Budapest Airport: mi teljesítettünk

Pontosan 264.842.374 euró, azaz 73,6 milliárd forint. Ez a teljes összege azoknak a beruházási kötelezettségeknek, amelyeket a Budapest Airport megvalósított, sőt túl is teljesített, mivel a privatizációs szerződés értelmében a teljes összeg 260,6 millió euró lett volna. A Budapest Airport 2012. július 25-én adta át az erről szóló hitelesített teljesítési jelentést a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nek - közölte a Turizmus Online-nal a Budapest Airport kedden.

Vadonatúj központi épület SkyCourt néven a 2. Terminálon, teljesen új automatizált csomagosztályozó rendszer, teljesen új repülőtér-védelmi kerítésrendszer, biztonságos energiaellátó rendszer, új futópálya és gurulóút rendszerek, az egész repülőtér informatikai rendszerének megújítása és egy vadonatúj repülőtéri bázis a Magyar Posta számára. Ezek azok a nagyobb projektek, amiket a Budapest Airport az elmúlt öt évben megvalósított a privatizációs szerződés keretében. A Budapest Airport a 2008-2010-es pénzügyi világválság éveiben is megszakítás nélkül folytatta a repülőtér fejlesztését, egyes időszakokban ez volt Magyarországon az egyetlen nagyobb léptékű beruházás, ami nem állt le - sorolta eredményeit közleményében a Budapest Airport.

A repülőtéri fejlesztések központi eleme

a SkyCourt a 2. Terminálon, amely nagyságrendekkel emelte magasabb színvonalra az utaskiszolgálás minőségét, és melynek révén a repülőtér éves kapacitása elérte a 10 millió utast, amit további bővítésekkel a jövőben még 50%-al lehet megnövelni. A SkyCourt 2011. március 27-i forgalomba helyezése után a Budapest Airport a fővállalkozó KÉSZ Zrt.-vel együtt folytatta a 2A és a 2B terminálszárnyak belső felújítását, amit az idén nyárra, a nyaralási szezon kezdetére sikeresen be is fejezett. A Budapest Airport repülőtér-fejlesztési programja hosszú évekre építőipari dolgozók ezreinek jelentett munkát, majd az átadást követően újabb munkahelyek jöhettek létre a légiközlekedésben, az idegenforgalomban, a kereskedelemben és a vendéglátásban Magyarországon.

A SkyCourt megépítése mellett a Budapest Airport világszínvonalú védelmi és megfigyelési rendszert épített ki a repülőtér teljes biztonsági zónája körül, a SkyCourt alagsorában vadonatúj, automatizált poggyászosztályozót épített, több mint 80 000 négyzetméter új beton előteret adott át a parkoló repülőgépek számára, korszerűsítette a futópályák és gurulóutak fénytechnikai és elektronikai rendszerét, továbbfejlesztette a repülőtér informatikai hálózatát, új utakat és parkolókat épített. A Budapest Airport a megszabott határidőhöz képest másfél évvel korábban teljesítette fejlesztési programját. Az erről szóló részletes, auditált teljesítési jelentést a repülőtér üzemeltetője 2012. július 25-én juttatta el az MNV Zrt.-nek.

„A Budapest Airport valóban megbízható partnerként üzemelteti és fejleszti a budapesti repülőteret, amely egyben az ország légi kapuja is. Még a pénzügyi világválság legnehezebb időszakában, illetve a Malév-csőd okozta válsághelyzetben is a repülőtér maradéktalanul teljesítette beruházási- és fejlesztési kötelezettségeit, bővítette a repülőtér infrastruktúráját” – hangsúlyozta Jost Lammers.

A Budapest Airport vezérigazgatója hozzátette: „Ezen felül a repülőtér jelentős utasforgalmi növekedést generált (a Malév-csőd előtti időkben), a dél-pesti régió legnagyobb adófizetője, és 2007 óta a fejlesztések révén több mint ezer új magyar munkahely létrejöttéhez járult hozzá. Éppen ezek fényében kelt csalódást, hogy a legutóbbi fejlemények tükrében az látszik: ezt a teljesítményt nem ismerik el.

Ágazati büntetőadó?

A Budapest Airportot és vele együtt az egész idegenforgalmi ágazatot 230%-os büntetőadó sújtja a drasztikusan megemelt telekadó formájában. Hat hónappal a Malév csődje után még mindig nem ítélték oda az államközi szerződések által szabályozott útvonalak egyikét sem egyik légitársaságnak sem. A harmadik fél vagy befektető által végzendő repülőtéri fejlesztéseket továbbra is gátolja a bürokrácia és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium részéről tapasztalható teljes érdektelenség. Ezen futnak zátonyra azok az 50 millió eurós fejlesztési terveink, amelyek több száz új munkahelyet hoznának létre, amikor az országnak és a régiónak a legnagyobb szüksége lenne rájuk.”

Meddig esik?

A legfrissebb előrejelzések szerint az idén 10-13%-al csökkenhet a budapesti repülőtér forgalma az előző évihez képest, miközben gyakorlatilag a teljes átszálló forgalom (99%) elveszett Budapesten. A repülőgép-mozgások (fel- és leszállások) tekintetében 20,2%-os a visszaesés, ami tíz év visszalépést jelent az időben, a 2002 körüli szintre. A diszkont légitársaságok részaránya az utasforgalomból a tavalyi 26%-ról 2012 júliusára 53%-ra emelkedett.


Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.