Egy éve hajózunk a Dunán

Egy esztendővel ezelőtt, 2012. július 1-jén indultak el a BKK menetrend szerinti hajójáratai a Dunán. A D11-es, a D12-es és a D13-as hajójáratokat az elmúlt egy év alatt összesen 600 ezer utas vette igénybe. A fejlesztések azonban nem értek véget, hiszen a dunai személyhajózás további korszerűsítése a budapesti tömegközlekedés új színfoltjaként valós alternatívát jelenthet a nagy forgalmú belvárosi járatok mellett.

A három hajójáratot a korábbi, 2012. július 1. előtt üzemelt – jóval kisebb kihasználtságú, a hagyományos jegyekkel és bérletekkel nem igénybe vehető – vonaljárat helyett indította be a Budapesti Közlekedési Központ, a meglévő hajóparkot kihasználva, de teljesen új útvonalon, újonnan kialakított megállókkal és bővebb menetrenddel. A BKV Zrt. európai uniós források bevonásával megújította a kikötők arculatát és a hajókat, hisz a projekt elsődleges célja a hajózás közösségi közlekedési elemként történő elfogadtatása volt. Ezt a célt szolgálja a hajójáratok integrálása a budapesti viszonylatjelzési rendszerbe és ez köszön vissza a viteldíjak körében is: a hajók hétköznapokon a BKK napi- és hetijegyeivel, illetve Budapest-bérlettel is igénybe vehetők.

A hajókon kerékpárszállítási lehetőséget is biztosítanak.

Az első év tapasztalatai alapján elmondható, hogy rendkívül eredményes az újraszervezett, menetrend szerinti dunai hajóközlekedés. A Duna budapesti szakaszán, a Római-parttól, illetve Újpestről a Haller utcánál található irodaházakig közlekedő három hajójárat gyakran telt fedélzettel közlekedik. Problémák persze voltak: a menetrendeket több alkalommal kellett módosítani, az évszakonként jelentősen változó utasszámokat követve, a Kopaszi gátnál pedig jogi problémák miatt átmenetileg fel kellett függeszteni a kikötő használatát. A hajóállomás újranyitásán dolgoznak a BKK szakemberei, de a Kopaszi gát tulajdonosainak együttműködése nélkül ez nem lehetséges.

Néhány fontosabb adat az elmúlt egy évből

· Egy napon forgalomban lévő hajók száma: 7 hajó
· A hajók összes üzemideje: 21725 óra
· A teljesített menetek száma az első egy évben: 9000 menet
· Napi átlagos utasszám: 1700 fő
· Összes utasszám: 440 ezer fő
· A járatok átlagos kihasználtsága: 53%
· Helyszínen váltott vonaljegyek száma (2013. április 30-ig): 122 ezer darab
· Elővételben és a helyszínen váltott hajójegyek száma (2013. május 1-jétől): 20 ezer darab

A járatokon hétköznap összesen 7 hajó teljesít szolgálatot: a D11-es (Újpest, Árpád út – Haller utca) és a D12-es (Rómaifürdő – Haller utca) járaton, míg hétvégenként a Rómaifürdő és a Haller utca között közlekedő D13-as járaton 5 hajó van forgalomban. A kezdeti tapasztalatok alapján 2012. július közepe óta módosított menetrend szerint, napközben sűrűbben és hosszabb üzemidővel közlekednek a járatok, délen pedig mindhárom viszonylat a Haller utcától indul – az eredeti, Kopaszi-gátnál lévő kikötőt műszaki okok miatt a hajójáratok jelenleg nem érintik.

A Budapesti Közlekedési Központ számára a dunai menetrend szerinti hajózás megindítása kiemelten fontos lépés volt, hiszen az elmúlt évtizedekben nem közlekedtek hasonló, a városi tömegközlekedés rendszerébe illeszkedő hajójáratok a fővárosban.


Több légitársaságnak is fájhat a Boeing-botrány

Több légitársaságnak is fájhat a Boeing-botrány 

Az ultrafapados légitársaság utasainak számát a jelenlegi évi 200 millióról 2034-re 300 millióra szeretné növelni, de ehhez szüksége lenne repülőgépekre.
Dollármiliókat fordít pilótái és légiutas-kísérői képzésére ez a légitársaság

Dollármiliókat fordít pilótái és légiutas-kísérői képzésére ez a légitársaság 

A légitársaság célja, hogy az új eszközök használatával 54 százalékkal növelje pilótaképzési kapacitását.
Ebben az évben már biztos nem megy a WIZZ Tel Aviv-ba

Ebben az évben már biztos nem megy a WIZZ Tel Aviv-ba 

Sőt, jövő év elején sem visz utasokat Izraelbe az ultrafapados légitársaság.
Durva büntetést kapott a Lufthansa

Durva büntetést kapott a Lufthansa  

Nem véletlenül.
A Boeing jelentős számú elbocsájtással törné meg a sztrájkot?

A Boeing jelentős számú elbocsájtással törné meg a sztrájkot? 

A jelentős létszámleépítésre „a pénzügyi realitásokhoz való igazodás miatt" van szükség.
Viharos gyorsasággal csődöt jelenthet ez a floridai fapados légitársaság

Viharos gyorsasággal csődöt jelenthet ez a floridai fapados légitársaság 

Csődközeli helyzetbe került az egyik jelentős amerikai fapados, a Spirit Airlines.
Vasárnap lezárások a SPAR Maraton miatt

Vasárnap lezárások a SPAR Maraton miatt 

Harmincezer futó és városi túrázó, köztük több mint 6300 külföldi ünnepli a mozgást.
A Kúria döntött a turistabuszok felhajtásáról a Várba

A Kúria döntött a turistabuszok felhajtásáról a Várba 

Megsemmisítette a Kúria a Budavári Önkormányzat buszbehajtást korlátozó döntéseit.
Virtuális valóság-túráktól a jeltolmács robotokig: fejlesztések a légitársaságnál

Virtuális valóság-túráktól a jeltolmács robotokig: fejlesztések a légitársaságnál 

A legújabb fejlesztések a fogyatékkal élőket segítik.
Uniós fellépést sürget a holland királyi légitársaság

Uniós fellépést sürget a holland királyi légitársaság 

A kínai légitársaságok versenyelőnye miatt.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.