Egy éve hajózunk a Dunán

Egy esztendővel ezelőtt, 2012. július 1-jén indultak el a BKK menetrend szerinti hajójáratai a Dunán. A D11-es, a D12-es és a D13-as hajójáratokat az elmúlt egy év alatt összesen 600 ezer utas vette igénybe. A fejlesztések azonban nem értek véget, hiszen a dunai személyhajózás további korszerűsítése a budapesti tömegközlekedés új színfoltjaként valós alternatívát jelenthet a nagy forgalmú belvárosi járatok mellett.

A három hajójáratot a korábbi, 2012. július 1. előtt üzemelt – jóval kisebb kihasználtságú, a hagyományos jegyekkel és bérletekkel nem igénybe vehető – vonaljárat helyett indította be a Budapesti Közlekedési Központ, a meglévő hajóparkot kihasználva, de teljesen új útvonalon, újonnan kialakított megállókkal és bővebb menetrenddel. A BKV Zrt. európai uniós források bevonásával megújította a kikötők arculatát és a hajókat, hisz a projekt elsődleges célja a hajózás közösségi közlekedési elemként történő elfogadtatása volt. Ezt a célt szolgálja a hajójáratok integrálása a budapesti viszonylatjelzési rendszerbe és ez köszön vissza a viteldíjak körében is: a hajók hétköznapokon a BKK napi- és hetijegyeivel, illetve Budapest-bérlettel is igénybe vehetők.

A hajókon kerékpárszállítási lehetőséget is biztosítanak.

Az első év tapasztalatai alapján elmondható, hogy rendkívül eredményes az újraszervezett, menetrend szerinti dunai hajóközlekedés. A Duna budapesti szakaszán, a Római-parttól, illetve Újpestről a Haller utcánál található irodaházakig közlekedő három hajójárat gyakran telt fedélzettel közlekedik. Problémák persze voltak: a menetrendeket több alkalommal kellett módosítani, az évszakonként jelentősen változó utasszámokat követve, a Kopaszi gátnál pedig jogi problémák miatt átmenetileg fel kellett függeszteni a kikötő használatát. A hajóállomás újranyitásán dolgoznak a BKK szakemberei, de a Kopaszi gát tulajdonosainak együttműködése nélkül ez nem lehetséges.

Néhány fontosabb adat az elmúlt egy évből

· Egy napon forgalomban lévő hajók száma: 7 hajó
· A hajók összes üzemideje: 21725 óra
· A teljesített menetek száma az első egy évben: 9000 menet
· Napi átlagos utasszám: 1700 fő
· Összes utasszám: 440 ezer fő
· A járatok átlagos kihasználtsága: 53%
· Helyszínen váltott vonaljegyek száma (2013. április 30-ig): 122 ezer darab
· Elővételben és a helyszínen váltott hajójegyek száma (2013. május 1-jétől): 20 ezer darab

A járatokon hétköznap összesen 7 hajó teljesít szolgálatot: a D11-es (Újpest, Árpád út – Haller utca) és a D12-es (Rómaifürdő – Haller utca) járaton, míg hétvégenként a Rómaifürdő és a Haller utca között közlekedő D13-as járaton 5 hajó van forgalomban. A kezdeti tapasztalatok alapján 2012. július közepe óta módosított menetrend szerint, napközben sűrűbben és hosszabb üzemidővel közlekednek a járatok, délen pedig mindhárom viszonylat a Haller utcától indul – az eredeti, Kopaszi-gátnál lévő kikötőt műszaki okok miatt a hajójáratok jelenleg nem érintik.

A Budapesti Közlekedési Központ számára a dunai menetrend szerinti hajózás megindítása kiemelten fontos lépés volt, hiszen az elmúlt évtizedekben nem közlekedtek hasonló, a városi tömegközlekedés rendszerébe illeszkedő hajójáratok a fővárosban.


Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.
A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait

A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait 

A légitársaság a kialakult helyzet miatt július 3-tól szeptember 15-ig felfüggeszti ezeket a járatpárokat.
Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is

Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is 

MOL Limo: a hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a magyarok körében a Balaton.
Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján

Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján 

Immár tizedik alkalommal nyerték el az „Európa legjobb légitársasága” címet.
Emirates: új játékok, jobb repülési élmény

Emirates: új játékok, jobb repülési élmény 

A légitársaság a nyári iskolai szünetre időzítve új fedélzeti játék- és táskakollekciót vezet be a gyerekek számára minden járatán.
Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat

Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat 

A turistákat egyik görög szigetről a másikra szállító hidroplánokról van szó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.