Eurázsia Kapuja

The Gate to Eurasia (GEU) néven adják át a forgalomnak a hajdú-bihar megyei Sáránd és Tépe községek közt 2011. április elsejére elkészülő nemzetközi repülőteret.

„Magyarország jelenleg nem rendelkezik légi közlekedési koncepcióval. Az utóbbi két évtizedben egyre-másra kerültek elő teljeséggel megalapozatlan repülőtér építési és fejlesztési koncepciók, melyekre senki sem mondja: Uraim, amit önök terveznek, az híján van minden józan elgondolásnak. Mi át kívánjuk vágni a Gordiuszi csomót. Olyan repülőteret építünk, amely a nyitást követő két évben nem csupán hazánk, de az egész régió első számú légikikötőjévé válik” – nyilatkozta a Napi Turizmusnak Szűrös Törtel, a GEU ügyvezetője. Szűrös három évtizednyi mezőgazdasági vállalkozást követően váltott szakirányt és lett légi közlekedési szakember. „Egy forró nyári nap váratlanul permetező gépek érkeztek a tulajdonomban lévő legelőre. Láttam, milyen könnyűszerrel landolnak és szállnak fel az Antonovok. Akkor láttam be: mennyire kiaknázatlanok a légi közlekedés lehetőségei a régióban” – vázolja Szűrös az éles váltás okát.

Szűrösnek a hirtelen jött felismerés után elképzelése megvalósításához már csak befektetőket kellett keresnie. Felismerve a légikikötőben rejlő óriási lehetőséget a Feröer-szigeteken bejegyzett, magyar-csádi tulajdonú Koloko Aviation Professionals Ltd. állt a beruházás mögé. A nagy múltú cég hazánkban nem ismeretlen a repüléssel foglalkozók számára: a Koloko az Északi-középhegységben több siklóernyős starthelyet is üzemeltet. De letették névjegyüket a szórakoztatóiparban is: Bélatelep-alsón három céllövöldéjük várja 2010-ben már egész évben a biztos kezű turistákat.

Nedelebe Bomungu, a Koloko ügyvezetője Szűrös szavait megerősítve a Napi Turizmusnak elmondta: a mindenre kiterjedő megvalósíthatósági tanulmány alapján a GEU nem csupán a határon átnyúló régió, de Magyarország vezető repülőterévé válhat az átadástól számított két éven belül. Az évi 30 millió fő maximális utas- illetve napi 150 tonna teherforgalom lebonyolítására képes légikikötő két párhuzamos kifutópályán fogadja majd a járatokat. Az északkelet-délnyugati tájolású pályák egyenként 4500 méteresek lesznek, hogy fogadni tudják az Airbus A 380-as típusú gépeit is. A Napi Turizmus érdeklődésére reagálva, hogy a GEU tárgyalt-e már légitársaságokkal Bomungu elmondta: még nem, de ez nem is szükséges, mert az eleve sikerre ítélt, nagyszabású beruházás már elkészülte előtt eladja magát.

További érdeklődésünkre, hogy a működő és fejlődő debreceni, illetve az alig 50 kilométerre fekvő nagyváradi repülőterek árnyékában van-e létjogosultsága egy ilyen nagyságrendű fejlesztésnek Szűrös úgy reagált: "Szerintem igen".

A GEU-ba vetett hitet alátámasztja a kormány múlt héten született határozata, mely a beruházást a gazdaságfejlesztés kiemelt projektjeként kezeli, megtámogatva azt mintegy 150 milliárd forintnyi vissza nem térítendő költségvetési forrással.


Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.
Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét

Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét 

A fejlesztéssel a cég az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát.
Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren

Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren 

A KLM a környezeti hatások csökkentése érdekében új módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során.
Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói

Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói 

Újra megjelennek Magyarországon a Google járgányai.
A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain

A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain 

A Lufthansa gazdasági okokból leállítja a fedélzeti értékesítést hosszú távú járatain.
Emirates és Visit Hungary megállapodás

Emirates és Visit Hungary megállapodás 

Az Emirates légitársaság együttműködési megállapodást írt alá a Visit Hungaryvel a Magyarországra irányuló beutazó turizmus fellendítése érdekében.
A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát

A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát 

A légitársaság már közvetlenül tájékoztatta azon érintett utasait, akik a weboldalon, illetve applikáción keresztül intézték foglalásukat.
Járattörlések a belgiumi repülőtéren

Járattörlések a belgiumi repülőtéren 

A közlekedési vállalatok szakszervezeteinek sztrájkja miatt közlekedési fennakadások és járattörlések várhatók április 29-én.
Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen

Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen 

A Ryanair már januárban azt javasolta, hogy az EU vezessen be alkoholkorlátozást a repülőtereken – közölte a CNN.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.