BA-vezér: "A járvány alatti hektikusság megszűnt"

Chris Dinsdale, a Budapest Airport (BA) vezérigazgatója az AIRportal.hu-nak adott interjúban bemutatta a várhatóan 2024-ben újra megnyíló 1-es terminál látványterveit. Valamint beszélt a 2-es terminál előtti parkoló visszaépítéséről, a világjárvány után újraépülő útvonalhálózatról és a fellendülő utasforgalom kezeléséről. 

Sorban oldották fel az utazási korlátozásokat az elmúlt időszakban az európai országok, ennek eredményeként jelentősen megugrottak a foglalások. A szakértők nyugodt tavaszra és nyárra számítanak, várhatóan korlátozásmentes utazással. Milyen felfutásra számít a Budapest Airport, milyen hatással van erre a szomszédban zajló háború? Mekkora éves utasforgalommal tervez 2022-ben?

A járvány hatása egyre kevésbé érződik a budapesti repülőtéren; kiszámíthatóan és folyamatosan növekszik a forgalom, hónapról hónapra. Egyértelműen látszik, hogy a prognózisok beigazolódnak, vagyis 2023-ra, legkésőbb 2024-re a légiforgalom várhatóan ismét el fogja érni a 2019-es szintet, onnan pedig további növekedésnek indul.

A menetrendben megtalálható járatok kiszámíthatóan és stabilan közlekednek; megszűnt minden hektikusság, ami a járvány elején még jellemző volt. Beálltak a rendszerek, a protokollok; az utasok magabiztosan indulnak neki újra a repülős utaknak. Nyilvánvaló az is, hogy az egyre nagyobb mértékű átoltottság és az utazási korlátozások feloldása is lök egyet az utazási kedven, ráadásul az országok többsége a beoltottak számára gyakorlatilag szabad mozgást tesz lehetővé.

Az idei évre utasforgalom tekintetében a 2019-es rekord évünk mintegy 75%-ával számolunk, azonban ez még tolódhat némileg felfelé vagy lefelé, attól függően, hogy mi történik Ukrajnában és a tágabb értelemben vett gazdasággal.

Ukrajnából és Oroszországból idén összesen 600 ezer utasra számítottunk, de ezt befolyásolja a háború.

Emellett a konfliktus légiforgalomra gyakorolt egyéb hatásai – például az olajárak, a gazdasági teljesítmény és az általános utazási kedv – a helyzet alakulásától függenek majd, ami egyelőre nem látható előre pontosan. Vagyis a járvány kapcsán lejöttünk a hullámvasútról, és bízom benne, hogy az ukrán helyzet nem ültet fel minket egy másikra.

Azt megjegyezném, hogy az ukrajnai háború kitörése óta eltelt három hétben, az ukrán és orosz célállomások kivételével, még nem tapasztaltunk csökkenést az utasforgalomban.

A jelenlegi ismereteink alapján tehát sűrű nyári szezon várható...

... Több légitársaság már bejelentette visszatérését és budapesti járatai újraindítását; lesz egy transzatlanti járat is (LOT – New York), valamint a LOT sűrít Szöul irányába is. A 2022-es nyári menetrendben a járvány előtti útvonalhálózat hány százaléka és milyen kapacitás lesz elérhető közvetlenül Budapestről? Várhatók-e további bejelentések új útvonalak, a hosszútávú járatok terén a nyári időszakra? Van-e esély a távol-keleti, kínai járatok idei visszatérésére?

Idén januárban már ugyanannyi desztinációnk volt, mint 2019 januárjában. Nem tért vissza minden régi célállomás, viszont sok új város került be a menetrendbe, mint például Torinó, Shannon és Kaunas. Ez azt jelenti, hogy az év elején ugyanannyi célállomásra lehetett repülni Budapestről, mint két évvel ezelőtt, ami a Budapest Airport-os kollégáink heroikus munkájának eredménye.

Folyamatosan azon dolgozunk, hogy minél több célállomást visszaépítsünk, még ha átmenetileg kisebb járatsűrűséggel is, mint a járvány előtt.

Fontos, hogy utasaink megtalálják a korábbi útvonalakat, és közben a változó preferenciákkal és igényekkel is tartanunk kell a lépést. Rugalmasan reagáltunk például a 2020-21-es keresletre is, több tengerparti helyszín elérhetővé tételével. Ennek eredményeképpen tavaly több mint 11 görög repülőtér volt elérhető Budapestről, amire soha korábban nem volt példa.

Ami a tengerentúli járatokat illeti, Szöul, Doha és Dubaj szinte folyamatosan elérhető volt Budapestről a járvány alatt is, New Yorkba pedig nyártól közlekedik ismét közvetlen járat. A többi hosszú távú útvonalra még várnunk kell. Már nagyon szeretnénk látni a kínai járatok visszatérését, hiszen hetente 15 járatunk volt 5 városba. Reméljük, hogy ez idén megtörténik, de még mindig nem világos, hogy a járványhelyzet Kínában ezt mikor teszi majd lehetővé, és legalább ennyire örülnénk a többi észak-amerikai desztináció visszatérésének is.

A teljes interjú ITT található.

Forrás: Airportal.hu


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.