Budapest Airport: mi teljesítettünk

Pontosan 264.842.374 euró, azaz 73,6 milliárd forint. Ez a teljes összege azoknak a beruházási kötelezettségeknek, amelyeket a Budapest Airport megvalósított, sőt túl is teljesített, mivel a privatizációs szerződés értelmében a teljes összeg 260,6 millió euró lett volna. A Budapest Airport 2012. július 25-én adta át az erről szóló hitelesített teljesítési jelentést a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nek - közölte a Turizmus Online-nal a Budapest Airport kedden.

Vadonatúj központi épület SkyCourt néven a 2. Terminálon, teljesen új automatizált csomagosztályozó rendszer, teljesen új repülőtér-védelmi kerítésrendszer, biztonságos energiaellátó rendszer, új futópálya és gurulóút rendszerek, az egész repülőtér informatikai rendszerének megújítása és egy vadonatúj repülőtéri bázis a Magyar Posta számára. Ezek azok a nagyobb projektek, amiket a Budapest Airport az elmúlt öt évben megvalósított a privatizációs szerződés keretében. A Budapest Airport a 2008-2010-es pénzügyi világválság éveiben is megszakítás nélkül folytatta a repülőtér fejlesztését, egyes időszakokban ez volt Magyarországon az egyetlen nagyobb léptékű beruházás, ami nem állt le - sorolta eredményeit közleményében a Budapest Airport.

A repülőtéri fejlesztések központi eleme

a SkyCourt a 2. Terminálon, amely nagyságrendekkel emelte magasabb színvonalra az utaskiszolgálás minőségét, és melynek révén a repülőtér éves kapacitása elérte a 10 millió utast, amit további bővítésekkel a jövőben még 50%-al lehet megnövelni. A SkyCourt 2011. március 27-i forgalomba helyezése után a Budapest Airport a fővállalkozó KÉSZ Zrt.-vel együtt folytatta a 2A és a 2B terminálszárnyak belső felújítását, amit az idén nyárra, a nyaralási szezon kezdetére sikeresen be is fejezett. A Budapest Airport repülőtér-fejlesztési programja hosszú évekre építőipari dolgozók ezreinek jelentett munkát, majd az átadást követően újabb munkahelyek jöhettek létre a légiközlekedésben, az idegenforgalomban, a kereskedelemben és a vendéglátásban Magyarországon.

A SkyCourt megépítése mellett a Budapest Airport világszínvonalú védelmi és megfigyelési rendszert épített ki a repülőtér teljes biztonsági zónája körül, a SkyCourt alagsorában vadonatúj, automatizált poggyászosztályozót épített, több mint 80 000 négyzetméter új beton előteret adott át a parkoló repülőgépek számára, korszerűsítette a futópályák és gurulóutak fénytechnikai és elektronikai rendszerét, továbbfejlesztette a repülőtér informatikai hálózatát, új utakat és parkolókat épített. A Budapest Airport a megszabott határidőhöz képest másfél évvel korábban teljesítette fejlesztési programját. Az erről szóló részletes, auditált teljesítési jelentést a repülőtér üzemeltetője 2012. július 25-én juttatta el az MNV Zrt.-nek.

„A Budapest Airport valóban megbízható partnerként üzemelteti és fejleszti a budapesti repülőteret, amely egyben az ország légi kapuja is. Még a pénzügyi világválság legnehezebb időszakában, illetve a Malév-csőd okozta válsághelyzetben is a repülőtér maradéktalanul teljesítette beruházási- és fejlesztési kötelezettségeit, bővítette a repülőtér infrastruktúráját” – hangsúlyozta Jost Lammers.

A Budapest Airport vezérigazgatója hozzátette: „Ezen felül a repülőtér jelentős utasforgalmi növekedést generált (a Malév-csőd előtti időkben), a dél-pesti régió legnagyobb adófizetője, és 2007 óta a fejlesztések révén több mint ezer új magyar munkahely létrejöttéhez járult hozzá. Éppen ezek fényében kelt csalódást, hogy a legutóbbi fejlemények tükrében az látszik: ezt a teljesítményt nem ismerik el.

Ágazati büntetőadó?

A Budapest Airportot és vele együtt az egész idegenforgalmi ágazatot 230%-os büntetőadó sújtja a drasztikusan megemelt telekadó formájában. Hat hónappal a Malév csődje után még mindig nem ítélték oda az államközi szerződések által szabályozott útvonalak egyikét sem egyik légitársaságnak sem. A harmadik fél vagy befektető által végzendő repülőtéri fejlesztéseket továbbra is gátolja a bürokrácia és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium részéről tapasztalható teljes érdektelenség. Ezen futnak zátonyra azok az 50 millió eurós fejlesztési terveink, amelyek több száz új munkahelyet hoznának létre, amikor az országnak és a régiónak a legnagyobb szüksége lenne rájuk.”

Meddig esik?

A legfrissebb előrejelzések szerint az idén 10-13%-al csökkenhet a budapesti repülőtér forgalma az előző évihez képest, miközben gyakorlatilag a teljes átszálló forgalom (99%) elveszett Budapesten. A repülőgép-mozgások (fel- és leszállások) tekintetében 20,2%-os a visszaesés, ami tíz év visszalépést jelent az időben, a 2002 körüli szintre. A diszkont légitársaságok részaránya az utasforgalomból a tavalyi 26%-ról 2012 júliusára 53%-ra emelkedett.


Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján

Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján 

Immár tizedik alkalommal nyerték el az „Európa legjobb légitársasága” címet.
Emirates: új játékok, jobb repülési élmény

Emirates: új játékok, jobb repülési élmény 

A légitársaság a nyári iskolai szünetre időzítve új fedélzeti játék- és táskakollekciót vezet be a gyerekek számára minden járatán.
Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat

Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat 

A turistákat egyik görög szigetről a másikra szállító hidroplánokról van szó.
Karbantartási munkák a debreceni reptéren

Karbantartási munkák a debreceni reptéren 

Ez idő alatt leáll a forgalom.
Az izraeli légitársaság új megoldásokat keres

Az izraeli légitársaság új megoldásokat keres 

Az izraeli helyzet alakulása miatt minden menetrend szerinti járatot töröltek. Most hazaszállító járatok indítására készülnek.
A Wizz Air kitart a korábban vitatott hajtóműgyártó mellett

A Wizz Air kitart a korábban vitatott hajtóműgyártó mellett 

A korábbi problémák ellenére ismét Pratt & Whitney hajtóműveket rendelnek.
A Wizz Air módosította izraeli és jordán járatainak szüneteltetését

A Wizz Air módosította izraeli és jordán járatainak szüneteltetését 

Az ultrafapados légitársaság ideiglenesen felfüggesztette járatait Izraelbe és Jordániába – szeptember 15-ig egyik érintett úti célra sem közlekednek gépei.
Ekkora hatótávval mérnek a hazai traffipaxok

Ekkora hatótávval mérnek a hazai traffipaxok 

A rendőrség háromféle műszerrel mér – íme a különböző módszerek.
Jó hír az autósoknak: halasztják az M7-es felújítási munkálatait

Jó hír az autósoknak: halasztják az M7-es felújítási munkálatait 

Annak érdekében, hogy nyáron, a Balaton felé, és onnan Budapest irányába tartó hétvégi csúcsforgalomban legalább emiatt ne legyen fennakadás.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.