A vizsgálóbizottság létrehozását Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos, fideszes képviselő kezdeményezte. A tíztagú testület a Malév és a Budapest Airport "szocialisták és szabad demokraták általi privatizációjának körülményeit", a Malév visszaállamosításának folyamatát, valamint jelenlegi fizetésképtelenségét és felszámolását előidéző, 2002-2010 között meghozott intézkedéseket, és az ebben időszakban felmerülő döntéshozói felelősség kérdéskörét vizsgálná.
A javaslatot a kormánypártok és a Jobbik képviselőinek támogatásával, a szocialisták tartózkodása mellett fogadták el. Nem támogatták ezt megelőzően az MSZP-s Bárándy Gergely ügyrendi javaslatát, hogy vegyék le a napirendről a javaslatot, és kérdezzék meg a kezdeményező Budai Gyulát - aki nem volt jelen a bizottsági ülésen -, hajlandó-e úgy benyújtani az indítványt, hogy lehetőség legyen az elmúlt másfél év vizsgálatára is.
A vitában az MSZP-s Lamperth Mónika is azt kifogásolta, hogy a vizsgálatból kizárják azt az "elképesztő felelőtlen viselkedést", amit az Orbán-kormány tanúsított az elmúlt másfél évben, közben pedig már előre megbélyegzik a szocialistákat és a szabad demokratákat. Szerinte így esély sincs arra, hogy a valódi eredmény szülessen.
Ipkovich György (MSZP) a kormánypárti képviselőkhöz fordulva hozzátette: "önöknél dobta be a törülközőt a Malév", ezért azt is meg kell vizsgálni, hogy mit mulasztott a mostani kormányzat.
A fideszes Papcsák Ferenc erre reagálva közölte, ha ő lenne az előterjesztő, akkor nem látná akadályát a vizsgálati időszak kiterjesztésének, de utalt arra, hogy ebben Budai Gyula az illetékes.
A paritásos alapon működő vizsgálóbizottságnak a megbízatása kezdetétől számított 180 napon belül kell benyújtania jelentését az Országgyűlésnek. Az indítvány szerint négy parlamenti képviselőt delegálna a testületbe a Fidesz, egyet a KDNP, kettőt az MSZP, kettőt a Jobbik és egyet az LMP. Az elnököt a Fidesz adná, az alelnököt pedig az MSZP. A bizottság a munkája során a feladatával összefüggésben meghallgatásokat tarthatna, iratokat kérhetne be, amelyeket mindenki köteles a testület rendelkezésére bocsátani, továbbá köteles megjelenni.
Budai Gyula határozati javaslata indoklásában azt írta: a Malév csődhelyzetét részletesen kivizsgáló bizottság létrehozása elengedhetetlen, "a hazai és nemzetközi jelentőséggel bíró vállalat gazdasági színtérről való eltűnése folyamatának és a jogügyletekben döntési jogkörrel rendelkező állami és cégvezetők tevékenységének, felelősségének feltárása mindenképpen indokolt". A Malév február 3-án reggel szüntette be működését, a Malév Zrt. azóta felszámolás alatt áll.
Forrás: MTI