Az olcsó repülőjegyek kora január 1-gyel lejárt

Hollandiában biztos, amelynek példáját várhatóan újabb országok követik Európában. A repülőjegyenkénti utasadó mértéke január 1-től több, mint háromszorosára emelkedett Hollandiában.

A következő években körülbelül 50-60 euróval drágulhatnak a holland repterekről induló járatok európai úti célokra az adóemelések és az EU károsanyag-kibocsátást korlátozó intézkedései miatt. A holland kormány a repülőjegyenkénti utasadó mértékét január 1-től 8 euróról 26 euróra drágította. Az árnövekedés várhatóan nem áll meg itt - ráadásul nemcsak a holland utasokat érinti majd - ha azt vesszük, hogy az Európai Unió megszünteti a légiközlekedési ágazatnak nyújtott engedményeket annak érdekében, hogy a globális szén-dioxid-kibocsátást 2030-ig 55% százalékkal tudja csökkenteni - írja a Dutch News.nl.

Az NL Times cikke cikke kiemeli, hogy az uniós emisszió kereskedelemben 2024-től fokozatosan megszűnnek az ingyenes kibocsátási egységek a légitársaságok számára, amelyeknek onnantól fizetniük kell az összes kibocsátási egységért. Az EU ezzel párhuzamosan évente 4,4 százalékkal csökkenti a kibocsátási egységek számát, így azok tovább drágulnak és 2026-tól még magasabbak lehetnek.

Az ABN Amro bank tanulmánya rámutat, hogy az új szabályok együttes hatása 45 euróval növelheti a következő években egy  Amszterdam-Nizza oda-vissza járat költségeit, 47 euróval a barcelonai és 56 euróval az athéni oda-vissza utazás költségeit amszterdami indulással.

"Az olcsó repülőjegyek kora lejárt" - mondta Stef Driessen, az ABN turisztikai szakértője az FD.nl -nek, hozzátéve, hogy ez azonban azt is jelenti, hogy a versenyfeltételek kiegyenlítődnek a repülő és az egyéb közlekedési formák, mint a vonattal, autóval vagy busszal való utazás között." Ugyanakkor egy új jelenség is felütheti majd a fejét a szakember szerint: vonzóbbá válhat az utazás az Európán kívüli célpontokra, hiszen az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszere végül is csak az európai repülőterek között közlekedő járatokra érvényes. Ezzel pedig komoly versenyhátrányba kerülhetnek a kontinensen belüli légi járatok az unión kívüli utazásokkal szemben."

Frank Oostdam, a Holland Utazásközvetítők és Utazásszervezők Szövetségének igazgatója is azt emelte ki, hogy a repülés költségeinek növelése igazságosabbá és fenntarthatóbbá teszi az utazást. „Úgy gondolom, hogy minden társadalmi költséget, például a környezetet terhelő externáliákat is bele kell foglalni egy termék árába. Ez vonatkozik a repülőjegyekre is."

A holland TUI azonban bírálta az intézkedéseket, és azzal érvelt, hogy a többletköltségek nem közvetlenül a zöldebb légi utazást finanszírozzák, és hozzátette, hogy semmi jel nem utal arra, hogy az áremelés visszatartja majd az embereket a repüléstől. „Az európai nyaralás már így is eléggé megdrágult, ugyanakkor 2023-ban még mindig hatalmas kereslet mutatkozik a nyári vakáció iránt” – mondta Arjen Kers igazgató, és hozzátette: az emberek nem akarnak lemondani az utazás élményéről.

Az Amszterdamban tengerentúli járatokra átszálló magyar utasoknak nem kell tartaniuk a jelentős áremelkedéstől, mivel a drágulás csak az unión belül közlekedő járatokat érinti.

DutchNews.nl/Turizmus Online


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.