Az olcsó repülőjegyek kora január 1-gyel lejárt

Hollandiában biztos, amelynek példáját várhatóan újabb országok követik Európában. A repülőjegyenkénti utasadó mértéke január 1-től több, mint háromszorosára emelkedett Hollandiában.

A következő években körülbelül 50-60 euróval drágulhatnak a holland repterekről induló járatok európai úti célokra az adóemelések és az EU károsanyag-kibocsátást korlátozó intézkedései miatt. A holland kormány a repülőjegyenkénti utasadó mértékét január 1-től 8 euróról 26 euróra drágította. Az árnövekedés várhatóan nem áll meg itt - ráadásul nemcsak a holland utasokat érinti majd - ha azt vesszük, hogy az Európai Unió megszünteti a légiközlekedési ágazatnak nyújtott engedményeket annak érdekében, hogy a globális szén-dioxid-kibocsátást 2030-ig 55% százalékkal tudja csökkenteni - írja a Dutch News.nl.

Az NL Times cikke cikke kiemeli, hogy az uniós emisszió kereskedelemben 2024-től fokozatosan megszűnnek az ingyenes kibocsátási egységek a légitársaságok számára, amelyeknek onnantól fizetniük kell az összes kibocsátási egységért. Az EU ezzel párhuzamosan évente 4,4 százalékkal csökkenti a kibocsátási egységek számát, így azok tovább drágulnak és 2026-tól még magasabbak lehetnek.

Az ABN Amro bank tanulmánya rámutat, hogy az új szabályok együttes hatása 45 euróval növelheti a következő években egy  Amszterdam-Nizza oda-vissza járat költségeit, 47 euróval a barcelonai és 56 euróval az athéni oda-vissza utazás költségeit amszterdami indulással.

"Az olcsó repülőjegyek kora lejárt" - mondta Stef Driessen, az ABN turisztikai szakértője az FD.nl -nek, hozzátéve, hogy ez azonban azt is jelenti, hogy a versenyfeltételek kiegyenlítődnek a repülő és az egyéb közlekedési formák, mint a vonattal, autóval vagy busszal való utazás között." Ugyanakkor egy új jelenség is felütheti majd a fejét a szakember szerint: vonzóbbá válhat az utazás az Európán kívüli célpontokra, hiszen az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszere végül is csak az európai repülőterek között közlekedő járatokra érvényes. Ezzel pedig komoly versenyhátrányba kerülhetnek a kontinensen belüli légi járatok az unión kívüli utazásokkal szemben."

Frank Oostdam, a Holland Utazásközvetítők és Utazásszervezők Szövetségének igazgatója is azt emelte ki, hogy a repülés költségeinek növelése igazságosabbá és fenntarthatóbbá teszi az utazást. „Úgy gondolom, hogy minden társadalmi költséget, például a környezetet terhelő externáliákat is bele kell foglalni egy termék árába. Ez vonatkozik a repülőjegyekre is."

A holland TUI azonban bírálta az intézkedéseket, és azzal érvelt, hogy a többletköltségek nem közvetlenül a zöldebb légi utazást finanszírozzák, és hozzátette, hogy semmi jel nem utal arra, hogy az áremelés visszatartja majd az embereket a repüléstől. „Az európai nyaralás már így is eléggé megdrágult, ugyanakkor 2023-ban még mindig hatalmas kereslet mutatkozik a nyári vakáció iránt” – mondta Arjen Kers igazgató, és hozzátette: az emberek nem akarnak lemondani az utazás élményéről.

Az Amszterdamban tengerentúli járatokra átszálló magyar utasoknak nem kell tartaniuk a jelentős áremelkedéstől, mivel a drágulás csak az unión belül közlekedő járatokat érinti.

DutchNews.nl/Turizmus Online


Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.
Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja

Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja 

A növekvő kereslet és a megváltozott utazási szokások miatt Ausztriában egyre nagyobb szerepet kapnak a fejlesztések.
Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen

Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen 

Eddig huszonhét rakétát indítottak a húszik Izrael légtere ellen, és bejelentették, hogy folytatják a támadást.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.