Egy éve hajózunk a Dunán

Egy esztendővel ezelőtt, 2012. július 1-jén indultak el a BKK menetrend szerinti hajójáratai a Dunán. A D11-es, a D12-es és a D13-as hajójáratokat az elmúlt egy év alatt összesen 600 ezer utas vette igénybe. A fejlesztések azonban nem értek véget, hiszen a dunai személyhajózás további korszerűsítése a budapesti tömegközlekedés új színfoltjaként valós alternatívát jelenthet a nagy forgalmú belvárosi járatok mellett.

A három hajójáratot a korábbi, 2012. július 1. előtt üzemelt – jóval kisebb kihasználtságú, a hagyományos jegyekkel és bérletekkel nem igénybe vehető – vonaljárat helyett indította be a Budapesti Közlekedési Központ, a meglévő hajóparkot kihasználva, de teljesen új útvonalon, újonnan kialakított megállókkal és bővebb menetrenddel. A BKV Zrt. európai uniós források bevonásával megújította a kikötők arculatát és a hajókat, hisz a projekt elsődleges célja a hajózás közösségi közlekedési elemként történő elfogadtatása volt. Ezt a célt szolgálja a hajójáratok integrálása a budapesti viszonylatjelzési rendszerbe és ez köszön vissza a viteldíjak körében is: a hajók hétköznapokon a BKK napi- és hetijegyeivel, illetve Budapest-bérlettel is igénybe vehetők.

A hajókon kerékpárszállítási lehetőséget is biztosítanak.

Az első év tapasztalatai alapján elmondható, hogy rendkívül eredményes az újraszervezett, menetrend szerinti dunai hajóközlekedés. A Duna budapesti szakaszán, a Római-parttól, illetve Újpestről a Haller utcánál található irodaházakig közlekedő három hajójárat gyakran telt fedélzettel közlekedik. Problémák persze voltak: a menetrendeket több alkalommal kellett módosítani, az évszakonként jelentősen változó utasszámokat követve, a Kopaszi gátnál pedig jogi problémák miatt átmenetileg fel kellett függeszteni a kikötő használatát. A hajóállomás újranyitásán dolgoznak a BKK szakemberei, de a Kopaszi gát tulajdonosainak együttműködése nélkül ez nem lehetséges.

Néhány fontosabb adat az elmúlt egy évből

· Egy napon forgalomban lévő hajók száma: 7 hajó
· A hajók összes üzemideje: 21725 óra
· A teljesített menetek száma az első egy évben: 9000 menet
· Napi átlagos utasszám: 1700 fő
· Összes utasszám: 440 ezer fő
· A járatok átlagos kihasználtsága: 53%
· Helyszínen váltott vonaljegyek száma (2013. április 30-ig): 122 ezer darab
· Elővételben és a helyszínen váltott hajójegyek száma (2013. május 1-jétől): 20 ezer darab

A járatokon hétköznap összesen 7 hajó teljesít szolgálatot: a D11-es (Újpest, Árpád út – Haller utca) és a D12-es (Rómaifürdő – Haller utca) járaton, míg hétvégenként a Rómaifürdő és a Haller utca között közlekedő D13-as járaton 5 hajó van forgalomban. A kezdeti tapasztalatok alapján 2012. július közepe óta módosított menetrend szerint, napközben sűrűbben és hosszabb üzemidővel közlekednek a járatok, délen pedig mindhárom viszonylat a Haller utcától indul – az eredeti, Kopaszi-gátnál lévő kikötőt műszaki okok miatt a hajójáratok jelenleg nem érintik.

A Budapesti Közlekedési Központ számára a dunai menetrend szerinti hajózás megindítása kiemelten fontos lépés volt, hiszen az elmúlt évtizedekben nem közlekedtek hasonló, a városi tömegközlekedés rendszerébe illeszkedő hajójáratok a fővárosban.


Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.
Exkluzív díjátadó a Duna-parton

Exkluzív díjátadó a Duna-parton 

Díjakat osztott magyarországi utazási irodáknak a világ legtöbb országába repülő légitársasága.
Születésnapját régi vonatokkal ünnepli a Gyermekvasút

Születésnapját régi vonatokkal ünnepli a Gyermekvasút 

Szombaton rendezik meg a Gyermekvasút napját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.