Az elmúlt időszakban drasztikusan megnőttek az energiaárak. A dráguló üzemanyag- és villamosenergia-költségek súlyos terhet jelentenek a közösségi közlekedés számára. Ezért a fővárosi tulajdonban lévő társaságok igyekeznek a szokásoshoz képest is költséghatékonyabban működtetni Budapest közlekedési hálózatát - írja közleményében a BKK.
Míg egyes vidéki nagyvárosokban is bevezettek hasonló megtakarítási intézkedéseket – például van olyan nagyváros, ahol a teljes trolibuszhálózat leállításával csökkentik az üzemeltetési költségeket –, a fővárosban mindössze a jellemzően turisták által használt fogaskerekűnél történik a karbantartási munkák és az energiafelhasználás szempontjából nehezebb téli időszak összehangolásával teljesítménycsökkentés, amivel jelentős megtakarítás érhető el.
Kevés utas, duplájára emelkedő üzemeltetési költség
A jellemzően turisták és a szabadidős forgalom által használt 60-as jelzésű fogaskerekűvel nagyon kevesen utaznak a hideg hónapokban. Ez hétköznapokon 10 százalékos, hétvégén legfeljebb 30 százalékos kihasználtságot jelent.
Mindeközben, a télen rendkívül alacsony forgalmú fogaskerekű vasútnál drasztikusan kiütközik az energia költsége, hiszen az átlagos villamosoktól eltérő vontatási feszültséggel üzemel. A hetvenes években gyártott és visszatáplálásra nem alkalmas jármű üzemeltetési költsége minimum a duplájára emelkedik az új energiaárak mellett.
Tavaszi szezonkezdetre újra üzemben
Ezért a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. a járat ideiglenes szüneteltetéséről döntött. A szakemberek számításai alapján a járat közlekedésének téli időszakra való felfüggesztésével minimum 120 millió forint megtakarítást lehet elérni, de a még nem végleges villamosáram-áraktól függően ez a szám sokkal nagyobb is lehet. Ezzel párhuzamosan a műszaki karbantartásra és az elöregedett fogaskerekű járművek szükséges mértékű felújítására is sor kerülhet a tavaszi szezon kezdetéig. A BKV Zrt. a fogaskerekű járművezetőinek egy részét villamosvezetőként tudja alkalmazni a téli időszakban, valamint a többi forgalmi és műszaki dolgozók foglalkoztatását is megoldja a vállalat.
A 60-as jelzésű fogaskerekű helyett a kibővített menetrend szerint közlekedő 21-es, 21A, 212-es, 212A, 212B és 221-es autóbuszokkal lehet utazni, amelyeken a kerékpárszállítás is lehetséges. A fogaskerekű minden megállójának 300-500 méteres környezete a vágányzár alatt más autóbuszjárattal is jól elérhető.