Ekézik a Norwegian-t a vetélytársak és szakszervezetek

Nemzetközi egyezményt sérthet a Norwegian Air Shuttle hosszú távú járathálózatának bővítése. A konkurens légitársaságok mellett több szakszervezet is támadta a légifuvarozót a bővítés miatt - írta az Aviation Week légiközlekedési szaklap.

A norvég diszkont légitársaság a közelmúltban indította el az európai fapados társaságok között elsőként hosszú távú járatait: Boeing 787 Dreamlinereivel Thaiföldre, valamint New Yorkba és Miamiba repül Koppenhágából és Stockholmból.

Az unió 1990-ben liberalizálta a légi piacot, így lehetővé vált, hogy a légitársaságok olyan országokba is üzemeltessenek járatokat, ahol nincs bázisa a társaságnak. Hasonló hatással bírt az unió és az Egyesült Államok közötti "nyitott légtér" megállapodás, bár a lehetőséggel kevesen éltek: egyebek mellett az Air France próbálkozott London és Los Angeles közötti járat üzemeltetésével, de a modell nem volt sikeres. Jelenleg egy légitársaság, a British Airwayshez tartozó Open Skies üzemeltet hasonló modellben járatokat: naponta kétszer közlekednek Párizs és New York között 757-es Boeingjeikkel.

A Norwegian ezt a megállapodást próbálja meg kihasználni, így járataik töredéke érintené csak a bázisul szolgáló Oslót, elindítanák viszont Barcelona és New York közötti járatukat, és Ázsia felé is nyitnának: Bangkok mellett Kínába, Indiába és Vietnamba is repülni szeretnének. Ehhez viszont repülési jogokra és uniós üzemeltetési engedélyre van szükségük, mert Norvégia nem tagja az európai közösségnek, bár az Egyesült Államok a légi közlekedés szempontjából uniós tagként kezeli, az ázsiai országok nem. Az üzemelési engedélyeket februárban meg is kapta az ír szervektől a légitársaság, az egyik Boeing 787-esüket már ezzel az engedéllyel üzemeltetik.

A lépést az amerikai és norvég szakszervezetek, valamint hagyományos légitársaságok is támadták, mivel úgy látják: a Norwegian csak azért változtatja meg hosszú távú járatait üzemeltető részlegének telephelyét, hogy kikerülje az unióénál szigorúbb norvég szakszervezeti szabályokat, és egyúttal megsérti az unió és az USA közötti egyezmény egyes szabályait is.

A szakszervezetek azért tiltakoztak, mert a Norwegian azt szerette volna elérni, hogy olyan unión kívüli alkalmazottakat is felvehessenek, akiknek nincsenek meg a megfelelő tartózkodási engedélyeik, bár ez a kezdeményezésük nem járt sikerrel. Emiatt jelenleg a hosszú távú járatokat üzemeltető pilótákat és légiutas-kísérőket egy thaiföldi és egy szingapúri cég alkalmazza. Ugyanakkor a Norwegian amerikai pilótákat is szeretne alkalmazni a jövőben járathálózata bővítésével.

A Norwegian 2013 utolsó negyedévét 238 millió norvég koronás (10,4 milliárd forintos) veszteséggel zárta, teljes évi eredménye viszont 437 millió koronás (16,1 milliárd forintos) nyereséget mutat az adózás előtt. A Boeing 737-eseket és 787-eseket üzemeltető légitársaság Európa harmadik legnagyobb diszkont légicége, 84 gépből álló flottájukkal 121 városba repülnek.

Forrás: MTI


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.