerte a világban 

A következő két évtizedben 2 trillió (magyarul 2 billió, vagyis kétezerszer egymilliárd) dollár értékű fejlesztések várhatók világszerte a légiközlekedésben.
Tömeges technológiai zavarok a világban - az európai légi közlekedésben is súlyos gondokat okozva

Tömeges technológiai zavarok a világban - az európai légi közlekedésben is súlyos gondokat okozva 

Az Egyesült Államok teljes légi forgalmát érintette és több repülőterén is ideiglenes zárlatot okozott az egész világra kiterjedő technológiai üzemzavar, ami egy amerikai kiberbiztonsági világcégtől, a Crowdstrike-tól indult pénteken.
Az utazók zöme ügyet sem vet a MÁV meglehetősen furcsa kérésére

Az utazók zöme ügyet sem vet a MÁV meglehetősen furcsa kérésére 

Ugyanis hiába óvta őket a MÁV - ennek ellenére jegyet váltottak különböző vonalakon járó szerelvényeikre.
Új magyar jármű született

Új magyar jármű született 

Bemutatták az új magyar elektromos midibuszt - a Városligetben tette meg első köreit a bajai gyár fejlesztése.
Ismét indít és fogad járatokat a debreceni reptér

Ismét indít és fogad járatokat a debreceni reptér 

Örömteli hírről kaptunk tájékoztatást szerda délelőtt.
Késés és járattörlés esetén cseveghet Ameliával

Késés és járattörlés esetén cseveghet Ameliával 

Mesterséges inteligenciával teszi hatékonyabbá ügyfélszolgálatát a légitársaság.
Összehangolja európai hálózatát az Air France-KLM és a SAS 

Összehangolja európai hálózatát az Air France-KLM és a SAS  

Szorosabbra fűzi kereskedelmi együttműködését a három légitársaság: codeshare és interline megállapodást kötöttek.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.