Egy éve hajózunk a Dunán

Egy esztendővel ezelőtt, 2012. július 1-jén indultak el a BKK menetrend szerinti hajójáratai a Dunán. A D11-es, a D12-es és a D13-as hajójáratokat az elmúlt egy év alatt összesen 600 ezer utas vette igénybe. A fejlesztések azonban nem értek véget, hiszen a dunai személyhajózás további korszerűsítése a budapesti tömegközlekedés új színfoltjaként valós alternatívát jelenthet a nagy forgalmú belvárosi járatok mellett.

A három hajójáratot a korábbi, 2012. július 1. előtt üzemelt – jóval kisebb kihasználtságú, a hagyományos jegyekkel és bérletekkel nem igénybe vehető – vonaljárat helyett indította be a Budapesti Közlekedési Központ, a meglévő hajóparkot kihasználva, de teljesen új útvonalon, újonnan kialakított megállókkal és bővebb menetrenddel. A BKV Zrt. európai uniós források bevonásával megújította a kikötők arculatát és a hajókat, hisz a projekt elsődleges célja a hajózás közösségi közlekedési elemként történő elfogadtatása volt. Ezt a célt szolgálja a hajójáratok integrálása a budapesti viszonylatjelzési rendszerbe és ez köszön vissza a viteldíjak körében is: a hajók hétköznapokon a BKK napi- és hetijegyeivel, illetve Budapest-bérlettel is igénybe vehetők.

A hajókon kerékpárszállítási lehetőséget is biztosítanak.

Az első év tapasztalatai alapján elmondható, hogy rendkívül eredményes az újraszervezett, menetrend szerinti dunai hajóközlekedés. A Duna budapesti szakaszán, a Római-parttól, illetve Újpestről a Haller utcánál található irodaházakig közlekedő három hajójárat gyakran telt fedélzettel közlekedik. Problémák persze voltak: a menetrendeket több alkalommal kellett módosítani, az évszakonként jelentősen változó utasszámokat követve, a Kopaszi gátnál pedig jogi problémák miatt átmenetileg fel kellett függeszteni a kikötő használatát. A hajóállomás újranyitásán dolgoznak a BKK szakemberei, de a Kopaszi gát tulajdonosainak együttműködése nélkül ez nem lehetséges.

Néhány fontosabb adat az elmúlt egy évből

· Egy napon forgalomban lévő hajók száma: 7 hajó
· A hajók összes üzemideje: 21725 óra
· A teljesített menetek száma az első egy évben: 9000 menet
· Napi átlagos utasszám: 1700 fő
· Összes utasszám: 440 ezer fő
· A járatok átlagos kihasználtsága: 53%
· Helyszínen váltott vonaljegyek száma (2013. április 30-ig): 122 ezer darab
· Elővételben és a helyszínen váltott hajójegyek száma (2013. május 1-jétől): 20 ezer darab

A járatokon hétköznap összesen 7 hajó teljesít szolgálatot: a D11-es (Újpest, Árpád út – Haller utca) és a D12-es (Rómaifürdő – Haller utca) járaton, míg hétvégenként a Rómaifürdő és a Haller utca között közlekedő D13-as járaton 5 hajó van forgalomban. A kezdeti tapasztalatok alapján 2012. július közepe óta módosított menetrend szerint, napközben sűrűbben és hosszabb üzemidővel közlekednek a járatok, délen pedig mindhárom viszonylat a Haller utcától indul – az eredeti, Kopaszi-gátnál lévő kikötőt műszaki okok miatt a hajójáratok jelenleg nem érintik.

A Budapesti Közlekedési Központ számára a dunai menetrend szerinti hajózás megindítása kiemelten fontos lépés volt, hiszen az elmúlt évtizedekben nem közlekedtek hasonló, a városi tömegközlekedés rendszerébe illeszkedő hajójáratok a fővárosban.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.