Az olcsó repülőjegyek kora január 1-gyel lejárt

Hollandiában biztos, amelynek példáját várhatóan újabb országok követik Európában. A repülőjegyenkénti utasadó mértéke január 1-től több, mint háromszorosára emelkedett Hollandiában.

A következő években körülbelül 50-60 euróval drágulhatnak a holland repterekről induló járatok európai úti célokra az adóemelések és az EU károsanyag-kibocsátást korlátozó intézkedései miatt. A holland kormány a repülőjegyenkénti utasadó mértékét január 1-től 8 euróról 26 euróra drágította. Az árnövekedés várhatóan nem áll meg itt - ráadásul nemcsak a holland utasokat érinti majd - ha azt vesszük, hogy az Európai Unió megszünteti a légiközlekedési ágazatnak nyújtott engedményeket annak érdekében, hogy a globális szén-dioxid-kibocsátást 2030-ig 55% százalékkal tudja csökkenteni - írja a Dutch News.nl.

Az NL Times cikke cikke kiemeli, hogy az uniós emisszió kereskedelemben 2024-től fokozatosan megszűnnek az ingyenes kibocsátási egységek a légitársaságok számára, amelyeknek onnantól fizetniük kell az összes kibocsátási egységért. Az EU ezzel párhuzamosan évente 4,4 százalékkal csökkenti a kibocsátási egységek számát, így azok tovább drágulnak és 2026-tól még magasabbak lehetnek.

Az ABN Amro bank tanulmánya rámutat, hogy az új szabályok együttes hatása 45 euróval növelheti a következő években egy  Amszterdam-Nizza oda-vissza járat költségeit, 47 euróval a barcelonai és 56 euróval az athéni oda-vissza utazás költségeit amszterdami indulással.

"Az olcsó repülőjegyek kora lejárt" - mondta Stef Driessen, az ABN turisztikai szakértője az FD.nl -nek, hozzátéve, hogy ez azonban azt is jelenti, hogy a versenyfeltételek kiegyenlítődnek a repülő és az egyéb közlekedési formák, mint a vonattal, autóval vagy busszal való utazás között." Ugyanakkor egy új jelenség is felütheti majd a fejét a szakember szerint: vonzóbbá válhat az utazás az Európán kívüli célpontokra, hiszen az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszere végül is csak az európai repülőterek között közlekedő járatokra érvényes. Ezzel pedig komoly versenyhátrányba kerülhetnek a kontinensen belüli légi járatok az unión kívüli utazásokkal szemben."

Frank Oostdam, a Holland Utazásközvetítők és Utazásszervezők Szövetségének igazgatója is azt emelte ki, hogy a repülés költségeinek növelése igazságosabbá és fenntarthatóbbá teszi az utazást. „Úgy gondolom, hogy minden társadalmi költséget, például a környezetet terhelő externáliákat is bele kell foglalni egy termék árába. Ez vonatkozik a repülőjegyekre is."

A holland TUI azonban bírálta az intézkedéseket, és azzal érvelt, hogy a többletköltségek nem közvetlenül a zöldebb légi utazást finanszírozzák, és hozzátette, hogy semmi jel nem utal arra, hogy az áremelés visszatartja majd az embereket a repüléstől. „Az európai nyaralás már így is eléggé megdrágult, ugyanakkor 2023-ban még mindig hatalmas kereslet mutatkozik a nyári vakáció iránt” – mondta Arjen Kers igazgató, és hozzátette: az emberek nem akarnak lemondani az utazás élményéről.

Az Amszterdamban tengerentúli járatokra átszálló magyar utasoknak nem kell tartaniuk a jelentős áremelkedéstől, mivel a drágulás csak az unión belül közlekedő járatokat érinti.

DutchNews.nl/Turizmus Online


Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja?

Melyik lesz az év ötödik kerékpárútja? 

A pályázat célja, hogy minél több vonzó bringás helyszínt tegyen ismertté.
Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál

Újabb fenntarthatósági lépés ennél a légitársaságnál 

Hamarosan a Wizz Air járatainak tíz százaléka repülhet zöld üzemanyaggal.
Közvetlen járat indítása Budapest és Kanton között

Közvetlen járat indítása Budapest és Kanton között  

Elsősorban üzleti utasokra számítanak.
Figyelem! Útfelújítás a reptér felé vezető úton

Figyelem! Útfelújítás a reptér felé vezető úton 

A 3. ütem várhatóan április 15-én kezdődik és április 20-ig tart.
Egyre többen repülnek Svájcba

Egyre többen repülnek Svájcba 

Élen a Budapest-Bázel útvonal a Kiwi.com svájci foglalási listáján.
A világ legnépszerűbb repülős útvonalai

A világ legnépszerűbb repülős útvonalai 

2024-ben az előrejelzések szerint rekordszámú, 4,7 milliárd ember utazik légi úton.
A Flixbus szintet lép új olasz útvonalaival

A Flixbus szintet lép új olasz útvonalaival 

Közölték, hogy népszerű alternatívaként érdemes számításba venni a buszos utaztatást különböző útvonalakon.
Újra van közvetlen járat Lyon és Budapest között

Újra van közvetlen járat Lyon és Budapest között 

Jelenleg 40 ezer forint körüli áron kínálják a retúr repülőjegyeket az útvonalra.
Orbán Viktor bejelentése a ferihegyi reptér megvételéről

Orbán Viktor bejelentése a ferihegyi reptér megvételéről 

A kormány reményei szerint a ferihegyi repülőtér napokon belül visszakerül többségi állami tulajdonba.
Európa repülőterei nagyobb uniós támogatást kérnek a karbonsemlegesség támogatásához

Európa repülőterei nagyobb uniós támogatást kérnek a karbonsemlegesség támogatásához 

Egy uniós finanszírozás lenne a feltétele a későbbi karbonsemlegességnek.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.