Elavult evakuálási stratégia is közrejátszott a hajótragédiában?

Egy brit biztonsági szakértő szerint a biztonsági előírások nem tartottak lépést a luxusóceánjáró-ipar gyors fejlődésével. 

A Costa Concordia luxus óceánjáró hétvégi katasztrófájával kapcsolatban leggyakrabban felmerült kérdés, hogy miként eshetett meg egy ilyen baleset a 21. században, éppen 100 évvel a Titanic elsüllyedése után. Andrew Linington tengerészeti szakember szerint viszont inkább az a meglepő, hogy eddig nem következett be hasonló szerencsétlenség - írja az MTI.

A Guardian című brit lapnak írt cikkében Linington - aki a tengerészeti szakemberek egyesületének, a Nautilus International-nek egyik vezetője - hangsúlyozta, hogy a biztonsági előírások nem tartottak lépést a luxus óceánjáró-ipar rendkívül gyors fejlődésével.

"Nem kellett volna egy modern Titanic-katasztrófának történnie ahhoz, hogy az utasok és a legénység megkapják a szükséges védelmet" - fogalmazott a szakember a Costa Concordia hétvégi szerencsétlenségére utalva.

Az óceánjárók gyártása és üzemeltetése egy virágzó ágazat, és a kereslet növekedésére adott egyik válasz a hajók méretének megduplázása volt az elmúlt években. Az akár 160 ezer gigatonnás űrtartalmú óriáshajók új generációja egy kisebb város lakosságának megfelelő embertömeget - több mint 6000 utast és 1800 fős személyzetet - képes befogadni. Ez természetesen új biztonsági kihívásokat is jelent - mutatott rá a szakember.

Ahogyan azt a Costa Concordia legalább hét áldozatot követelő balesete is megmutatta, a kihívásoknak nem minden esetben sikerült megfelelni. Linington szerint problémát jelent például, hogy a nagy óceánjárók fedélzetén szolgáló személyzet nemzetiségét tekintve rendkívül vegyes, ráadásul sokan érkeznek fejlődő országokból, egymást is alig értik meg, s így nehezen elvárható, hogy egy stresszhelyzetben betartsák és betartassák a parancsokat.

Ezt súlyosbítja, hogy a hajókon rendszerint csak a gépházban illetve a hajóhídon dolgozók kapnak alapos kiképzést, a különböző kiszolgáló egységek alkalmazottai, például a pincérek vagy a szobalányok viszont csak minimális biztonsági felkészítésen esnek át.

Kutatások szerint a tengeri balesetek 60-80 százaléka részben emberi mulasztás miatt következett be. Ez a Costa Concordia esetében sem volt másként, hiszen a luxushajó kapitánya állítólag azért vezette veszélyesen közel a parthoz az óceánjárót, hogy a felszolgálók főnökének kedvében járjon.

Egy olasz egyetemi tanár, Gianfranco Pasquino szerint Olaszországban végzetesen gyakori a biztonsági előírások figyelmen kívül hagyása. "Jellemző a biztonsági szabályok megengedő értelmezése. Tudjuk, hogy néhány szabály valószínűleg értelmetlen, néhány betarthatatlan, sok pedig megkerülhető.

Ezért sokszor a saját hibás ítéletünkre hagyatkozunk, amikor eldöntjük, mit lehet és mit szabad megtenni" - mondta Pasquino, a Bolognai Egyetem politikatudomány professzora. "Szankciók pedig nincsenek. Nagyon kicsi az esélye, hogy a szabályszegésért megbüntetnek, hacsak olyan súlyos baleset nem történik, mint a mostani (a Costa Concordia) elsüllyedése" - tette hozzá.

Az emberi tényezőkön túl az új generációs óriáshajók kialakítása sem mindig a nagyobb biztonságot szolgálja. A nagy utasszállítókat sokszor alacsony merülésűnek építik, hogy minél közelebb tudjanak menni a parthoz, s így ne kelljen segédhajókat igénybe venni a berakodáskor.

A szintek számát viszont az utóbbi években megnövelték, hogy még több hasznot hajtó szabadidős létesítmény férjen el a hajón. Ez, ahogyan az extra úszómedencék is, szintén rontja a monstrumok stabilitását - mutat rá a Linington. Bár a mentőcsónakok számát és méretét növelni kellett a biztonsági előírások értelmében, a szakember szerint megkérdőjelezhető, hogy mennyire megfelelő a mentőcsónakokra építő evakuálási stratégia. "Ez a technológia alig különbözik a Titanic idejében használttól" - érvelt Linington.

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/jan/15/costa-concordia-disaster-transport-titanic


Magyar munkatársakat keres kabinszemélyzeti csapatába a dubaji légitársaság

Magyar munkatársakat keres kabinszemélyzeti csapatába a dubaji légitársaság 

A légitársaság február 15-én 9 órától Budapesten, Courtyard by Marriott Budapest City Center hotelben tart Nyílt Napot
Drágulnak a kompjegyek Görögországban

Drágulnak a kompjegyek Görögországban 

Akár 15 százalékos áremelkedés is várható májustól.
2024 legnépszerűbb buszos úti céljai

2024 legnépszerűbb buszos úti céljai  

Néhány meglepetés is bekerült a legjobb 20 közé.
Átvette első Airspace kabinnal készült repülőgépét a Wizz Air

Átvette első Airspace kabinnal készült repülőgépét a Wizz Air 

Az utasélmény új generációját képviseli az Airbus most átadott repülőjének kabinja.
Légi tisztelgés az osztrák zseni előtt:  világ körüli útra indul a „Strauss-gép”

Légi tisztelgés az osztrák zseni előtt: világ körüli útra indul a „Strauss-gép” 

A „Strauss-gép” Bécs zenei nagykövete lesz.
Íme, a fenntartható tengeri utazás legújabb formája

Íme, a fenntartható tengeri utazás legújabb formája 

Izgalmas és fenntartható lehetőség az Atlanti-óceán átszelésére: egy vitorlás teherszállító hajó.
Ötnapos vasúti sztrájk Belgiumban

Ötnapos vasúti sztrájk Belgiumban 

Nem csak a légügyi dolgozók elégedetlenek, hanem három belga szakszervezet is ötnapos vasúti sztrájkot tervez február utolsó hetében.
Belgiumból nem indulnak repülőjáratok csütörtökön országos sztrájk miatt

Belgiumból nem indulnak repülőjáratok csütörtökön országos sztrájk miatt 

Brüsszelben országos szakszervezeti demonstráció lesz csütörtökön, amelyhez szinte teljes körű munkabeszüntetés is társul.
Belistázták a lett légitársaságot a világ legjobbjai közé

Belistázták a lett légitársaságot a világ legjobbjai közé 

Az airBaltic felkerült a világ legjobb légitársaságainak rangsorába.
Előkelő besorolás az ultrafapados fenntarthatósági megoldásaiért

Előkelő besorolás az ultrafapados fenntarthatósági megoldásaiért 

A Wizz Air megtartotta “B” minősítését a Carbon Disclosure Project 2024-es klímabesorolásában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.