A légitársaság most kiadott jelentése szerint 2012-es árbevétele 3854 millió font volt, ami 11,6% százalékos javulás a tavalyi azonos időszakohoz képest. A cég adózás előtti nyeresége 317 millió font volt, ami közel 28 százalékos javulást jelent. Az árbevétel-arányos jövedelmezőség a tavalyi évhez képest 1 százalékponttal 8,2 százalékra nőtt.
Az easyJet a komoly kihívásokkal járó gazdasági körülmények között is növelni tudta a részvényeseket megillető hozamot és forgalmát. Az adózás előtti nyereség 27,9%-kal növekedve rekordnak számító, 317 millió GBP összeget ért el, az árbevétel-arányos jövedelmezőség pedig az egységnyi üzemanyagköltség 182 millió GBP összegű növekedése ellenére 1 százalékponttal, 8,2%-ra nőtt. A sajáttőke-arányos megtérülés az operatív lízing miatti korrekciók nélkül 1,8 százalékponttal, 14,5%-ra nőtt (a sajáttőke-arányos megtérülés az operatív lízing miatti korrekciót figyelembe véve 1,5 százalékponttal, 11,3%-ra javult).
Az egy ülőhelyre jutó teljes árbevétel 5,9%-kal (változatlan árfolyamon számolva 7,5%-kal), 58,51 GBP-re nőtt. Ez a javuló kihasználtságnak, a 2011-es ár- és díjmódosítások annualizálásának, a kapacitásnak a legnagyobb hozampotenciállal rendelkező piacokra történő összpontosításának, az easyJet.com weboldal továbbfejlesztésének, a „Europe by easyJet” kampány sikerének és a piacon tapasztalható kapacitáshiánynak volt köszönhető.
Az ülőhelyszám 5,5%-kal, 65,9 millióra nőtt, a kihasználtság 1,4 százalékponttal 88,7%-ra, az utaslétszám pedig 7,1%-kal, 58,4 millióra emelkedett.
Az egy ülőhelyre jutó költségek az üzemanyagköltség nélkül az év egészére vetítve 1%-kal csökkentek (változatlan árfolyamon számolva pedig 1,8%-kal nőttek). Az egységnyi költségek növekedésének hátterében a szabályozott, elsősorban spanyolországi és olaszországi repülőterek díjainak növekedése és a megnövekedett kihasználtság állt. A költségek emelkedését részben ellensúlyozták a rövidebb átlagos szektortávolságok, az easyJet Lean program (mely jelentős megtakarítást eredményezett a földi logisztika és a nem szabályozott repterek díjainak terén), a nagyobb, A320-as típusú gépeknek a flottán belüli arányának növekedése és a járatkimaradásoknak a korábbi évekhez viszonyítva kivételesen alacsony aránya.
Az easyJet az év során (az osztalékfizetést nem számítva) 457 millió GBP üzemi bevételt termelt, ami az előző évhez képest 7,8%-os növekedést jelent.
Az easyJet tartósan jó pénzügyi teljesítményének és az európai rövid távú légi járatok piacán elfoglalt szilárd pozíciójának fényében az Igazgatótanács úgy határozott, hogy ettől az évtől módosítja az osztalékfizetési politikát, és ezentúl a tavaly bevezetett egyötödhöz képest minden évben az adózás utáni nyereség egyharmadát fizeti ki osztalékként. Ennek eredményeképpen a javasolt közönséges osztalék összege részvényenként 21,5 penny, vagyis 85 millió GBP.
Az egy részvényre jutó eredmény 19,0%-kal, 62,5 pennyre nőtt.
Carolyn McCall, az easyJet vezérigazgatója így értékelte az eredményeket: „Ezek az eredmények azt tanúsítják, hogy az easyJet az európai rövid távú légi közlekedési piacon mind hagyományos, mind diszkont vetélytársaival szemben strukturális nyertesnek számít. Az easyJet üzleti modellje és stratégiája az easyJet dolgozóinak kemény munkájával és odaadásával párosulva ebben az évben rekordösszegű profitot és a részvényeseknek juttatott hozam jelentős növekedését eredményezte.
Az easyJet jelenlegi pozíciójába és jövőbeli kilátásaiba vetett bizalma jeleként az Igazgatótanács javaslatot tesz a 2012 szeptemberével véget ért évre fizetett osztalék 10,5 pennyről 21,5 pennyre történő emelésére, aminek eredményeképpen részvényeseink 85 millió GBP összegű osztalékkal részesülnek az easyJet sikeréből.”
„Bár mindig fennáll annak a veszélye, hogy váratlan események ideiglenesen kedvezőtlen hatással vannak a pénzügyi eredményekre, az easyJet Igazgatótanácsa bízik abban, hogy üzleti modellje, stratégiája és munkatársai következetesen kimagasló hozamot és anyagi gyarapodást termelnek a részvényesek számára.”
Ügyfél-elégedettség
A kiemelkedő üzemi teljesítményt az ügyfél-elégedettség javulása is tükrözte: az előző évhez képest 3%-os javulás után az ügyfél-elégedettség mértéke 82%-os volt, míg a „Valószínű-e, hogy másoknak is ajánlaná” kérdésre adott „igen” válaszok aránya 2 százalékponttal, 84%-ra nőtt.
Az easyJet szorosan figyelemmel kíséri az ügyfél-elégedettség alakulását, és arra törekszik, hogy szinten tartsa vagy növelje annak mértékét. Ennek fő eszköze, hogy az utazást egyszerűvé és anyagilag elérhetővé teszi utasai számára. Az easyJet tovább javította az utasok által az utazás teljes folyamata során átélt élmény minőségét – például a teljes hálózaton belül elérhető ülésfoglalás lehetősége révén, melynek sikeres próbaüzeme a nyáron zajlott le. A vállalat azért döntött az ülésfoglalás kipróbálása mellett, mert a beszállás során szerzett élmény pontszáma alacsonyabb volt a többi megfigyelt kategória pontszámánál.
Stratégiai fejlődés: az easyJet kivételesen kedvező helyzetben van ahhoz, hogy az európai rövid távú légi közlekedés strukturális nyertese legyen
Az easyJet költségelőnyének, a kényelmes repülőtereken elfoglalt piacvezető pozíciójának és az alacsony jegyárakhoz kapcsolódó barátságos és hatékony kiszolgálásnak köszönhetően igen kedvező ajánlatai révén a legerősebb pán-európai légitársaságnak számít, melynek szilárd hátterét az európai légi közlekedés egyik legstabilabb mérlege biztosítja. Amíg rossz hatékonysággal működő és pénzügyileg gyenge lábakon álló vetélytársai megszorító intézkedéseket hoznak, az easyJet tovább folytatja a száz legfontosabb európai útvonalon elfoglalt piaci pozíciójának megerősítését szolgáló stratégiáját. Jelenlegi, 25%-os piaci részesedésével jó úton jár ahhoz, hogy a főbb repülőterek között közvetlen járatokkal rendelkező legnagyobb légitársasággá váljon. Ennek köszönhetően az easyJet a piaci átlagot meghaladó, évi 3-5%-os utaslétszám-növekedést érhet el, és háromszoros fedezettel védett, éves közönséges osztalék formájában kézzel fogható hozamot is termel részvényeseinek.
Az easyJet négy fő célra összpontosít:
- Erős (első és második) pozíciók megszerzése az egyes hálózatokban;
- A költségelőny megőrzése;
- A kereslet, a konverzió (vagyis az easyJet.com-ra látogatók által végrehajtott helyfoglalások aránya) és a hozam növelése egész Európában;
- Fegyelmezett tőkegazdálkodási politika.
A „Europe by easyJet” kampány továbbra is számos látogatót vonz az easyJet.com webhelyre, és a légitársaság minden nagyobb piacán komoly sikernek számít. A kampány célja egy olyan brand létrehozása volt, melyet az emberek ismernek, kedvelnek és megértenek, hogy ezáltal nőjön annak valószínűsége, hogy újból és újból az easyJettel utazzanak.
Az easyJet szeptemberben bejelentette, hogy sikeres volt az ülésfoglalás próbaüzeme, így a módszert 2012. november 27-én a hálózat teljes egészén bevezetik. Az easyJet mindent elkövetett annak érdekében, hogy a helyjegy-váltás lehetősége ne befolyásolja az eszközkihasználtságot, és biztos abban, hogy mindez nem fogja érdemben csökkenteni a járatpontosságot. Az ügyfelektől érkező visszajelzések kedvezőek voltak: az utasok 70%-a inkább az ülésfoglalás mellett döntött, és több mint 60%-uk nyilatkozott úgy, hogy ezentúl nagyobb valószínűséggel választja majd az easyJetet.
A világ légitársaságai közül a harmadik legtöbb internetes keresés az easyJetre vonatkozik – az easyJet.com-nak az elmúlt 12 hónapban csaknem 400 millió látogatója volt. A látogatók 60%-a az Egyesült Királyságon kívülről érkezik.