Budapest, a belgrádi vonzáskörzet

Malév kidőlése után több mint két évvel ismét el lehet jutni repülővel Belgrádba. A nyári menetrendben a JAT-utód Air Serbia járata naponta berreg majd a szerb és a magyar főváros között. A járat története 1937-ben az Aeroputtal kezdődött, majd a jugoszláv JAT 1992-ben felfüggesztette. Így tett a Malév is sajátjával, melyet 2009. december 14-n indított újra. Élt kb 2 és fél évet, és elsősorban az átszállókra gyúrt.

Bár az Air Serbia járata már vasárnap óta közlekedik, a hivatalos hacacáréra nagykövetestül és sajtóstul csak kedden került sor. Az ünnepélyes járatnyitóra az útvonalat repülő ATR 72-esen az eseményen megjelent magyar újságírók többszöröse érkezett Szerbiából. Vagy csak kevesen értek rá a hazaiak közül, vagy sokakban nem tudatosult még, mit is jelent ez a napi járat a 49 százalékban Etihad-tulajdon Air Serbia-tól. 

Azt, hogy a Malév kimúlásával fordult a kocka, Budapest és környéke – Dél-Magyarországról nem is beszélve vált Belgrád vonzáskörzetévé, csúnya szóval catchment area-jává. Ennek bizonyítékaként Slobodan Stamenkovic, a légitársaság értékesítési és marketingigazgatója tucatnyi úticélt – Tel Aviv, Bejrút, Larnaka, Podgorica, Szkopje, Tivat, görög és nyugat-európai repterek – sorolt fel, ahova a Nikola Tesla reptéren keresztül kínálnak átszállást a szerbek. Nem beszélve a magát az európai légi piacba egyre jobban bevásárló Etihad bázisáról, Abu Dzabiról, melyen keresztül még több helyre lehet majd eljutni. Persze ez már két átszállás, amit esetleg kedvezményes árakkal lehet vonzóbbá tenni például a Qatar Airways vagy Emirates ellenében, hogy nem mulasszuk el megemlíteni az Öböl másik két nagyágyúját.

Tehát, átszállás rulez, de azért a point-to-point azaz közvetlenül Belgrádba repülő foglalások is ígéretesen alakulnak – biztatott Stamenkovic. Ezt megerősítette Tóth Attila, az Air Serbia hazai képviselete, az Aviareps vezetője is. Tóth a CSA kicsivel hosszabb prágai járatát hozta példaként, ahol a napi üzleti utasforgalom van annyira jelentős, hogy képesek a vállalatok akár a 100 ezer forintos menettérti viteldíjat is megtéríteni, mint hogy a dolgozójuk kocsival zötykölődjön órákat. Autópálya persze Belgrádba is van, a menetidő sem olyan hosszú, de a hátáron lehet fennakadás. A vonatról viszont inkább ne is beszéljünk! A vasút némi túlzással a délszláv államokba – ideértve Szlovéniát is – még mindig nem alternatíva.

A belgrádi útvonalon mostantól bőséges kapacitás áll rendelkezésre, ha ideszámítjuk a fehérorosz Belavia Minszk- Budapest-Belgrád járatát.  Érdeklődésünkre Kam Jandu, a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy a Belavia marad Budapest és Belgrád közt. Az Air Serbia-nak pedig nincs mitől tartani, mivel a fehérorosz madáron zömében hazai erők utaznak, magyarok csak elvétve veszik igénybe a kérdéses szakaszon.

Az Air Serbia járata hétfőn, szerdán, pénteken és vasárnap 1825-kor indul Belgrádból és 1940-re száll le a Ferihegyen, vissza 2045-kor száll fel és bő egy óra múlva érkezik. A keddi, csütörtöki és szombati járatok pedig Belgrából reggel 0745-kor indulnak, 0900-kor érkeznek, majd 1005-kor repülnek vissza.


A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val

A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val 

A SIA – a nagyobb légitársaságok között elsőként – együttműködésre lépett a mesterséges intelligencia szervezettel.
Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben

Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben 

Nyílt nappal várja az érdeklődőket a BKV Zrt. szombaton az Angyalföld kocsiszínben.
Próbautazás az autizmussal élők számára

Próbautazás az autizmussal élők számára 

Az Emirates légitársaság egy évvel ezelőtt indította el az akadálymentes és inkluzív légiközlekedési programjának újabb fejezetét, amely az autizmussal élő gyermekek és szüleik utazását hivatott segíteni.
HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.
Reze újra szolgálatba állt Gemencen

Reze újra szolgálatba állt Gemencen  

Egész napos szezonnyitó rendezvénnyel várja május elsején a turistákat a Gemenc Zrt.
Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében

Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében  

Erős évet zárt az Osztrák Szövetségi Vasutak 2024-ben.
Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon

Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon 

A Turkish Airlines (TA) az iGA isztambuli reptéren április 17-től elsőként vezet be Európában a három független futópályás üzemet (Triple Independent Runway Operations).
Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is

Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is 

Portugália egy új nemzetközi repülőtér építésébe kezd körülbelül 40 kilométerre a fővárostól, de emellett jön az új Madrid–Lisszabon nagysebességű vasútvonal is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.