Ennyire közel Budapesthez még nem volt elérhető hongkongi járat

„Legnagyobb, eddig nem létező piacunkra tettük be a lábunkat” — értékelte Andreas Otto, az Austrian Airlines (AUA) kereskedelmi igazgatója a légitársaság szeptember 5-én debütált, Bécs-Hongkong járatának jelentőségét.

Egy esőbe hajló trópusi délelőtt, 11 órányi eseménytelen repülést követően értünk földet az osztrák flotta zászlóshajójának számító Boeing 777-200-ason Hongkongban. Stílusosan, osztrákosan hatalmas „Servus Hongkong” felirat hirdeti még egy évig az OE-LPD lajstromú gép törzsén, hogy a Lufthansa-csoport osztrák tagja ráerősít kínai jelenlétére. Olyannyira hogy üléskapacitás alapján a jelenlegi 14-ről 40 százalékra ugrott Kína részesedése az AUA ázsiai járathálózatán, melyen szerepel Bangkok, Malé, Colombo, Peking és 2016 áprilisa óta Sanghaj. Mindeközben a szintén Star Alliance-tag Air India bécsi megjelenésével az osztrákok Delhiből visszaléptek, Dubajt pedig az Emirates ellenében megszüntették. A szeptember 5-én debütált Hongkonggal szinte egyidejűleg ért véget egy több évtizedes, a végére sikertelenné vált, történet: az AUA nem repül többé Tokió-Naritára. Értesüléseink szerint a japán gazdaság gyengélkedése miatt 3 éve veszteséges járat számára már csak kegyelemdöfés volt, hogy a Haneda megnyitását követő japán szabályozás miatt az AUA a távolabbi, így már a kevésbé előnyös Naritán ragadt. Hongkonggal már régóta folyt a párbeszéd az ideális résidő megszerzéséért. Az események felgyorsultak, a járat az eredetileg tervezettnél hamarabb indulhatott.

A töltés három forrása

A résidő úgy néz ki, hogy nyáron heti ötször, 1750-kor indul Bécsből és száll le Hongkongban helyi idő szerint 1125-kor, vissza 1255-kor száll fel, 1925-kor érkezik. Télen heti négyszer bécsi indulás 1300-kor, érkezés másnap 0725-kor, vissza 1040-kor, leszállás aznap 1610-kor. Kisebb-nagyobb várakozásokkal a szomszédos és nem szomszédos közép- és délkelet-európai országokból kényelmesen elérhető az AUA ráhordó járatairól. A légitársaság nem titkolt célja a járat régióból, így Budapestről történő mindkét irányú töltése. Alkalmanként 308 ülést — 48 business, 260 economy — kell értékesíteniük. „Nagyon számítunk a térségre” — így Andreas Otto. Egyben kemény mérkőzésre is; a remélt, de árérzékeny közép-európai országokban komoly piaci pozíciókat szereztek az Öböl „fenegyerekei”. Többségükben az Emirates és a Qatar Airways egyaránt jelen van. Az Austrian Star Alliance és Lufthansa-csoportbeli tagsága miatt sokkal rugalmasabb, nem kell az éjszaka közepén várni a csatlakozásra, a fedélzeten pedig a jól megszokott „gemütlich” osztrák kiszolgálás várja az utast - sorolt Andreas Otto néhány érvet saját járatuk mellett. Számítások szerint Ausztria az utasok 25-30, míg a 7,5 milliós Hongkong és a közeli, 10 milliós Sencsen 40%-át adhatja. Az AUA adatai szerint a bécsi átszállással kínált desztinációs toplista első és második helyén Prága illetve Budapest áll, nyomukban Varsóval, Bukaresttel és Zágrábbal. A hongkongi járaton év végéig 30 ezer, míg működése első évének végéig 120 000 ezer utasra számítanak; negyedük lehet üzleti utazó.

Nekünk is csurran-cseppen?

A hongkongiak a kínai átlagnál nagyobb vásárlóerővel rendelkeznek. A hongkongiak csak vásárlásra fejenként 1617 eurót költöttek a kínai átlag 901-gyel szemben bécsi tartózkodásuk alatt - lepett meg Norbert Kettner, a bécsi turisztikai hivatal vezetője a bécsi járatnyitás alkalmából, a bezárt Kai Tak repülőtéren emelt létesítményben 300 fős szakmai közönségnek rendezett fogadáson. Nem sajnálták a bécsiek a pénzt a múltat és jelent, idegenforgalmi kliséket és kortárs újdonságokat bécsiesen kreatív mód ötvöző és bemutató parádéra. A színpadon kamarazenekar és Conchita Wurst váltották egymást, egy LED-falon a Muzsika hangja illetve Sissy életét bemutató romantikus játékfilmek képsoraira a lemezlovas az osztrák house legjavát pörgette, a falról pedig Falco és Mozart képmása figyelte a habzó Stiegl söröket illetve a fejükön 3D-s maszkokban Bécset virtuálisan bejáró szakmai közönséget. Mindeközben odakint Hongkong jellegzetes emeletes villamosai a járművet teljesen beborító Austrian reklámokkal róják szakadatlanul köreiket. A rájuk pingált bárányfelhős égen ez áll: „Falling in Love with Vienna - the journey starts with us”. Jövőre kiderül, mennyit segít mindez a kínaiak (Hongkongot is magában foglaló) tavalyi — 16 illetve 20 százalékos növekedés melletti — 162 ezer bécsi érkezésen és 285 ezer vendégéjszakán. A budapesti Österreich Werbung éléről Pekingbe igazolt Emanuel Lehner kérdésünkre országos szinten 715 ezer érkezésről és 950 ezer vendégéjszakáról számolt be. Tirol a legnépszerűbb, de Bécsben a leghosszabb az átlagos tartózkodási idő. A terrorveszély miatt azonban Kettner és Lehner egyaránt borúlátónak tűnt. Lehet, hogy nem 50%-kal emelkedik az országos éjszakák száma, mint 2015-ben.

Az esélyünk, hogy nekünk is csurranjon-cseppenjen a magas költésből és érkezésekből, javul. A IATA adatai szerint Magyarország a 18. helyen szerepel a hongkongiak népszerűségi listáján. Egy helyet javítottunk, a csehek egy év alatt 4 hellyel — 18-14 — kerültek előrébb a listán. A hétmilliós hongkongi piac potenciális utazói 2-3 millióan vannak. Ugyanakkor a szárazföldi Kínával ellentétben útjukat sokszor intézik teljesen önállóan — tudtuk meg a piacot közelről ismerő forrásunktól. A sokuknál meglévő angol útlevél miatt nem egyszer regisztrálják őket britként — tette hozzá.

Nekünk is örülnek

„Igyekszünk tágítani a küldőpiacok körét” — mondta Peter Hoslin, a hongkongi idegenforgalmi hivatal, Európáért és új piacokért felelős vezetője. Bár 60,9 millió érkezést regisztráltak Hongkongban tavaly, a legfontosabb küldőpiac, Kína több mint 10%-ot esett. Így örömmel veszik, ha az új járat révén a magyarok egyénileg és kiutaztatókon keresztül, üzleti vagy szabadidős úton is növekvő mértékben jelennek meg. (Hongkongról részletesebben is beszámolunk a Turizmus Trend következő számában.)

Az AUA tavalyi 10,8 millió utasából 1,2 millió utazott hosszú távon. A hangsúly továbbra is a nyugat-keleti tengelyre esik, melyen a hat repülőtérre — Washington, New York (JFK, Newark), Chicago, Miami, Toronto —  szállított 662 ezer utassal Észak-Amerika viszi prímet. A pletykák szerint hamarosan Los Angeles illetve a '90-es években már repült Fokvárosi is felkerülhet a térképre. Nem hivatalos értesülések szerint hamarosan az AUA is bemutathatja széles törzsű gépein a Lufthansánál már jól bevált premium economy osztályt. Csak legyen vége 2016-nak! A jelen világpolitikai helyzet hatással lehet a két éve nyereséges légitársaság idei eredményére.

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.