Az Európai Parlament Közlekedési Bizottsága november 6-án szavaz a repülőtereken folytatott földi kiszolgáló tevékenység újraszabályozásának javaslatáról. A tüntetéssel a dolgozók nyomást szeretnének gyakorolni a döntéshozókra, hogy állítsák meg a szabályok folyamatos lazítását, mondjanak nemet a további deregulációs tervekre. Ennek része, hogy ne tegyék lehetővé még több szereplő piacra lépését ezen a már jelenleg is túlfeszített iramú versenyt nyögő területen.
- Ellenzünk minden további piacnyitást, mert az csak a légitársaságok rövidlátó és mohó érdekeit szolgálják – mondta François Ballestero, az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) polgári légiközlekedési szekciójának politikai titkára. – Ezzel a demonstrációval arra szeretnénk figyelmeztetni, hogy a szociális dimenziót se felejtsék ki a terület szabályozásának felülvizsgálata során. Az Európai Bizottság jelenlegi javaslataiból ezek teljesen hiányoznak – tette hozzá.
Az ETF álláspontja szerint feltétlenül szükséges, hogy a dolgozók cégek közötti átvételének szabályozásába a munkahelyeket, munkakörülményeket és fizetéseket védő szociális rendelkezések is bekerüljenek. Így lehet a szektor hosszútávon fenntartható működését szavatolni. Ingo Kronsfoth, az ETF Földi Kiszolgálás Bizottságának elnöke szerint a fizetések dömpingszerű csökkentését úgy lehet megállítani, ha kötelezően előírják a repülőtereken működő kiszolgálócégek számára ágazati kollektív szerződések megkötését, amely lefedi az egész európai régiót.
Enrique Carmona, az ETF polgári légiközlekedési szekciójának elnöke elmondta, hogy az ágazatban dolgozók harca a jobb munkahelyekért és szociális jogokért egyben az utasoknak nyújtott szolgáltatások magas színvonalát is garantálja. Mint kifejtette, a demonstráció jelentős siker az ETF számára. Továbbra is támogatni fognak minden olyan kezdeményezést, amely a szociális jogok beépítését szolgálja a földi kiszolgálást szabályozó uniós irányelv szövegébe.
A földi kiszolgálás területén folytatott parttalan versengés Magyarországon is érezteti hatását, írja a LESZ. A szövetség szerint a zsugorodó piacon a budapesti repülőtér forgalmához mérten sok, három szereplő versenyez. Eközben már megjelent a partvonalon egy új szereplő, a BudPort Kft, amely a jelek szerint piacra lépésre készül. Az ágazat hazai profittermelő képességet figyelembe véve ez semmiképp sem tűnik racionálisnak, így felveti a piac politikailag koordinált újraosztásának gyanúját. Csak remélni lehet, hogy ezt az állami tulajdonban lévő Malév GH megerősítésére, és nem kárára tervezik, írják közleményükben.
A mértéktelen költségcsökkentési harc eredményeként az elmúlt öt év folyamán, a területen legalább egyharmaddal csökkent a fizetések értéke, romlottak a munkakörülmények, illetve korábban ismeretlen, súlyos üzemi balesetekre is sor került. Jelenleg havi 110-140 ezer forintot visznek haza azok a szakemberek, akik a beszálló utasok személyazonosságát ellenőrzik, a gépek jégtelenítéséért, súlypontszámításáért, üzemanyag-tankolásáért felelnek. Túlhajszolt és kiéheztetett munkavállalókkal pedig nem lehet tartósan világszínvonalú szolgáltatásokat biztosítani.
Ahogy az ETF Brüsszelben, úgy a LESZ Magyarországon tesz meg mindent, hogy a döntéshozókat meggyőzze: a jelenlegi irány az ágazat tartós megrendülésével, a szolgáltatási színvonal további romlásával fenyeget. Ez pedig az egész légiközlekedésre, így a magyar gazdaságra is káros, a közvetlenül érintett több ezer család anyagi ellehetetlenítésén túl.