Több mint száz taxis szerda délben járművével a fővárosi Hősök teréről rendőri biztosítás mellett a Városháza elé ment, és ott petíciót adott át, a budapesti taxirendszer reformját és a Liszt Ferenc repülőtéri taxidrosztok helyzetének megoldását követelve.
Metál Zoltán, a megmozdulást szervező Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke az MTI-nek a felvonulás előtt azt mondta: azt követelik, hogy 72 órán belül kezdődjenek tárgyalások az átfogó budapesti taxis reform megvalósításáról, amely érinti a rögzített hatósági ár bevezetését, a taximegállóhelyek számához és Budapest népességéhez illeszthetően a létszám korlátozását, a piac védelmét, valamint a hatékony ellenőrzések bevezetését is.
Komáromi Endre a petíció átvételekor közölte: már csütörtökön megkezdődik az egyeztetés a taxisok képviselőivel, de több követelést egyelőre teljesíthetetlennek tart.
A budapesti, 1300 taxidrosztot üzemeltető cég vezetője az egységes hatósági ár bevezetését - amely az OTSZ elnöke szerint 12 éve nem változott, ezért a fuvarozók kétharmadának a megélhetése veszélybe került - azért nem tartja kivitelezhetőnek, mert - mint közölte - egy 25 éves és egy vadonatúj autó színvonala között is nagy a különbség.
Kitért arra: adminisztratív módon biztos, hogy nem fogják csökkenteni a taxiengedélyek számát, szerinte a piacra jutás feltételeit kell szabályozni úgy, hogy az az utasok érdekeit szolgálja és visszaélésektől mentes legyen a szolgáltatás. Az a cég, amely tőkeerősebb, jobb színvonalú szolgáltatást tud nyújtani, versenyképesebb lesz a piacon - jegyezte meg.
Komáromi Endre felhívta a figyelmet arra is, hogy még ősszel a parlament elé kerül a közlekedési törvény módosítása, azt követően egy kormányrendelet szabályozni fogja a taxisok és a taxitársaságok működését, és a Fővárosi Önkormányzat határozata rendelkezik majd Budapest ilyen irányú szolgáltatásairól.
Közölte: meg kell hagyni azt a lehetőséget, hogy városok külön-külön, a számukra fontos érdekek alapján döntsenek, így a viteldíjat, a jármű színét, a drosztok számát is külön-külön lehetne szabályozni.
Komáromi Endre szerint január elsejétől már az új rendelkezések alapján dolgozhatnának megfelelő jogi keretek között a taxitársaságok.
A Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Kft. ügyvezetője az MTI-nek azt mondta, a Liszt Ferenc repülőtér taxiproblémája két héten belül megoldódik, már megkezdődtek az egyeztetések.
A Fővárosi Közgyűlés május 25-i ülésén döntött arról, hogy újabb öt évre szerződést kötnek a Budapest Airporttal (BA) a repülőtéri taxidrosztok üzemeltetéséről. A reptér üzemeltetőjének azonban számos fejlesztést meg kell valósítania, korszerűsítenie kell a közösségi közlekedés utas tájékoztató rendszerét, információs pultot és BKV-s jegykiadó automatákat kell üzemeltetnie.
Az OTSZ május 30-án a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordult, mert szerintük versenyhátrányba hozták a taxisokat, mivel csak a BA Zrt.-vel szerződött társaság, a Főtaxi kapott behajtási engedélyt a reptér érkezési oldalára.
A taxisok szerdán a petíció átadását követően visszamentek a Hősök terére, ahol Metál Zoltán, az OTSZ elnöke azt mondta: ha nem sikerül megegyezniük a főváros vezetésével, nagyobb szabású demonstrációt hirdetnek meg.
Forrás: MTI