Drágán add a helyedet!

A Turisztikai Menedzserek Szövetségének utazási irodai tagozata által összehívott fórumon, a legjelentősebb utazásszervezők és közvetítők - csaknem 40 résztvevő - azt vitatták meg, hogy miként szerezhetik meg az utazási ügynökök az egyre több kedvezményt követelő utasokat a szűkülő keresleti piacon saját versenyképességük és jövedelmezőségük megtartása mellett.

Most egyre kevesebb utason kell "életben maradni", ezért célszerű lenne szűkíteni a jutalékból adott kedvezményeket, ám ez a gyakorlatban nem olyan egyszerű: az utasok már tapasztaltak, és képesek ahhoz a közvetítőhöz fordulni, aki saját jutalékából nagyobb százalékot enged át részükre. És bár tavaly nyáron a MUISZ is megfogalmazott egy, ezt a kérdést is szabályozó etikai kódexet, a benne foglaltak betartatása nincs szabályozva. Egyesek szerint a túraszervezőknek kellene összefogni és szankcionálni a túlzásokba eső közvetítőket, ám ez csak akkor valósulhat meg, ha az érintettek körében 100 százalékos a kooperáció.

Mint a beszélgetésen kiderült, az osztrák piac a kilencvenes években már átment ezen a folyamaton. Az utasok ott is először a jutalék mértékéről érdeklődtek, mielőtt leültek volna a katalógusokat átnézni - ott a közvetítők nagyobb hányada 5 százalékot engedett át számukra.

Akik ennél magasabb - rendszerint 8 százalékos - kedvezményt adtak, ma már bezártak, az 5 százalékból pedig fokozatosan 3 lett. Később a jutalékos rendszert felváltotta a foglalási díj, ami kezdetben 100 schilling, majd 10, végül 25 euró lett, azóta ez jelenti az ügynökök számára a mozgásteret. Az sem ritka, hogy az ügynökök a százalékok helyett inkább extra szolgáltatással - pl. repülőtéri parkolással, utasbiztosítással - nyerik meg az utasokat.

Tény azonban, hogy a rendszer jó működtetéséhez elengedhetetlen a pultban ülő rátermett, határozott eladó, az ő hiányuk azonban a hazai oktatási rendszer hibáira mutat rá. Szükség lenne versenyképesebb, modernebb képzésre - vetődött fel, ami szintén szerepel a TMSZ szakmai programjában.

Más vélemények szerint csak az enged az árból, akinek muszáj, ám a jelenlegi gazdasági körülmények között, amíg több a chartereken a férőhely, mint az utas igény, nehezen  tarthatóak az árak. Felmerült javaslatként a "last minute" helyett a "first minute" kedvezmények erősítése, hiszen ez kiszámíthatóbbá teszi az irodák és a szervezők gazdálkodását, ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy a szolgáltatók számára mindig az üres hely a legdrágább. A piaci bizonytalanságban a megoldáskeresés igen intenzív, de az igazi összefogás létrejöttén még dolgozni kell. A jelenlévők egy dolgot azonban kivétel nélkül üdvözöltek: a TMSZ kezdeményezését és a szövetség vállalását, mely szerint motorja lesz az összefogás és megegyezés kimunkálásának.


A Wizz Air minden közel-keleti járatát leállította

A Wizz Air minden közel-keleti járatát leállította  

A közel-keleti helyzet további eszkalálódása miatt.
Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál

Új vezető az AVIAREPS feltörekvő üzletágánál 

Egy régi szakembert bíztak meg a hajózási részleg globális vezetői feladatával.
 Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni?

Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni? 

Az elmúlt években a repülés sokak számára nemcsak elérhetővé, de sok esetben a legolcsóbb utazási móddá vált.
Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése?

Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése? 

Úgy tartják, a légitársaságok vagy a foglalási oldalak követik a kereséseinket, hogy így emeljék az árakat. De vajon van ennek valóságalapja?
Nem lesz egyszerű elővárosi vonattal közlekedni

Nem lesz egyszerű elővárosi vonattal közlekedni 

Június 21-étől július 27-ig jelentősen változik a közlekedési rend az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalon a rákosrendezői állomáson pályafelújítása miatt.
Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.