A lemondási biztosítás nem a járattörlésre vonatkozik, hanem az utas lemondási lehetőségét biztosítja betegség vagy más indok miatt.
Malév-jegyekre azonban már nem köthető csődbiztosítás. "Amikor már ég a ház, nem lehet rá biztosítást kötni" - fogalmazott.
A már úton lévőknek a drágább utasbiztosításokban szereplő szolgáltatás nyújt védelmet, amely a járat kiesése esetén segít az utasnak. Csak azért azonban, mert valaki Malév-jegyet vásárolt, automatikusan nem vásárolt csődbiztosítást is - mondta Horváth Péter.
Példaként említette, hogy amikor a svájci légitársaság csődbe ment, akkor a légitársaságok szövetsége, a IATA segített - de nem ingyen - a világ repülőterein rekedt utasok hazaszállításában.
Egy hasonló helyzet elkerülésére hozott rendeletet a magyar kormány kedden. Összesen 2 milliárd forintot különített el arra, hogy a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren vagy külföldön rekedő Malév utasoknak szükséges természetbeni segítségnyújtás anyagi forrásait biztosítsa. Azoknak is segítséget nyújtanak, akik érvényes menetjegyüket a Malév Zrt. leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján, vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra. Továbbá azoknak, akik a Malév leállásának napján, vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak, és a visszaútra érvényes Malév-járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek.
Berényi János, a cég igazgatósági elnöke keddi sajtótájékoztatóján pedig úgy fogalmazott, hogy "az utasok többszörösen biztosítva vannak", a Malév-jeggyel rendelkezők visszakapják pénzüket.
Az Európai Parlament még 2009-ben foglalkozott a légitársaságok csődjének helyzetével. Akkor az EP-képviselők úgy foglaltak állást, hogy azoknak az utasoknak, akik repülőjegyet vettek, de a légitársaság csődje miatt nem tudtak utazni, kompenzáció jár. Az EP ezért arra kérte a Bizottságot, vizsgálja felül a jogszabályokat, vagy javasoljon új intézkedéseket az utasok védelme érdekében. Az EP azt vizsgálja, van-e mód arra, hogy kompenzációs tartalékalapot hozzanak létre a légitársaságok által erre a célra összeadott pénzből.
Molnár Gabriella, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) elnöke pedig az MTI-nek arról számolt be, hogy az utazási irodák változatlanul árulják a Malév repülőjegyeit. Ha probléma adódna a légitársaság működésével, az utazási irodák mindent megtesznek az utasok érdekében - jelentette ki.
A szervezet abban bízik, hogy a nyárra megoldódik a helyzet. Az utazási irodák ugyanis csak a nyári szezonban értékesítenek jegyeket a Malév charterjárataira. Nyáron hetente 10-12 járat közlekedik - tette hozzá.
Forrás: MTI