Drágán add a helyedet!

A Turisztikai Menedzserek Szövetségének utazási irodai tagozata által összehívott fórumon, a legjelentősebb utazásszervezők és közvetítők - csaknem 40 résztvevő - azt vitatták meg, hogy miként szerezhetik meg az utazási ügynökök az egyre több kedvezményt követelő utasokat a szűkülő keresleti piacon saját versenyképességük és jövedelmezőségük megtartása mellett.

Most egyre kevesebb utason kell "életben maradni", ezért célszerű lenne szűkíteni a jutalékból adott kedvezményeket, ám ez a gyakorlatban nem olyan egyszerű: az utasok már tapasztaltak, és képesek ahhoz a közvetítőhöz fordulni, aki saját jutalékából nagyobb százalékot enged át részükre. És bár tavaly nyáron a MUISZ is megfogalmazott egy, ezt a kérdést is szabályozó etikai kódexet, a benne foglaltak betartatása nincs szabályozva. Egyesek szerint a túraszervezőknek kellene összefogni és szankcionálni a túlzásokba eső közvetítőket, ám ez csak akkor valósulhat meg, ha az érintettek körében 100 százalékos a kooperáció.

Mint a beszélgetésen kiderült, az osztrák piac a kilencvenes években már átment ezen a folyamaton. Az utasok ott is először a jutalék mértékéről érdeklődtek, mielőtt leültek volna a katalógusokat átnézni - ott a közvetítők nagyobb hányada 5 százalékot engedett át számukra.

Akik ennél magasabb - rendszerint 8 százalékos - kedvezményt adtak, ma már bezártak, az 5 százalékból pedig fokozatosan 3 lett. Később a jutalékos rendszert felváltotta a foglalási díj, ami kezdetben 100 schilling, majd 10, végül 25 euró lett, azóta ez jelenti az ügynökök számára a mozgásteret. Az sem ritka, hogy az ügynökök a százalékok helyett inkább extra szolgáltatással - pl. repülőtéri parkolással, utasbiztosítással - nyerik meg az utasokat.

Tény azonban, hogy a rendszer jó működtetéséhez elengedhetetlen a pultban ülő rátermett, határozott eladó, az ő hiányuk azonban a hazai oktatási rendszer hibáira mutat rá. Szükség lenne versenyképesebb, modernebb képzésre - vetődött fel, ami szintén szerepel a TMSZ szakmai programjában.

Más vélemények szerint csak az enged az árból, akinek muszáj, ám a jelenlegi gazdasági körülmények között, amíg több a chartereken a férőhely, mint az utas igény, nehezen  tarthatóak az árak. Felmerült javaslatként a "last minute" helyett a "first minute" kedvezmények erősítése, hiszen ez kiszámíthatóbbá teszi az irodák és a szervezők gazdálkodását, ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy a szolgáltatók számára mindig az üres hely a legdrágább. A piaci bizonytalanságban a megoldáskeresés igen intenzív, de az igazi összefogás létrejöttén még dolgozni kell. A jelenlévők egy dolgot azonban kivétel nélkül üdvözöltek: a TMSZ kezdeményezését és a szövetség vállalását, mely szerint motorja lesz az összefogás és megegyezés kimunkálásának.


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.