Budapest, a belgrádi vonzáskörzet

Malév kidőlése után több mint két évvel ismét el lehet jutni repülővel Belgrádba. A nyári menetrendben a JAT-utód Air Serbia járata naponta berreg majd a szerb és a magyar főváros között. A járat története 1937-ben az Aeroputtal kezdődött, majd a jugoszláv JAT 1992-ben felfüggesztette. Így tett a Malév is sajátjával, melyet 2009. december 14-n indított újra. Élt kb 2 és fél évet, és elsősorban az átszállókra gyúrt.

Bár az Air Serbia járata már vasárnap óta közlekedik, a hivatalos hacacáréra nagykövetestül és sajtóstul csak kedden került sor. Az ünnepélyes járatnyitóra az útvonalat repülő ATR 72-esen az eseményen megjelent magyar újságírók többszöröse érkezett Szerbiából. Vagy csak kevesen értek rá a hazaiak közül, vagy sokakban nem tudatosult még, mit is jelent ez a napi járat a 49 százalékban Etihad-tulajdon Air Serbia-tól. 

Azt, hogy a Malév kimúlásával fordult a kocka, Budapest és környéke – Dél-Magyarországról nem is beszélve vált Belgrád vonzáskörzetévé, csúnya szóval catchment area-jává. Ennek bizonyítékaként Slobodan Stamenkovic, a légitársaság értékesítési és marketingigazgatója tucatnyi úticélt – Tel Aviv, Bejrút, Larnaka, Podgorica, Szkopje, Tivat, görög és nyugat-európai repterek – sorolt fel, ahova a Nikola Tesla reptéren keresztül kínálnak átszállást a szerbek. Nem beszélve a magát az európai légi piacba egyre jobban bevásárló Etihad bázisáról, Abu Dzabiról, melyen keresztül még több helyre lehet majd eljutni. Persze ez már két átszállás, amit esetleg kedvezményes árakkal lehet vonzóbbá tenni például a Qatar Airways vagy Emirates ellenében, hogy nem mulasszuk el megemlíteni az Öböl másik két nagyágyúját.

Tehát, átszállás rulez, de azért a point-to-point azaz közvetlenül Belgrádba repülő foglalások is ígéretesen alakulnak – biztatott Stamenkovic. Ezt megerősítette Tóth Attila, az Air Serbia hazai képviselete, az Aviareps vezetője is. Tóth a CSA kicsivel hosszabb prágai járatát hozta példaként, ahol a napi üzleti utasforgalom van annyira jelentős, hogy képesek a vállalatok akár a 100 ezer forintos menettérti viteldíjat is megtéríteni, mint hogy a dolgozójuk kocsival zötykölődjön órákat. Autópálya persze Belgrádba is van, a menetidő sem olyan hosszú, de a hátáron lehet fennakadás. A vonatról viszont inkább ne is beszéljünk! A vasút némi túlzással a délszláv államokba – ideértve Szlovéniát is – még mindig nem alternatíva.

A belgrádi útvonalon mostantól bőséges kapacitás áll rendelkezésre, ha ideszámítjuk a fehérorosz Belavia Minszk- Budapest-Belgrád járatát.  Érdeklődésünkre Kam Jandu, a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy a Belavia marad Budapest és Belgrád közt. Az Air Serbia-nak pedig nincs mitől tartani, mivel a fehérorosz madáron zömében hazai erők utaznak, magyarok csak elvétve veszik igénybe a kérdéses szakaszon.

Az Air Serbia járata hétfőn, szerdán, pénteken és vasárnap 1825-kor indul Belgrádból és 1940-re száll le a Ferihegyen, vissza 2045-kor száll fel és bő egy óra múlva érkezik. A keddi, csütörtöki és szombati járatok pedig Belgrából reggel 0745-kor indulnak, 0900-kor érkeznek, majd 1005-kor repülnek vissza.


Mesél a török légitársaság

Mesél a török légitársaság  

Érkezik a Turkish Airlines Podcast második évada.
Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között

Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között 

A Jazeera Airways járata heti kétszer közlekedik.
Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően

Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően 

A Berlinből Milánóba tartó járaton 179 utas és hat fős személyzet tartózkodott.
Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának

Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának 

A Turkish Cargo elnyerte a „Cargo Airline of the Year – Global” díjat a 2025-ös World Air Cargo Awards gálán.
Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás

Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben az első közvetlen szingapúri járatot.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére

IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére  

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.