Volodimit Harlan, a lvivi vasúttársaság beszkidi alagút építéséért felelős osztályvezetője kedden Lembergben (Lviv) közölte: az építkezés helyszínén már 17 ezer köbméter földet mozgattak meg, lefektettek három, összesen 950 méter hosszú ipari vágányt, s elkezdődött az odavezető utak építése is. Emlékeztetett, hogy az előkészületi munkálatok a nehéz hegyi terepviszonyok miatt ez év végéig tartanak majd – adta hírül a nyugat-ukrajnai zaxid.net hírportál.
A szakember kifejtette, hogy az előkészületi munkálatokkal párhuzamosan a kétvágányos beszkidi alagút tervezésével megbízott cég ez év végéig befejezi a tervdokumentáció kidolgozását. A terveket az állami építésügyi felügyelettel való egyeztetés után a kormánynak is jóvá kell hagynia – tette hozzá Harlan.
Az új beszkidi alagút 1822 méter hosszú lesz, Ukrajnában a második leghosszabb ilyen létesítmény, amelynek fel kell majd váltania a mellette párhuzamosan húzódó, 125 éves, balesetveszélyessé vált régi alagutat. A 102 millió euróba kerülő beruházásnak 2015-ben kell befejeződnie.
Az alagútépítés idei munkálatait 353 millió hrivnyára (mintegy 35 millió euró) tervezik, ebből 250 milliót az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank nyújtott hitelként Ukrajnának.
Az új beszkidi alagút részét képezi majd az 5. számú páneurópai közlekedési folyosónak. A megépítésétől Ukrajnában azt remélik, hogy hozzájárul az Európa és Ázsia közötti áruszállítások fellendítéséhez és az országba irányuló külföldi befektetések növekedéséhez. Jelentősen rövidülhet a vonatok menetideje is, amely Ungvár és Kijev között jelenleg 16–18 óra egy irányban.
Forrás: MTI