Eurázsia Kapuja

The Gate to Eurasia (GEU) néven adják át a forgalomnak a hajdú-bihar megyei Sáránd és Tépe községek közt 2011. április elsejére elkészülő nemzetközi repülőteret.

„Magyarország jelenleg nem rendelkezik légi közlekedési koncepcióval. Az utóbbi két évtizedben egyre-másra kerültek elő teljeséggel megalapozatlan repülőtér építési és fejlesztési koncepciók, melyekre senki sem mondja: Uraim, amit önök terveznek, az híján van minden józan elgondolásnak. Mi át kívánjuk vágni a Gordiuszi csomót. Olyan repülőteret építünk, amely a nyitást követő két évben nem csupán hazánk, de az egész régió első számú légikikötőjévé válik” – nyilatkozta a Napi Turizmusnak Szűrös Törtel, a GEU ügyvezetője. Szűrös három évtizednyi mezőgazdasági vállalkozást követően váltott szakirányt és lett légi közlekedési szakember. „Egy forró nyári nap váratlanul permetező gépek érkeztek a tulajdonomban lévő legelőre. Láttam, milyen könnyűszerrel landolnak és szállnak fel az Antonovok. Akkor láttam be: mennyire kiaknázatlanok a légi közlekedés lehetőségei a régióban” – vázolja Szűrös az éles váltás okát.

Szűrösnek a hirtelen jött felismerés után elképzelése megvalósításához már csak befektetőket kellett keresnie. Felismerve a légikikötőben rejlő óriási lehetőséget a Feröer-szigeteken bejegyzett, magyar-csádi tulajdonú Koloko Aviation Professionals Ltd. állt a beruházás mögé. A nagy múltú cég hazánkban nem ismeretlen a repüléssel foglalkozók számára: a Koloko az Északi-középhegységben több siklóernyős starthelyet is üzemeltet. De letették névjegyüket a szórakoztatóiparban is: Bélatelep-alsón három céllövöldéjük várja 2010-ben már egész évben a biztos kezű turistákat.

Nedelebe Bomungu, a Koloko ügyvezetője Szűrös szavait megerősítve a Napi Turizmusnak elmondta: a mindenre kiterjedő megvalósíthatósági tanulmány alapján a GEU nem csupán a határon átnyúló régió, de Magyarország vezető repülőterévé válhat az átadástól számított két éven belül. Az évi 30 millió fő maximális utas- illetve napi 150 tonna teherforgalom lebonyolítására képes légikikötő két párhuzamos kifutópályán fogadja majd a járatokat. Az északkelet-délnyugati tájolású pályák egyenként 4500 méteresek lesznek, hogy fogadni tudják az Airbus A 380-as típusú gépeit is. A Napi Turizmus érdeklődésére reagálva, hogy a GEU tárgyalt-e már légitársaságokkal Bomungu elmondta: még nem, de ez nem is szükséges, mert az eleve sikerre ítélt, nagyszabású beruházás már elkészülte előtt eladja magát.

További érdeklődésünkre, hogy a működő és fejlődő debreceni, illetve az alig 50 kilométerre fekvő nagyváradi repülőterek árnyékában van-e létjogosultsága egy ilyen nagyságrendű fejlesztésnek Szűrös úgy reagált: "Szerintem igen".

A GEU-ba vetett hitet alátámasztja a kormány múlt héten született határozata, mely a beruházást a gazdaságfejlesztés kiemelt projektjeként kezeli, megtámogatva azt mintegy 150 milliárd forintnyi vissza nem térítendő költségvetési forrással.


Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.