Brüsszelben tüntetnek a földi kiszolgálásban dolgozók

Tíz ország mintegy kétezer dolgozója demonstrál ma az Európai Parlament épülete előtt Brüsszelben. A cél olyan szabályozás kialakítása a kontinensen, amelyik nem lehetetleníti el a földi kiszolgálásban dolgozók megélhetését. A készülő európai szabályozás hazánkban is jól ismert problémákat dagaszthat tovább, közölte lapunkkal a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ).

Az Európai Parlament Közlekedési Bizottsága november 6-án szavaz a repülőtereken folytatott földi kiszolgáló tevékenység újraszabályozásának javaslatáról. A tüntetéssel a dolgozók nyomást szeretnének gyakorolni a döntéshozókra, hogy állítsák meg a szabályok folyamatos lazítását, mondjanak nemet a további deregulációs tervekre. Ennek része, hogy ne tegyék lehetővé még több szereplő piacra lépését ezen a már jelenleg is túlfeszített iramú versenyt nyögő területen.

- Ellenzünk minden további piacnyitást, mert az csak a légitársaságok rövidlátó és mohó érdekeit szolgálják – mondta François Ballestero, az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) polgári légiközlekedési szekciójának politikai titkára. – Ezzel a demonstrációval arra szeretnénk figyelmeztetni, hogy a szociális dimenziót se felejtsék ki a terület szabályozásának felülvizsgálata során. Az Európai Bizottság jelenlegi javaslataiból ezek teljesen hiányoznak – tette hozzá.

Az ETF álláspontja szerint feltétlenül szükséges, hogy a dolgozók cégek közötti átvételének szabályozásába a munkahelyeket, munkakörülményeket és fizetéseket védő szociális rendelkezések is bekerüljenek. Így lehet a szektor hosszútávon fenntartható működését szavatolni. Ingo Kronsfoth, az ETF Földi Kiszolgálás Bizottságának elnöke szerint a fizetések dömpingszerű csökkentését úgy lehet megállítani, ha kötelezően előírják a repülőtereken működő kiszolgálócégek számára ágazati kollektív szerződések megkötését, amely lefedi az egész európai régiót.

Enrique Carmona, az ETF polgári légiközlekedési szekciójának elnöke elmondta, hogy az ágazatban dolgozók harca a jobb munkahelyekért és szociális jogokért egyben az utasoknak nyújtott szolgáltatások magas színvonalát is garantálja. Mint kifejtette, a demonstráció jelentős siker az ETF számára. Továbbra is támogatni fognak minden olyan kezdeményezést, amely a szociális jogok beépítését szolgálja a földi kiszolgálást szabályozó uniós irányelv szövegébe.

A földi kiszolgálás területén folytatott parttalan versengés Magyarországon is érezteti hatását, írja a LESZ. A szövetség szerint a zsugorodó piacon a budapesti repülőtér forgalmához mérten sok, három szereplő versenyez. Eközben már megjelent a partvonalon egy új szereplő, a BudPort Kft, amely a jelek szerint piacra lépésre készül. Az ágazat hazai profittermelő képességet figyelembe véve ez semmiképp sem tűnik racionálisnak, így felveti a piac politikailag koordinált újraosztásának gyanúját. Csak remélni lehet, hogy ezt az állami tulajdonban lévő Malév GH megerősítésére, és nem kárára tervezik, írják közleményükben.

A mértéktelen költségcsökkentési harc eredményeként az elmúlt öt év folyamán, a területen legalább egyharmaddal csökkent a fizetések értéke, romlottak a munkakörülmények, illetve korábban ismeretlen, súlyos üzemi balesetekre is sor került. Jelenleg havi 110-140 ezer forintot visznek haza azok a szakemberek, akik a beszálló utasok személyazonosságát ellenőrzik, a gépek jégtelenítéséért, súlypontszámításáért, üzemanyag-tankolásáért felelnek. Túlhajszolt és kiéheztetett munkavállalókkal pedig nem lehet tartósan világszínvonalú szolgáltatásokat biztosítani.

Ahogy az ETF Brüsszelben, úgy a LESZ Magyarországon tesz meg mindent, hogy a döntéshozókat meggyőzze: a jelenlegi irány az ágazat tartós megrendülésével, a szolgáltatási színvonal további romlásával fenyeget. Ez pedig az egész légiközlekedésre, így a magyar gazdaságra is káros, a közvetlenül érintett több ezer család anyagi ellehetetlenítésén túl.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.