„Sajnálatos módon az üzemanyag világpiaci árának tartós és nagymértékű emelkedése miatt irodánk számára elkerülhetetlenné vált a kerozin pótdíj bevezetése” - közölte szerdán a Best Reisen a Turizmus Online-nal. Zám Tibor ügyvezető elmondta: az utóbbi 5 hónap alatt mintegy 50%-kal emelkedett a kerozin ára. „Ezzel nem lehetett kalkulálni, nem lehetett előrelátni a líbiai eseményeket sem” - tette hozzá. A Best Reisennél a pótdíj 7000 forint/fő lesz az iroda által kínált összes úti célra. Egyelőre, de a világpiaci árak további változásai miatt akár 9-10 ezer forint is lehet - adott hangot aggodalmának Zám. A díjat május elsejével vezetik be, visszamenőleg nem érvényes, aza csak a május 1-től beérkezett foglalásokra vonatkozik.
Hajnalova Katarina, az Aeolus budapesti irodájának vezetője tájékoztatott: be fogják vezetni ők is a pótdíjat. Az üzemanyag ilyen mértékű drágulását nem lehetett kivédeni, azt az irodák nem is tudják magukra vállalni, muszáj áthárítani az utasokra - mondta. Hajnalova tájékoztatott: Szlovákiában már be is vezették, ennek mértéke 20-30 euró között változik, desztinációtól függően. Nálunk 6 ezer forint körüli összegre számíthatnak az Aeolus utasai. Ez azonban változhat, tovább nőhet, amennyiben a kerozin árának emelkedése nem áll meg.
A Neckermann már februárban bejelentette: április elsejével üzemanyag-felárral kénytelen növelni csomagárait. Ennek megfelőlen a cég magyarországi képviselete is alkalmazza a pótdíjat. Hermányi Attila cégvezető tájékoztatott: a Neckermann jelenleg 9700 forintot számol fel utasonként.
A három példa közt kis híján 4 ezer forintos eltérés van. A pótdíjból adódó többletteher miatt egy négyfős családi nyaralás akár 38 200 forinttal is többe kerülhet.
Megértés és borúlátás
Az emberek azonban megértőek mondja Hermányi Attila. Belátják, hogy nem az utazásszervezők emelik önkényesen, hasraütésszerűen az árakat, hanem általuk nem befolyásolható gazdasági folyamatok miatt kell bevezetniük a pótdíjat. A foglalások egyelőre a szokásosnak megfelelő mértékben érkeznek, de ennél nagyobb mértékű emelés
Mindhárom megkérdezett kissé borúlátó a jövőt illetően. Jóllehet, bíznak abban, hogy jelenleginél többet nem kell az utasokra hárítani, szerintük azonban semmilyen jel sem utal arra, hogy a kerozin árának növekedése legalábbis megálljon. Hogy csökkenjen, az szinte elképzelhetetlen - teszik hozzá.
Egymásra vártak
A légitársaságok már 2011 elején fontolgatták a repülőjegyek árának emelését, de egy darabig vártak egymásra, ki teszi meg az első lépést. Az ágazatot ismerő elemzők szerint a vállalatok csak arra várnak, hogy valamelyik konkurensük elkezdje az áremelést, a legnagyobb cégek egyike sem akarja megtenni az első lépést. Megtették. Az európai nagykártyák közül a Lufthansa január 25-től emelt, a Malév várt március elejéig. Sokba fog kerülni az üzemanyag a repülőre szállóknak. Az American Airlines tulajdonosa, az AMR Corp. vezérigazgatója, Gerard Arpey például az alkalmazottaknak írt levélben jelezte: idén egymilliárd dollárral többe kerülhet a cégnek a kerozin, mint 2010-ben.
A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) január végi adatai szerint hordónként 111,70 dollárt kellett fizetni a kerozinért, ami 4,5 százalékkal több a január elejinél, 7,1 százalékkal haladja meg a december közepit és 27,2 százalékkal van az egy évvel korábbi felett. A repülőgépek üzemanyagáért 2008. szeptember vége óta nem kellett annyit adni, mint most.