EU határozat a légi utasok jogairól: nő a minimális kártérítés összege

A mai napon döntött a légi utasok jelenleg hatályban lévő jogainak felülbírálásáról az Európai Parlament. A szavazás központi kérdése a légi utasok - járat törlés vagy késés esetén történő - kompenzálása volt.

Egy ideje már esedékes volt a légi utasok jogainak a felülbírálása, hiszen a jelenleg hatályban lévő irányelvek több, mint tíz éve kerültek egyezményesen elfogadásra. Az utóbbi néhány évben többször is bebizonyosodott, hogy a légitársaságok szolgáltatásait igénybe vevő utasok kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetnek hirtelen bekövetkező események következtében. Ilyen volt a 2010-es izlandi vulkánkitörés után keletkezett hamufelhő, majd a japán nukleáris katasztrófa és számos politikai lázongás. 

Nőtt a minimális kártérítés összege

A mai határozat értelmében járat törlése vagy késése esetén az utast kártérítés illeti meg, amely összeg 300 eurótól 600 euróig terjedhet a késés mértékétől és a járat hosszától függően. Ennek értelmében növelte a légi utasoknak járó legkisebb kártérítés összegét az Európai Unió (250 euróról 300 euróra). A maximálisan kiszabható kártérítés összege azonban nem változott.

Ezen kívül a légitársaságoknak minden repülőtéren, ahova járatot közlekedtetnek, kötelező lesz egy információs irodát üzemeltetni, ahol az utasoknak felvilágosítást tudnak adni az őt megillető jogokról, és azonnal intézkedni tudnak.

Három órát meghaladó késés esetén az utasokat vagy költségtérítés illeti meg, vagy át kell foglalni a jegyüket a legközelebbi járatra. Rendkívüli esetben az utasoknak szállást és ellátást kell biztosítani legfeljebb öt napig, ha az utas ezt a saját maga teszi meg, akkor naponta legfeljebb 125 eurós költségtérítés jár.

Politikai lázongások esetén továbbra sem fizetnek

A dokumentumban meghatározták azokat az eseteket, amikor nem kell kártérítést fizetnie a légitársaságoknak, de írásos formában bizonyítaniuk kell, ezek közé tartozik egyebek mellett a gép madárral való ütközése (bird strike), politikai lázongások, előre nem látható munkaügyi vita.  Az utasnak három hónapig lenne lehetősége panaszt tenni, amelyre a társaságnak hét napon belül válaszolnia kell. Ha két hónapon belül nem válaszolnak minden felmerülő kérdésre, akkor az a panasz elfogadását jelenti. 

A módosított jogszabály értelmében az ingyenes kézipoggyász mellett egy kabát, egy kézitáska és egy reptéri üzletből származó reklámszatyor is ingyenesen a gépre vihető lenne. Újabb változás jelent, hogy retúrjeggyel utazó, de az odautat igénybe nem vevő utas nem zárható ki a visszaútról.

Forrás: MTI


Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket

Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket 

A magyar fiatalok nemcsak álmodoznak, hanem tudatosan készülnek arra is, ha valami nem a tervek szerint alakul.
Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalókat tett közzé a NAV

Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalókat tett közzé a NAV 

A NAV felhívja a figyelmet a készpénzre is.
Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein

Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein  

Még vizsgálják a katasztrófa okait.
Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek

Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek  

Tizenegy balatoni állomáson a peronokat szektorokra osztják az utasok segítése érdekében.
Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak

Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak 

A Wizz Air ismét elnyerte a World Finance Sustainability Awards 2025-ös „Legfenntarthatóbb diszkont légitársaság” címét.
A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról 

A légitársasággal szemben azt követően indítottak vizsgálatot, hogy a hétfői Dubaj-Budapest járat törlése miatt több tucat magyar utas maradt ellátás nélkül a Közel-Keleten.
Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten

Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten 

Az Európai Unió törvényhozói kedden szavaztak arról a javaslatról, amely betiltaná a légitársaságok számára, hogy díjat számítsanak fel az utasok kis kézipoggyászáért.
Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon

Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon 

A MÁV-csoport közleménye alapján.
A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet

A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet 

Budapest Főváros Kormányhivatala vizsgálatot indított a légitársasággal szemben, jelentették be kedden.
Ez a helyzet most az EL AL nemzetközi járataival

Ez a helyzet most az EL AL nemzetközi járataival 

Íme, a részletek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.