Most egyre kevesebb utason kell "életben maradni", ezért célszerű lenne szűkíteni a jutalékból adott kedvezményeket, ám ez a gyakorlatban nem olyan egyszerű: az utasok már tapasztaltak, és képesek ahhoz a közvetítőhöz fordulni, aki saját jutalékából nagyobb százalékot enged át részükre. És bár tavaly nyáron a MUISZ is megfogalmazott egy, ezt a kérdést is szabályozó etikai kódexet, a benne foglaltak betartatása nincs szabályozva. Egyesek szerint a túraszervezőknek kellene összefogni és szankcionálni a túlzásokba eső közvetítőket, ám ez csak akkor valósulhat meg, ha az érintettek körében 100 százalékos a kooperáció.
Mint a beszélgetésen kiderült, az osztrák piac a kilencvenes években már átment ezen a folyamaton. Az utasok ott is először a jutalék mértékéről érdeklődtek, mielőtt leültek volna a katalógusokat átnézni - ott a közvetítők nagyobb hányada 5 százalékot engedett át számukra.
Akik ennél magasabb - rendszerint 8 százalékos - kedvezményt adtak, ma már bezártak, az 5 százalékból pedig fokozatosan 3 lett. Később a jutalékos rendszert felváltotta a foglalási díj, ami kezdetben 100 schilling, majd 10, végül 25 euró lett, azóta ez jelenti az ügynökök számára a mozgásteret. Az sem ritka, hogy az ügynökök a százalékok helyett inkább extra szolgáltatással - pl. repülőtéri parkolással, utasbiztosítással - nyerik meg az utasokat.
Tény azonban, hogy a rendszer jó működtetéséhez elengedhetetlen a pultban ülő rátermett, határozott eladó, az ő hiányuk azonban a hazai oktatási rendszer hibáira mutat rá. Szükség lenne versenyképesebb, modernebb képzésre - vetődött fel, ami szintén szerepel a TMSZ szakmai programjában.
Más vélemények szerint csak az enged az árból, akinek muszáj, ám a jelenlegi gazdasági körülmények között, amíg több a chartereken a férőhely, mint az utas igény, nehezen tarthatóak az árak. Felmerült javaslatként a "last minute" helyett a "first minute" kedvezmények erősítése, hiszen ez kiszámíthatóbbá teszi az irodák és a szervezők gazdálkodását, ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy a szolgáltatók számára mindig az üres hely a legdrágább. A piaci bizonytalanságban a megoldáskeresés igen intenzív, de az igazi összefogás létrejöttén még dolgozni kell. A jelenlévők egy dolgot azonban kivétel nélkül üdvözöltek: a TMSZ kezdeményezését és a szövetség vállalását, mely szerint motorja lesz az összefogás és megegyezés kimunkálásának.