Ekézik a Norwegian-t a vetélytársak és szakszervezetek

Nemzetközi egyezményt sérthet a Norwegian Air Shuttle hosszú távú járathálózatának bővítése. A konkurens légitársaságok mellett több szakszervezet is támadta a légifuvarozót a bővítés miatt - írta az Aviation Week légiközlekedési szaklap.

A norvég diszkont légitársaság a közelmúltban indította el az európai fapados társaságok között elsőként hosszú távú járatait: Boeing 787 Dreamlinereivel Thaiföldre, valamint New Yorkba és Miamiba repül Koppenhágából és Stockholmból.

Az unió 1990-ben liberalizálta a légi piacot, így lehetővé vált, hogy a légitársaságok olyan országokba is üzemeltessenek járatokat, ahol nincs bázisa a társaságnak. Hasonló hatással bírt az unió és az Egyesült Államok közötti "nyitott légtér" megállapodás, bár a lehetőséggel kevesen éltek: egyebek mellett az Air France próbálkozott London és Los Angeles közötti járat üzemeltetésével, de a modell nem volt sikeres. Jelenleg egy légitársaság, a British Airwayshez tartozó Open Skies üzemeltet hasonló modellben járatokat: naponta kétszer közlekednek Párizs és New York között 757-es Boeingjeikkel.

A Norwegian ezt a megállapodást próbálja meg kihasználni, így járataik töredéke érintené csak a bázisul szolgáló Oslót, elindítanák viszont Barcelona és New York közötti járatukat, és Ázsia felé is nyitnának: Bangkok mellett Kínába, Indiába és Vietnamba is repülni szeretnének. Ehhez viszont repülési jogokra és uniós üzemeltetési engedélyre van szükségük, mert Norvégia nem tagja az európai közösségnek, bár az Egyesült Államok a légi közlekedés szempontjából uniós tagként kezeli, az ázsiai országok nem. Az üzemelési engedélyeket februárban meg is kapta az ír szervektől a légitársaság, az egyik Boeing 787-esüket már ezzel az engedéllyel üzemeltetik.

A lépést az amerikai és norvég szakszervezetek, valamint hagyományos légitársaságok is támadták, mivel úgy látják: a Norwegian csak azért változtatja meg hosszú távú járatait üzemeltető részlegének telephelyét, hogy kikerülje az unióénál szigorúbb norvég szakszervezeti szabályokat, és egyúttal megsérti az unió és az USA közötti egyezmény egyes szabályait is.

A szakszervezetek azért tiltakoztak, mert a Norwegian azt szerette volna elérni, hogy olyan unión kívüli alkalmazottakat is felvehessenek, akiknek nincsenek meg a megfelelő tartózkodási engedélyeik, bár ez a kezdeményezésük nem járt sikerrel. Emiatt jelenleg a hosszú távú járatokat üzemeltető pilótákat és légiutas-kísérőket egy thaiföldi és egy szingapúri cég alkalmazza. Ugyanakkor a Norwegian amerikai pilótákat is szeretne alkalmazni a jövőben járathálózata bővítésével.

A Norwegian 2013 utolsó negyedévét 238 millió norvég koronás (10,4 milliárd forintos) veszteséggel zárta, teljes évi eredménye viszont 437 millió koronás (16,1 milliárd forintos) nyereséget mutat az adózás előtt. A Boeing 737-eseket és 787-eseket üzemeltető légitársaság Európa harmadik legnagyobb diszkont légicége, 84 gépből álló flottájukkal 121 városba repülnek.

Forrás: MTI


Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton

Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton 

A tavaszi szünetben nosztalgiajáratok közlekednek.
Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet

Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet 

Az utasszállító gép 55 millió dolláros ára 125 százalékkal nőtt volna az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett kétoldalú vámok miatt.
Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.