Öt helyszínen, 1.500 biciklis részvételével készített tanulmányt az osztrák autóklub, az ÖAMTC arról, miként viszonyulnak a bukósisakhoz a bécsi biciklisek. Kiderült, hogy noha felnőttek számára nem kötelező, 28 százalékuk azért visel fejvédőt.
Eltérés van azonban a nemek és az útvonalak között. Míg a férfiak nagyobb arányban (31 százalék) tekernek sisakban, addig a nőknek csupán 25 százaléka visel biciklizéskor fejvédőt. Az ÖAMTC szakértője, David Nosé szerint valószínűleg azért, mert féltik a frizurájukat.
Eltérés mutatkozott a különböző útvonalakon is. Míg a Donaukanal mentén és a Práterben a biciklisek 38 százalékán volt bukósisak, addig a Wirtschaftsuniversitätnél lévő bicikliúton vagy a Lasallestraßén mindössze 15 százalékukon. Nosé szerint ennek az lehet a magyarázata, hogy „az üzleti találkozókhoz nem igazán illik a bukósisak, és nincs is nagyon hova tenni”.
Noha a bukósisak a fej védelmének egyetlen módja balesetkor, az ÖAMTC mégsem akarja kötelezővé tenni, mert attól tart, hogy akkor sokan inkább nem bicikliznének. Helyette inkább az emberek józan eszére kell apellálni.
Bécsben tavaly 913 kerékpáros szenvedett balesetet, hárman belehaltak sérüléseikbe. Az ÖAMTC adatai szerint a bukósisak jelentősen csökkentheti az életveszélyes fejsérülések kockázatát. Míg azoknak a bicikliseknek, akik nem viseltek fejvédőt, 48 százaléka szenvedett életveszélyes fejsérülést a balesetben, addig a bukósisakot viselőknek csupán 34 százaléka. Járművekkel való ütközés és nagy sebességnél bekövetkező baleset esetén azonban a sisak ellenére is halálos kimenetelű lehet a baleset.
Mivel a legtöbb baleset kereszteződésekben történik, Nosé azt javasolja a bicikliseknek, hogy soha ne csorogjanak be az autó mellé, az autósok pedig a tükrök használata mellett mindig nézzenek a válluk felett jobbra, hogy a holttérben tartózkodó biciklist is észre vegyék. De a perspektívaváltás sem árt. Aki ugyanis biciklivel és autóval egyaránt szokott közlekedni, mindkét szemszögből látja a szituációt, és jobban ki tudja számítani a másik reakcióját.