Egyre több svéd szégyell repülni

A “flygskam”, azaz a “repülés szégyene” mozgalom egyre népszerűbb a svédek körében, akik ennek hatására repülés helyett alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású közlekedési lehetőségek mellett döntenek - írja az AIRportal.hu.

A flygskam mozgalom környezettudatosabb gondolkodásra ösztönzi az embereket, amelynek szerves része az, hogy repülés helyett olyan alternatívát válasszanak, amely kevesebb üvegházhatású gáz kibocsátásával jár. A “repülés szégyene” kifejezés a repülőutak környezetszennyező hatása miatti bűntudatra, szégyenérzetre utal, a közösségi médiában pedig nagyon gyorsan terjed. A göteborgi Chalmers Műszaki Egyetem kutatói nemrég megállapították, hogy a svédek egy főre jutó, repülésből származó szén-dioxid-kibocsátása a globális átlag ötszöröse volt 1990 és 2017 között. A skandináv ország északi fekvése, magas életszínvonala, a charter utak népszerűsége és a fapados légitársaságok elterjedése mind-mind hozzájárultak a kiugró értékhez.

Az ország azonban egyre tudatosabban kezdett harcolni környezetszennyezés ellen, amelynek meg is van az eredménye. Egy 2019 márciusi felmérés szerint 5-ből 1 svéd választotta a vonatozást repülés helyett 2018-ban, így nem meglepő, hogy a vasúti közlekedés rekord számot produkált 32 millió utassal. Az állami vasútvállalat 21%-os növekedést tapasztalt az üzleti utasok körében 2018-2019 telén, a kormány pedig bejelentette, hogy 2022-től kezdődően éjszakai vonatokat fog üzemeltetni a fontosabb európai nagyvárosokba. A mozgalom egyik legnagyobb vesztese a Swedavia, amely tíz légikikötőt működtet az ország területén. A svéd üzemeltető repülőtereinek utasforgalma utoljára tavaly augusztusban mutatott növekedést az előző év azonos hónapjához viszonyítva, azóta pedig folyamatosan mérséklődik. A csökkenés ráadásul egyre nagyobb mértékű: tavaly szeptemberben még 2%-os volt, idén februárban elérte a 4%-ot, márciusban pedig már a 6%-ot.

A Scandinavian Airlines (SAS) utasforgalmára sincs túl pozitív hatással a mozgalom népszerűsége. A légitársaság számos környezetbarát intézkedést tervez bevezetni annak érdekében, hogy javítson a megítélésén: több bioüzemanyag használata; a kevésbé üzemanyag-hatékony repülőgépek leváltása újabbakkal; nehezebb ülések cseréje könnyebbekre; az utasok ösztönzése arra, hogy előre megrendeljék a fedélzeti ételt, így csökkentve a hulladék felhalmozódását; befektetés energiaprojektekbe, amellyel ellensúlyoznák az Eurobonus hűségprogram által generált pótlólagos CO2-kibocsátást.

 

Forrás: AIRportal.hu


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.