Fedinec Csilla azt mondta, a pilóták és a repülésirányítók nem tudtak megfelelően kommunikálni, mert törve beszéltek angolul és és oroszul, emiatt félreértették egymást, például a számadatokat. Emellett az időjárási körülmények is rendkívüliek voltak - tette hozzá.
A katasztrófa előtti évben karbantartáson, felülvizsgálaton ment át a szovjet gyártmányú gép, utána többször is hiba nélkül repült, így erre nem lehet visszavezetni a szerencsétlenséget. A lengyelek fele úgy véli, hogy lengyel-orosz közös összeesküvés áldozatai lettek a gép utasai. Az összeesküvés-elméletet az tartja fenn, hogy a lengyelek nem kaptak meg olyan tárgyakat, bizonyítékokat, amelyek nem semmisülhettek meg a gépen, az áldozatok DNS-vizsgálatán eltéréseket tapasztaltak, valamint valaki használta az egyik elhunyt bankkártyáját egy nappal a katasztrófa előtt.
A 2010. április 10-én Szmolenszk közelében lezuhant lengyel elnöki gép a Lech Kaczynski államfő vezette magas rangú küldöttséget vitte a katyini vérengzés 70. évfordulója alkalmából rendezett gyászünnepségre. A szerencsétlenséget a repülőgépen tartózkodó 96 ember közül senki sem élte túl.
A nyugat-oroszországi Szmolenszkhez közeli Katyinban, valamint két másik helyen (Harkiv mellett és Mednojében) a szovjet belügyesek csaknem 22 ezer lengyel tisztet, tartalékos tisztet, földbirtokost, tisztviselőt, a lengyel polgári elit sok képviselőjét ölték meg 1940-ben.
Forrás: MTI