Brüsszel megakadályozza a ferihegyi kiszorítósdit?

A Ferihegyen jelenleg a légitársaságok számára földi kiszolgálást végző három társaság egyike, a Menzies Aviation Hungary Kft. Brüsszelhez fordult panaszával, amely úgy tűnik meghallgattatott: az Európai Bizottság szabálysértési eljárást indított Magyarország ellen, mivel a testület szerint a magyar hatóságok jogellenesen korlátozzák Ferihegyen a földi kiszolgálásra specializálódott szolgáltatók körét.

Az Európai Bizottság csütörtökön hivatalos felszólító levelet küldött Magyarország számára, amelyben arra emlékezteti a magyar hatóságokat, hogy teljesíteniük kell a közösségi repülőterek földi kiszolgálási piacára való bejutásról szóló 96/67/EK irányelvben előírt kötelezettségeiket. Az EU végrehajtó testülete úgy véli, hogy az irányelv 11. cikkével ellentétesek a magyar hatóságok arra irányuló döntései, hogy kiválasztási eljárás lebonyolítása nélkül korlátozzák a budapesti nemzetközi repülőtéren a repülőgépek földi kiszolgálására jogosult szolgáltatók számát. A Bizottság egyebek mellett azt állapította meg, hogy a közelmúltban megakadályozták a budapesti repülőtéren működő egyik legjelentősebb szolgáltató bejutását a piacra; a szolgáltatótól olyan szempontok alapján vonták meg az engedélyt, amelyek a jelenlegi ismeretek szerint a közösségi joggal és a vonatkozó nemzeti szabályozással egyaránt ellentétesnek tűnnek – értesült a BruxInfo.

Jelenleg a Malév Ground Handling, a török Celebi és 20 hónapja a Menzies Aviation Kft. végzik Ferihegyen a földi kiszolgálást. Az utóbbi ügyvezetője, Fazekas Tibor a Napi Turizmusnak elmondta, piacra lépésük óta, az elmúlt 20 hónapban 4 alkalommal vonta vissza vagy függesztette fel működési engedélyüket a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága. A legutóbbi alkalommal a fellebbezés után a hatóság másodfokon is visszavonta az engedélyt. A döntés november 30-án emelkedik jogerőre. A hatóság azzal indokolta döntését, hogy a Menzies olyan tevékenységet végzett – a szállítókkal való kapcsolattartást - amelyre nem volt engedélye, és ez veszélyezteti a repülőgép biztonságát. Fazekas szerint ez esetben azonban kötelesek lettek volna azonnali hatállyal visszavonni működési engedélyüket, ezt azonban mégsem tették meg. Az ügyvezető úgy véli, az indok több okból is mondvacsinált egyrészt, mert az említett engedély megszerzésére nem fektetett le világos kritériumrendszert a hatóság, másrészt mert maga a tevékenység is sokféleképpen értelmezhető. Egy catering céggel való operatív levelezés semmiképpen nem veszélyezteti a biztonságot es ilyen kapcsolattartás nélkül elképzelhetetlen a kiszolgálás és mivel a kapcsolattartás a rendelet szerint nem igényel szakmai kritériumokat, ezt automatikusan meg kéne adni külön engedély nélkül – véli Fazekas.

A Menzies Aviation Hungary Kft. ügyvezetője szerint a hatóság valójában azzal a céllal vonta be működési engedélyüket immár negyedszer, hogy a cég kiszoruljon a piacról. A társaság utolsó lehetőségként bírósági útra viszi a dolgot, ezenkívül levélben fordultak a közlekedési miniszterhez, hogy szüntesse meg az ellenük folyó eljárást, vagy folytassák le újra azt abban a reményben, hogy az objektív igazság érvényre jusson. A társaság korábban panasszal élt az Európai Bizottságnál is, ennek már meg is van az eredménye, hiszen az említett szabálysértési eljárást ennek kapcsán indította Brüsszel.

Jelenleg a magyar hatóságoknál van a labda, amelyeknek két hónapjuk van arra, hogy észrevételt tegyenek a felszólítással kapcsolatban, de addig is kötelesek mindent megtenni annak érdekében, hogy az érvényes európai jognak érvényt szerezzenek Ferihegyen. Ha ez nem történik meg, akkor az Európai Bizottság a második szakaszban indoklással ellátott véleményt küld, azután pedig az Európai Bíróság elé viheti az ügyet. Fazekas reméli, hogy még november 30-a – a hatósági döntés hatályba lépése - előtt számukra kedvező döntés születik. A Menzies engedélyének megvonásával december 1-től három légitársaság maradhat földi kiszolgálás nélkül: a Germanwings, az EasyJet és a Jet2. A 70 főt foglalkoztató társaság több száz milliós kárra számíthat, dolgozói elbocsátására kényszerülhet, a két szereplősre szűkült földi kiszolgálási piacon pedig elszállhatnak az árak, amelynek nemcsak a légitársaságok, hanem az utasok is kárát látják.

A Napi Turizmus arról értesült, hogy a Budapest Airport Zrt. akkori vezetése 2007 év végén – a Menzies hazai piacra lépésének környékén – kérte a légügyi hatóságot, hogy a készülő SkyCourt beruházás miatt ne adjon ki több engedélyt földi kiszolgálásra szakosodott társaságoknak, mert a munkálatok miatt helyhiány várható. A hatóság ki is adta a koráltozó határozatot, amely az EU állásfoglalás szerint sem érvényes a kiválasztási eljárás hiánya miatt. A hatóság úgy véli azonban, hogy a korlátozás feljogosítja őket arra, hogy a Menzies által már 2008-ban kért engedélybővítést megtagadják.

Egyébként a korlátozási kérelmének helyességét hamar felülbírálta a BA Zrt., mivel bebizonyosodott, hogy el tudják helyezni az új cégeket a reptéren és jelenlegi álláspontjuk is az, hogy a légitársaságok számára kedvezőbb, ha kettőnél több piaci szereplő van a földi kiszolgálásban, mivel a verseny az árakat kontroll alatt tartja – hangsúlyozta Hardy Mihály a BA vállalati és közkapcsolati igazgatója a Napi Turizmus kérdésére. Az igazgató hozzátette, úgy véli, a Menzies esetleges távozásával nagyon veszíthet Ferihegy, mivel a brit multinacionális cég neve világszerte garancia a minőségi szolgáltatásra, olyannyira, hogy vannak légitársaságok, amelyek számára vonzerőt jelent, ha az általuk jól ismert márka képviselteti magát a légikikötőben.

Az ügyben érintett Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága többszöri megkeresésünkre sem válaszolt lapzártánkig.


Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.