Brüsszel megakadályozza a ferihegyi kiszorítósdit?

A Ferihegyen jelenleg a légitársaságok számára földi kiszolgálást végző három társaság egyike, a Menzies Aviation Hungary Kft. Brüsszelhez fordult panaszával, amely úgy tűnik meghallgattatott: az Európai Bizottság szabálysértési eljárást indított Magyarország ellen, mivel a testület szerint a magyar hatóságok jogellenesen korlátozzák Ferihegyen a földi kiszolgálásra specializálódott szolgáltatók körét.

Az Európai Bizottság csütörtökön hivatalos felszólító levelet küldött Magyarország számára, amelyben arra emlékezteti a magyar hatóságokat, hogy teljesíteniük kell a közösségi repülőterek földi kiszolgálási piacára való bejutásról szóló 96/67/EK irányelvben előírt kötelezettségeiket. Az EU végrehajtó testülete úgy véli, hogy az irányelv 11. cikkével ellentétesek a magyar hatóságok arra irányuló döntései, hogy kiválasztási eljárás lebonyolítása nélkül korlátozzák a budapesti nemzetközi repülőtéren a repülőgépek földi kiszolgálására jogosult szolgáltatók számát. A Bizottság egyebek mellett azt állapította meg, hogy a közelmúltban megakadályozták a budapesti repülőtéren működő egyik legjelentősebb szolgáltató bejutását a piacra; a szolgáltatótól olyan szempontok alapján vonták meg az engedélyt, amelyek a jelenlegi ismeretek szerint a közösségi joggal és a vonatkozó nemzeti szabályozással egyaránt ellentétesnek tűnnek – értesült a BruxInfo.

Jelenleg a Malév Ground Handling, a török Celebi és 20 hónapja a Menzies Aviation Kft. végzik Ferihegyen a földi kiszolgálást. Az utóbbi ügyvezetője, Fazekas Tibor a Napi Turizmusnak elmondta, piacra lépésük óta, az elmúlt 20 hónapban 4 alkalommal vonta vissza vagy függesztette fel működési engedélyüket a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága. A legutóbbi alkalommal a fellebbezés után a hatóság másodfokon is visszavonta az engedélyt. A döntés november 30-án emelkedik jogerőre. A hatóság azzal indokolta döntését, hogy a Menzies olyan tevékenységet végzett – a szállítókkal való kapcsolattartást - amelyre nem volt engedélye, és ez veszélyezteti a repülőgép biztonságát. Fazekas szerint ez esetben azonban kötelesek lettek volna azonnali hatállyal visszavonni működési engedélyüket, ezt azonban mégsem tették meg. Az ügyvezető úgy véli, az indok több okból is mondvacsinált egyrészt, mert az említett engedély megszerzésére nem fektetett le világos kritériumrendszert a hatóság, másrészt mert maga a tevékenység is sokféleképpen értelmezhető. Egy catering céggel való operatív levelezés semmiképpen nem veszélyezteti a biztonságot es ilyen kapcsolattartás nélkül elképzelhetetlen a kiszolgálás és mivel a kapcsolattartás a rendelet szerint nem igényel szakmai kritériumokat, ezt automatikusan meg kéne adni külön engedély nélkül – véli Fazekas.

A Menzies Aviation Hungary Kft. ügyvezetője szerint a hatóság valójában azzal a céllal vonta be működési engedélyüket immár negyedszer, hogy a cég kiszoruljon a piacról. A társaság utolsó lehetőségként bírósági útra viszi a dolgot, ezenkívül levélben fordultak a közlekedési miniszterhez, hogy szüntesse meg az ellenük folyó eljárást, vagy folytassák le újra azt abban a reményben, hogy az objektív igazság érvényre jusson. A társaság korábban panasszal élt az Európai Bizottságnál is, ennek már meg is van az eredménye, hiszen az említett szabálysértési eljárást ennek kapcsán indította Brüsszel.

Jelenleg a magyar hatóságoknál van a labda, amelyeknek két hónapjuk van arra, hogy észrevételt tegyenek a felszólítással kapcsolatban, de addig is kötelesek mindent megtenni annak érdekében, hogy az érvényes európai jognak érvényt szerezzenek Ferihegyen. Ha ez nem történik meg, akkor az Európai Bizottság a második szakaszban indoklással ellátott véleményt küld, azután pedig az Európai Bíróság elé viheti az ügyet. Fazekas reméli, hogy még november 30-a – a hatósági döntés hatályba lépése - előtt számukra kedvező döntés születik. A Menzies engedélyének megvonásával december 1-től három légitársaság maradhat földi kiszolgálás nélkül: a Germanwings, az EasyJet és a Jet2. A 70 főt foglalkoztató társaság több száz milliós kárra számíthat, dolgozói elbocsátására kényszerülhet, a két szereplősre szűkült földi kiszolgálási piacon pedig elszállhatnak az árak, amelynek nemcsak a légitársaságok, hanem az utasok is kárát látják.

A Napi Turizmus arról értesült, hogy a Budapest Airport Zrt. akkori vezetése 2007 év végén – a Menzies hazai piacra lépésének környékén – kérte a légügyi hatóságot, hogy a készülő SkyCourt beruházás miatt ne adjon ki több engedélyt földi kiszolgálásra szakosodott társaságoknak, mert a munkálatok miatt helyhiány várható. A hatóság ki is adta a koráltozó határozatot, amely az EU állásfoglalás szerint sem érvényes a kiválasztási eljárás hiánya miatt. A hatóság úgy véli azonban, hogy a korlátozás feljogosítja őket arra, hogy a Menzies által már 2008-ban kért engedélybővítést megtagadják.

Egyébként a korlátozási kérelmének helyességét hamar felülbírálta a BA Zrt., mivel bebizonyosodott, hogy el tudják helyezni az új cégeket a reptéren és jelenlegi álláspontjuk is az, hogy a légitársaságok számára kedvezőbb, ha kettőnél több piaci szereplő van a földi kiszolgálásban, mivel a verseny az árakat kontroll alatt tartja – hangsúlyozta Hardy Mihály a BA vállalati és közkapcsolati igazgatója a Napi Turizmus kérdésére. Az igazgató hozzátette, úgy véli, a Menzies esetleges távozásával nagyon veszíthet Ferihegy, mivel a brit multinacionális cég neve világszerte garancia a minőségi szolgáltatásra, olyannyira, hogy vannak légitársaságok, amelyek számára vonzerőt jelent, ha az általuk jól ismert márka képviselteti magát a légikikötőben.

Az ügyben érintett Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága többszöri megkeresésünkre sem válaszolt lapzártánkig.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.