Ennyire közel Budapesthez még nem volt elérhető hongkongi járat

„Legnagyobb, eddig nem létező piacunkra tettük be a lábunkat” — értékelte Andreas Otto, az Austrian Airlines (AUA) kereskedelmi igazgatója a légitársaság szeptember 5-én debütált, Bécs-Hongkong járatának jelentőségét.

Egy esőbe hajló trópusi délelőtt, 11 órányi eseménytelen repülést követően értünk földet az osztrák flotta zászlóshajójának számító Boeing 777-200-ason Hongkongban. Stílusosan, osztrákosan hatalmas „Servus Hongkong” felirat hirdeti még egy évig az OE-LPD lajstromú gép törzsén, hogy a Lufthansa-csoport osztrák tagja ráerősít kínai jelenlétére. Olyannyira hogy üléskapacitás alapján a jelenlegi 14-ről 40 százalékra ugrott Kína részesedése az AUA ázsiai járathálózatán, melyen szerepel Bangkok, Malé, Colombo, Peking és 2016 áprilisa óta Sanghaj. Mindeközben a szintén Star Alliance-tag Air India bécsi megjelenésével az osztrákok Delhiből visszaléptek, Dubajt pedig az Emirates ellenében megszüntették. A szeptember 5-én debütált Hongkonggal szinte egyidejűleg ért véget egy több évtizedes, a végére sikertelenné vált, történet: az AUA nem repül többé Tokió-Naritára. Értesüléseink szerint a japán gazdaság gyengélkedése miatt 3 éve veszteséges járat számára már csak kegyelemdöfés volt, hogy a Haneda megnyitását követő japán szabályozás miatt az AUA a távolabbi, így már a kevésbé előnyös Naritán ragadt. Hongkonggal már régóta folyt a párbeszéd az ideális résidő megszerzéséért. Az események felgyorsultak, a járat az eredetileg tervezettnél hamarabb indulhatott.

A töltés három forrása

A résidő úgy néz ki, hogy nyáron heti ötször, 1750-kor indul Bécsből és száll le Hongkongban helyi idő szerint 1125-kor, vissza 1255-kor száll fel, 1925-kor érkezik. Télen heti négyszer bécsi indulás 1300-kor, érkezés másnap 0725-kor, vissza 1040-kor, leszállás aznap 1610-kor. Kisebb-nagyobb várakozásokkal a szomszédos és nem szomszédos közép- és délkelet-európai országokból kényelmesen elérhető az AUA ráhordó járatairól. A légitársaság nem titkolt célja a járat régióból, így Budapestről történő mindkét irányú töltése. Alkalmanként 308 ülést — 48 business, 260 economy — kell értékesíteniük. „Nagyon számítunk a térségre” — így Andreas Otto. Egyben kemény mérkőzésre is; a remélt, de árérzékeny közép-európai országokban komoly piaci pozíciókat szereztek az Öböl „fenegyerekei”. Többségükben az Emirates és a Qatar Airways egyaránt jelen van. Az Austrian Star Alliance és Lufthansa-csoportbeli tagsága miatt sokkal rugalmasabb, nem kell az éjszaka közepén várni a csatlakozásra, a fedélzeten pedig a jól megszokott „gemütlich” osztrák kiszolgálás várja az utast - sorolt Andreas Otto néhány érvet saját járatuk mellett. Számítások szerint Ausztria az utasok 25-30, míg a 7,5 milliós Hongkong és a közeli, 10 milliós Sencsen 40%-át adhatja. Az AUA adatai szerint a bécsi átszállással kínált desztinációs toplista első és második helyén Prága illetve Budapest áll, nyomukban Varsóval, Bukaresttel és Zágrábbal. A hongkongi járaton év végéig 30 ezer, míg működése első évének végéig 120 000 ezer utasra számítanak; negyedük lehet üzleti utazó.

Nekünk is csurran-cseppen?

A hongkongiak a kínai átlagnál nagyobb vásárlóerővel rendelkeznek. A hongkongiak csak vásárlásra fejenként 1617 eurót költöttek a kínai átlag 901-gyel szemben bécsi tartózkodásuk alatt - lepett meg Norbert Kettner, a bécsi turisztikai hivatal vezetője a bécsi járatnyitás alkalmából, a bezárt Kai Tak repülőtéren emelt létesítményben 300 fős szakmai közönségnek rendezett fogadáson. Nem sajnálták a bécsiek a pénzt a múltat és jelent, idegenforgalmi kliséket és kortárs újdonságokat bécsiesen kreatív mód ötvöző és bemutató parádéra. A színpadon kamarazenekar és Conchita Wurst váltották egymást, egy LED-falon a Muzsika hangja illetve Sissy életét bemutató romantikus játékfilmek képsoraira a lemezlovas az osztrák house legjavát pörgette, a falról pedig Falco és Mozart képmása figyelte a habzó Stiegl söröket illetve a fejükön 3D-s maszkokban Bécset virtuálisan bejáró szakmai közönséget. Mindeközben odakint Hongkong jellegzetes emeletes villamosai a járművet teljesen beborító Austrian reklámokkal róják szakadatlanul köreiket. A rájuk pingált bárányfelhős égen ez áll: „Falling in Love with Vienna - the journey starts with us”. Jövőre kiderül, mennyit segít mindez a kínaiak (Hongkongot is magában foglaló) tavalyi — 16 illetve 20 százalékos növekedés melletti — 162 ezer bécsi érkezésen és 285 ezer vendégéjszakán. A budapesti Österreich Werbung éléről Pekingbe igazolt Emanuel Lehner kérdésünkre országos szinten 715 ezer érkezésről és 950 ezer vendégéjszakáról számolt be. Tirol a legnépszerűbb, de Bécsben a leghosszabb az átlagos tartózkodási idő. A terrorveszély miatt azonban Kettner és Lehner egyaránt borúlátónak tűnt. Lehet, hogy nem 50%-kal emelkedik az országos éjszakák száma, mint 2015-ben.

Az esélyünk, hogy nekünk is csurranjon-cseppenjen a magas költésből és érkezésekből, javul. A IATA adatai szerint Magyarország a 18. helyen szerepel a hongkongiak népszerűségi listáján. Egy helyet javítottunk, a csehek egy év alatt 4 hellyel — 18-14 — kerültek előrébb a listán. A hétmilliós hongkongi piac potenciális utazói 2-3 millióan vannak. Ugyanakkor a szárazföldi Kínával ellentétben útjukat sokszor intézik teljesen önállóan — tudtuk meg a piacot közelről ismerő forrásunktól. A sokuknál meglévő angol útlevél miatt nem egyszer regisztrálják őket britként — tette hozzá.

Nekünk is örülnek

„Igyekszünk tágítani a küldőpiacok körét” — mondta Peter Hoslin, a hongkongi idegenforgalmi hivatal, Európáért és új piacokért felelős vezetője. Bár 60,9 millió érkezést regisztráltak Hongkongban tavaly, a legfontosabb küldőpiac, Kína több mint 10%-ot esett. Így örömmel veszik, ha az új járat révén a magyarok egyénileg és kiutaztatókon keresztül, üzleti vagy szabadidős úton is növekvő mértékben jelennek meg. (Hongkongról részletesebben is beszámolunk a Turizmus Trend következő számában.)

Az AUA tavalyi 10,8 millió utasából 1,2 millió utazott hosszú távon. A hangsúly továbbra is a nyugat-keleti tengelyre esik, melyen a hat repülőtérre — Washington, New York (JFK, Newark), Chicago, Miami, Toronto —  szállított 662 ezer utassal Észak-Amerika viszi prímet. A pletykák szerint hamarosan Los Angeles illetve a '90-es években már repült Fokvárosi is felkerülhet a térképre. Nem hivatalos értesülések szerint hamarosan az AUA is bemutathatja széles törzsű gépein a Lufthansánál már jól bevált premium economy osztályt. Csak legyen vége 2016-nak! A jelen világpolitikai helyzet hatással lehet a két éve nyereséges légitársaság idei eredményére.

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.
Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.
A KLM újraindítja izraeli járatait

A KLM újraindítja izraeli járatait 

A légitársaság szerint a körülmények kellően javultak a szolgáltatások újraindításához.
IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében

IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében 

A hangsúly három fő területen van: a biztonság javítása, a globális szabványok bevezetése és a fenntarthatóság előmozdítása.
Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma

Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma 

Egyre többen választják nyaralásuk célpontjának a hűvösebb Skandináv térséget.
Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka

Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka 

A vonatozás virágkorát éli, és egy friss kutatás szerint az európai utazók közül a következőkben még többen veszik majd igénybe ezt a szolgáltatási formát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.