A következő években körülbelül 50-60 euróval drágulhatnak a holland repterekről induló járatok európai úti célokra az adóemelések és az EU károsanyag-kibocsátást korlátozó intézkedései miatt. A holland kormány a repülőjegyenkénti utasadó mértékét január 1-től 8 euróról 26 euróra drágította. Az árnövekedés várhatóan nem áll meg itt - ráadásul nemcsak a holland utasokat érinti majd - ha azt vesszük, hogy az Európai Unió megszünteti a légiközlekedési ágazatnak nyújtott engedményeket annak érdekében, hogy a globális szén-dioxid-kibocsátást 2030-ig 55% százalékkal tudja csökkenteni - írja a Dutch News.nl.
Az NL Times cikke cikke kiemeli, hogy az uniós emisszió kereskedelemben 2024-től fokozatosan megszűnnek az ingyenes kibocsátási egységek a légitársaságok számára, amelyeknek onnantól fizetniük kell az összes kibocsátási egységért. Az EU ezzel párhuzamosan évente 4,4 százalékkal csökkenti a kibocsátási egységek számát, így azok tovább drágulnak és 2026-tól még magasabbak lehetnek.
Az ABN Amro bank tanulmánya rámutat, hogy az új szabályok együttes hatása 45 euróval növelheti a következő években egy Amszterdam-Nizza oda-vissza járat költségeit, 47 euróval a barcelonai és 56 euróval az athéni oda-vissza utazás költségeit amszterdami indulással.
"Az olcsó repülőjegyek kora lejárt" - mondta Stef Driessen, az ABN turisztikai szakértője az FD.nl -nek, hozzátéve, hogy ez azonban azt is jelenti, hogy a versenyfeltételek kiegyenlítődnek a repülő és az egyéb közlekedési formák, mint a vonattal, autóval vagy busszal való utazás között." Ugyanakkor egy új jelenség is felütheti majd a fejét a szakember szerint: vonzóbbá válhat az utazás az Európán kívüli célpontokra, hiszen az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszere végül is csak az európai repülőterek között közlekedő járatokra érvényes. Ezzel pedig komoly versenyhátrányba kerülhetnek a kontinensen belüli légi járatok az unión kívüli utazásokkal szemben."
Frank Oostdam, a Holland Utazásközvetítők és Utazásszervezők Szövetségének igazgatója is azt emelte ki, hogy a repülés költségeinek növelése igazságosabbá és fenntarthatóbbá teszi az utazást. „Úgy gondolom, hogy minden társadalmi költséget, például a környezetet terhelő externáliákat is bele kell foglalni egy termék árába. Ez vonatkozik a repülőjegyekre is."
A holland TUI azonban bírálta az intézkedéseket, és azzal érvelt, hogy a többletköltségek nem közvetlenül a zöldebb légi utazást finanszírozzák, és hozzátette, hogy semmi jel nem utal arra, hogy az áremelés visszatartja majd az embereket a repüléstől. „Az európai nyaralás már így is eléggé megdrágult, ugyanakkor 2023-ban még mindig hatalmas kereslet mutatkozik a nyári vakáció iránt” – mondta Arjen Kers igazgató, és hozzátette: az emberek nem akarnak lemondani az utazás élményéről.
Az Amszterdamban tengerentúli járatokra átszálló magyar utasoknak nem kell tartaniuk a jelentős áremelkedéstől, mivel a drágulás csak az unión belül közlekedő járatokat érinti.
DutchNews.nl/Turizmus Online