Eurázsia Kapuja

The Gate to Eurasia (GEU) néven adják át a forgalomnak a hajdú-bihar megyei Sáránd és Tépe községek közt 2011. április elsejére elkészülő nemzetközi repülőteret.

„Magyarország jelenleg nem rendelkezik légi közlekedési koncepcióval. Az utóbbi két évtizedben egyre-másra kerültek elő teljeséggel megalapozatlan repülőtér építési és fejlesztési koncepciók, melyekre senki sem mondja: Uraim, amit önök terveznek, az híján van minden józan elgondolásnak. Mi át kívánjuk vágni a Gordiuszi csomót. Olyan repülőteret építünk, amely a nyitást követő két évben nem csupán hazánk, de az egész régió első számú légikikötőjévé válik” – nyilatkozta a Napi Turizmusnak Szűrös Törtel, a GEU ügyvezetője. Szűrös három évtizednyi mezőgazdasági vállalkozást követően váltott szakirányt és lett légi közlekedési szakember. „Egy forró nyári nap váratlanul permetező gépek érkeztek a tulajdonomban lévő legelőre. Láttam, milyen könnyűszerrel landolnak és szállnak fel az Antonovok. Akkor láttam be: mennyire kiaknázatlanok a légi közlekedés lehetőségei a régióban” – vázolja Szűrös az éles váltás okát.

Szűrösnek a hirtelen jött felismerés után elképzelése megvalósításához már csak befektetőket kellett keresnie. Felismerve a légikikötőben rejlő óriási lehetőséget a Feröer-szigeteken bejegyzett, magyar-csádi tulajdonú Koloko Aviation Professionals Ltd. állt a beruházás mögé. A nagy múltú cég hazánkban nem ismeretlen a repüléssel foglalkozók számára: a Koloko az Északi-középhegységben több siklóernyős starthelyet is üzemeltet. De letették névjegyüket a szórakoztatóiparban is: Bélatelep-alsón három céllövöldéjük várja 2010-ben már egész évben a biztos kezű turistákat.

Nedelebe Bomungu, a Koloko ügyvezetője Szűrös szavait megerősítve a Napi Turizmusnak elmondta: a mindenre kiterjedő megvalósíthatósági tanulmány alapján a GEU nem csupán a határon átnyúló régió, de Magyarország vezető repülőterévé válhat az átadástól számított két éven belül. Az évi 30 millió fő maximális utas- illetve napi 150 tonna teherforgalom lebonyolítására képes légikikötő két párhuzamos kifutópályán fogadja majd a járatokat. Az északkelet-délnyugati tájolású pályák egyenként 4500 méteresek lesznek, hogy fogadni tudják az Airbus A 380-as típusú gépeit is. A Napi Turizmus érdeklődésére reagálva, hogy a GEU tárgyalt-e már légitársaságokkal Bomungu elmondta: még nem, de ez nem is szükséges, mert az eleve sikerre ítélt, nagyszabású beruházás már elkészülte előtt eladja magát.

További érdeklődésünkre, hogy a működő és fejlődő debreceni, illetve az alig 50 kilométerre fekvő nagyváradi repülőterek árnyékában van-e létjogosultsága egy ilyen nagyságrendű fejlesztésnek Szűrös úgy reagált: "Szerintem igen".

A GEU-ba vetett hitet alátámasztja a kormány múlt héten született határozata, mely a beruházást a gazdaságfejlesztés kiemelt projektjeként kezeli, megtámogatva azt mintegy 150 milliárd forintnyi vissza nem térítendő költségvetési forrással.


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.