Budapest, a belgrádi vonzáskörzet

Malév kidőlése után több mint két évvel ismét el lehet jutni repülővel Belgrádba. A nyári menetrendben a JAT-utód Air Serbia járata naponta berreg majd a szerb és a magyar főváros között. A járat története 1937-ben az Aeroputtal kezdődött, majd a jugoszláv JAT 1992-ben felfüggesztette. Így tett a Malév is sajátjával, melyet 2009. december 14-n indított újra. Élt kb 2 és fél évet, és elsősorban az átszállókra gyúrt.

Bár az Air Serbia járata már vasárnap óta közlekedik, a hivatalos hacacáréra nagykövetestül és sajtóstul csak kedden került sor. Az ünnepélyes járatnyitóra az útvonalat repülő ATR 72-esen az eseményen megjelent magyar újságírók többszöröse érkezett Szerbiából. Vagy csak kevesen értek rá a hazaiak közül, vagy sokakban nem tudatosult még, mit is jelent ez a napi járat a 49 százalékban Etihad-tulajdon Air Serbia-tól. 

Azt, hogy a Malév kimúlásával fordult a kocka, Budapest és környéke – Dél-Magyarországról nem is beszélve vált Belgrád vonzáskörzetévé, csúnya szóval catchment area-jává. Ennek bizonyítékaként Slobodan Stamenkovic, a légitársaság értékesítési és marketingigazgatója tucatnyi úticélt – Tel Aviv, Bejrút, Larnaka, Podgorica, Szkopje, Tivat, görög és nyugat-európai repterek – sorolt fel, ahova a Nikola Tesla reptéren keresztül kínálnak átszállást a szerbek. Nem beszélve a magát az európai légi piacba egyre jobban bevásárló Etihad bázisáról, Abu Dzabiról, melyen keresztül még több helyre lehet majd eljutni. Persze ez már két átszállás, amit esetleg kedvezményes árakkal lehet vonzóbbá tenni például a Qatar Airways vagy Emirates ellenében, hogy nem mulasszuk el megemlíteni az Öböl másik két nagyágyúját.

Tehát, átszállás rulez, de azért a point-to-point azaz közvetlenül Belgrádba repülő foglalások is ígéretesen alakulnak – biztatott Stamenkovic. Ezt megerősítette Tóth Attila, az Air Serbia hazai képviselete, az Aviareps vezetője is. Tóth a CSA kicsivel hosszabb prágai járatát hozta példaként, ahol a napi üzleti utasforgalom van annyira jelentős, hogy képesek a vállalatok akár a 100 ezer forintos menettérti viteldíjat is megtéríteni, mint hogy a dolgozójuk kocsival zötykölődjön órákat. Autópálya persze Belgrádba is van, a menetidő sem olyan hosszú, de a hátáron lehet fennakadás. A vonatról viszont inkább ne is beszéljünk! A vasút némi túlzással a délszláv államokba – ideértve Szlovéniát is – még mindig nem alternatíva.

A belgrádi útvonalon mostantól bőséges kapacitás áll rendelkezésre, ha ideszámítjuk a fehérorosz Belavia Minszk- Budapest-Belgrád járatát.  Érdeklődésünkre Kam Jandu, a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy a Belavia marad Budapest és Belgrád közt. Az Air Serbia-nak pedig nincs mitől tartani, mivel a fehérorosz madáron zömében hazai erők utaznak, magyarok csak elvétve veszik igénybe a kérdéses szakaszon.

Az Air Serbia járata hétfőn, szerdán, pénteken és vasárnap 1825-kor indul Belgrádból és 1940-re száll le a Ferihegyen, vissza 2045-kor száll fel és bő egy óra múlva érkezik. A keddi, csütörtöki és szombati járatok pedig Belgrából reggel 0745-kor indulnak, 0900-kor érkeznek, majd 1005-kor repülnek vissza.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.