Magyar Levente hozzátette, ezzel a mostani, mintegy félnapos fárasztó út helyett 45-50 perces közvetlen repülőjárattal lehet majd közlekedni a két főváros között.
Az együttműködési területek között kiemelte a turizmust, ahol nagy fejlődésen ment keresztül Albánia az utóbbi években, megemlítve a több száz kilométeres tengerparti szakaszon végzett fejlesztéseket. Elmondta, a közeljövőben a legmagasabb szinteken fognak tárgyalásokat folytatni, hogy akár 10 milliárdos nagyságrendben valósulhassanak meg újabb fejlesztések magyar részvétellel.
Az államtitkár kitért arra is, hogy a két ország közötti együttműködés konkrét üzleti-gazdasági eredményei még nem láthatók a kívánt mértékben. Elmondta, akkor lesznek elégedettek, ha nemcsak az elmélyülő együttműködésről, hanem sokmillió eurós üzletekről is be tudnak majd számolni. Az államtitkár szerint megállapodtak abban, hogy rendszeresítik az üzletember-találkozókat, amelyeket elősegít majd a közvetlen légi összeköttetés is.
Adela Karapici elmondta, nagyra értékelik Magyarország támogatását minden gazdasági szektorban és bíznak benne, hogy ez folytatódni fog. Úgy vélte, Albánia nagy potenciállal bír, nyitottak minden olyan magyar vállalkozásra, amely lehetséges piacot lát Albániában és újdonságot tud hozni az országba.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az Albániából Magyarországra irányuló import 2015-ben 4,384 milliárd forintot tett ki, ami jelentős növekedés az egy évvel korábbi 631,3 millió forint és a 2013-mas 312,3 millió forint után. A magyar export Albániába tavaly 17,239 milliárd forintot ért el, a 2014-es 14,605 milliárd forint után.
A Budapest-Tirana járat egyike annak az öt a magyar kormány által közszolgáltatási szerződés keretében üzemeltetni tervezett járatnak, amelyre az uniós közbeszerzést 2015. április 18-án hirdette meg az NFM az EU hivatalos értesítőjében. Három légitársaságot vártak a koncessziós beszerzési eljárás 2016. május 19-én lezárult részvételi szakaszában. Egyedüli jelentkezőként a Wizz Air küldte meg a pályázati kiírás szerint csak magyarul benyújtható ajánlatát. „A Malév leállása óta hiányzó útvonalak üzemeltetése tisztán piaci alapon nem jelentett vonzó perspektívát a légitársaságok számára. Az összeköttetések megteremtése így kizárólag állami hozzájárulással biztosítható” — ismerte el még nyáron szerkesztőségünknek adott válaszában az NFM. Állami hozzájárulásból, vagyis a mi zsebünkből 48 hónapig közlekedhet a Budapest-Tirana járat. Hasonlóképpen a Budapest-Podgorica, Pristina, Szarajevó, Szkopje járatok is, amennyiben a Wizz Air és a kormány sikeresen megegyeznek a kiírás szerint 8 évnél nem idősebb, minimum 30 személyes gépekkel legalább heti kétszer, magyarul beszélő utaskísérőkkel repült járatok üzemeltetésének részleteiről. (A témával részletesebben a Turizmus Trend 2016. júliusi számában foglalkoztunk.)
Forrás: MTI
Forrás: Turizmus Online