Drágán add a helyedet!

A Turisztikai Menedzserek Szövetségének utazási irodai tagozata által összehívott fórumon, a legjelentősebb utazásszervezők és közvetítők - csaknem 40 résztvevő - azt vitatták meg, hogy miként szerezhetik meg az utazási ügynökök az egyre több kedvezményt követelő utasokat a szűkülő keresleti piacon saját versenyképességük és jövedelmezőségük megtartása mellett.

Most egyre kevesebb utason kell "életben maradni", ezért célszerű lenne szűkíteni a jutalékból adott kedvezményeket, ám ez a gyakorlatban nem olyan egyszerű: az utasok már tapasztaltak, és képesek ahhoz a közvetítőhöz fordulni, aki saját jutalékából nagyobb százalékot enged át részükre. És bár tavaly nyáron a MUISZ is megfogalmazott egy, ezt a kérdést is szabályozó etikai kódexet, a benne foglaltak betartatása nincs szabályozva. Egyesek szerint a túraszervezőknek kellene összefogni és szankcionálni a túlzásokba eső közvetítőket, ám ez csak akkor valósulhat meg, ha az érintettek körében 100 százalékos a kooperáció.

Mint a beszélgetésen kiderült, az osztrák piac a kilencvenes években már átment ezen a folyamaton. Az utasok ott is először a jutalék mértékéről érdeklődtek, mielőtt leültek volna a katalógusokat átnézni - ott a közvetítők nagyobb hányada 5 százalékot engedett át számukra.

Akik ennél magasabb - rendszerint 8 százalékos - kedvezményt adtak, ma már bezártak, az 5 százalékból pedig fokozatosan 3 lett. Később a jutalékos rendszert felváltotta a foglalási díj, ami kezdetben 100 schilling, majd 10, végül 25 euró lett, azóta ez jelenti az ügynökök számára a mozgásteret. Az sem ritka, hogy az ügynökök a százalékok helyett inkább extra szolgáltatással - pl. repülőtéri parkolással, utasbiztosítással - nyerik meg az utasokat.

Tény azonban, hogy a rendszer jó működtetéséhez elengedhetetlen a pultban ülő rátermett, határozott eladó, az ő hiányuk azonban a hazai oktatási rendszer hibáira mutat rá. Szükség lenne versenyképesebb, modernebb képzésre - vetődött fel, ami szintén szerepel a TMSZ szakmai programjában.

Más vélemények szerint csak az enged az árból, akinek muszáj, ám a jelenlegi gazdasági körülmények között, amíg több a chartereken a férőhely, mint az utas igény, nehezen  tarthatóak az árak. Felmerült javaslatként a "last minute" helyett a "first minute" kedvezmények erősítése, hiszen ez kiszámíthatóbbá teszi az irodák és a szervezők gazdálkodását, ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy a szolgáltatók számára mindig az üres hely a legdrágább. A piaci bizonytalanságban a megoldáskeresés igen intenzív, de az igazi összefogás létrejöttén még dolgozni kell. A jelenlévők egy dolgot azonban kivétel nélkül üdvözöltek: a TMSZ kezdeményezését és a szövetség vállalását, mely szerint motorja lesz az összefogás és megegyezés kimunkálásának.


Ilyenről még nem is hallottunk, pedig Bécsben már élesben tesztelik

Ilyenről még nem is hallottunk, pedig Bécsben már élesben tesztelik 

Kísérleti projekt indult az osztrák fővárosban – igencsak különleges témában.
Hidrogénhajtású repülőgép tervet mutatott be az Airbus

Hidrogénhajtású repülőgép tervet mutatott be az Airbus 

Az Airbus bemutatta legújabb terveit a ZEROe repülőgéphez, amely teljesen elektromos, hidrogénhajtású és kibocsátásmentes lesz.
Ismert hazai szállodás szakemberek a magyar hajózási startup-nál

Ismert hazai szállodás szakemberek a magyar hajózási startup-nál 

A CLICKnCRUISE tőkét vont be angyalbefektetőktől, amelynek eredményeként a cég értéke eléri az 1,3 milliárd forintot.
Forgalomban vizsgázott az új magyar busz

Forgalomban vizsgázott az új magyar busz 

Jól vizsgázott az első magyar elektromos midibusz. Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a GANZ-SOR EBN8 friss fejlesztésű prototípusa.
Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.