Brüsszelben tüntetnek a földi kiszolgálásban dolgozók

Tíz ország mintegy kétezer dolgozója demonstrál ma az Európai Parlament épülete előtt Brüsszelben. A cél olyan szabályozás kialakítása a kontinensen, amelyik nem lehetetleníti el a földi kiszolgálásban dolgozók megélhetését. A készülő európai szabályozás hazánkban is jól ismert problémákat dagaszthat tovább, közölte lapunkkal a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ).

Az Európai Parlament Közlekedési Bizottsága november 6-án szavaz a repülőtereken folytatott földi kiszolgáló tevékenység újraszabályozásának javaslatáról. A tüntetéssel a dolgozók nyomást szeretnének gyakorolni a döntéshozókra, hogy állítsák meg a szabályok folyamatos lazítását, mondjanak nemet a további deregulációs tervekre. Ennek része, hogy ne tegyék lehetővé még több szereplő piacra lépését ezen a már jelenleg is túlfeszített iramú versenyt nyögő területen.

- Ellenzünk minden további piacnyitást, mert az csak a légitársaságok rövidlátó és mohó érdekeit szolgálják – mondta François Ballestero, az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) polgári légiközlekedési szekciójának politikai titkára. – Ezzel a demonstrációval arra szeretnénk figyelmeztetni, hogy a szociális dimenziót se felejtsék ki a terület szabályozásának felülvizsgálata során. Az Európai Bizottság jelenlegi javaslataiból ezek teljesen hiányoznak – tette hozzá.

Az ETF álláspontja szerint feltétlenül szükséges, hogy a dolgozók cégek közötti átvételének szabályozásába a munkahelyeket, munkakörülményeket és fizetéseket védő szociális rendelkezések is bekerüljenek. Így lehet a szektor hosszútávon fenntartható működését szavatolni. Ingo Kronsfoth, az ETF Földi Kiszolgálás Bizottságának elnöke szerint a fizetések dömpingszerű csökkentését úgy lehet megállítani, ha kötelezően előírják a repülőtereken működő kiszolgálócégek számára ágazati kollektív szerződések megkötését, amely lefedi az egész európai régiót.

Enrique Carmona, az ETF polgári légiközlekedési szekciójának elnöke elmondta, hogy az ágazatban dolgozók harca a jobb munkahelyekért és szociális jogokért egyben az utasoknak nyújtott szolgáltatások magas színvonalát is garantálja. Mint kifejtette, a demonstráció jelentős siker az ETF számára. Továbbra is támogatni fognak minden olyan kezdeményezést, amely a szociális jogok beépítését szolgálja a földi kiszolgálást szabályozó uniós irányelv szövegébe.

A földi kiszolgálás területén folytatott parttalan versengés Magyarországon is érezteti hatását, írja a LESZ. A szövetség szerint a zsugorodó piacon a budapesti repülőtér forgalmához mérten sok, három szereplő versenyez. Eközben már megjelent a partvonalon egy új szereplő, a BudPort Kft, amely a jelek szerint piacra lépésre készül. Az ágazat hazai profittermelő képességet figyelembe véve ez semmiképp sem tűnik racionálisnak, így felveti a piac politikailag koordinált újraosztásának gyanúját. Csak remélni lehet, hogy ezt az állami tulajdonban lévő Malév GH megerősítésére, és nem kárára tervezik, írják közleményükben.

A mértéktelen költségcsökkentési harc eredményeként az elmúlt öt év folyamán, a területen legalább egyharmaddal csökkent a fizetések értéke, romlottak a munkakörülmények, illetve korábban ismeretlen, súlyos üzemi balesetekre is sor került. Jelenleg havi 110-140 ezer forintot visznek haza azok a szakemberek, akik a beszálló utasok személyazonosságát ellenőrzik, a gépek jégtelenítéséért, súlypontszámításáért, üzemanyag-tankolásáért felelnek. Túlhajszolt és kiéheztetett munkavállalókkal pedig nem lehet tartósan világszínvonalú szolgáltatásokat biztosítani.

Ahogy az ETF Brüsszelben, úgy a LESZ Magyarországon tesz meg mindent, hogy a döntéshozókat meggyőzze: a jelenlegi irány az ágazat tartós megrendülésével, a szolgáltatási színvonal további romlásával fenyeget. Ez pedig az egész légiközlekedésre, így a magyar gazdaságra is káros, a közvetlenül érintett több ezer család anyagi ellehetetlenítésén túl.


Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.
A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait

A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait 

A légitársaság a kialakult helyzet miatt július 3-tól szeptember 15-ig felfüggeszti ezeket a járatpárokat.
Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is

Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is 

MOL Limo: a hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a magyarok körében a Balaton.
Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján

Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján 

Immár tizedik alkalommal nyerték el az „Európa legjobb légitársasága” címet.
Emirates: új játékok, jobb repülési élmény

Emirates: új játékok, jobb repülési élmény 

A légitársaság a nyári iskolai szünetre időzítve új fedélzeti játék- és táskakollekciót vezet be a gyerekek számára minden járatán.
Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat

Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat 

A turistákat egyik görög szigetről a másikra szállító hidroplánokról van szó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.