Ezek a lovak többet repülnek, mint az emberek

A címen a madarak röhögnének leginkább, de kb. addig, amíg őket is be nem zsuppolják egy tripla hetes rakterébe, hogy a dohai Hamad repülőtér cargo bázisán keresztül a világon - tényleg - bárhova eljussanak.

Akárcsak azok a színes pintyek, papagájok és egyéb egzotikus szárnyasok, melyek a dohai Waqif bazárban várják gazdáikat. A bazári ketrecek némelyikén még ott a szállítólevél: Bangkok-Doha. Ugyanilyen ketrecek köszönnek vissza a Hamad 2014-ben átadott, 55 ezer négyzetméteres cargo-termináljának,  főépülettől elkülönülő, ragyogóan tiszta élőállat részlegén. A Qatar Airways Cargo büszkesége a QR Equine-ként hivatkozott termék, melynek főszereplői nagy értékű lovak a milliárdos üzletág lóversenyzésnek köszönhetően. Megtudtuk: sok paripa annyit utazik, hogy több pontot gyűjtene be törzsutas programban mint az emberek jó része. Bár a hátasok a gyors átrakodás miatt ritkán töltenek negyed óránál többet a cargo-terminálon, előfordul, hogy várniuk kell. Ilyenkor klimatizált, hangszigetelt istállóban, kvázi lounge-ban időzhetnek, ami mellett „konditerem” gyanánt egy kisebb karám is rendelkezésre áll egy pihentető galoppra. A fedélzeten gondozó kíséri őket, így ha az út során haragosak lennének a lovak, nem a kapitánynak kell dühösen suhogtatnia az ostort, hanem a gondozó nyugtatja a jószágot.

Műtárgy, lazac, orvosság

A több millió dollár értékű festmények, műtárgyak a lovakhoz hasonlóan kényes holmik, így többnyire ezekkel is - múzeumi - kísérő repül. A műtárgyak már a terminál főépületéből indulnak útjukra csakúgy, mint 25-30 tonnás ipari szerelvények. E két véglet között gyakorlatilag mindennel találkozni, ami cargo-terminálon csak előfordulhat. Akár olyannal is, hogy egy csoport vámos könyékig merül el egy dobozban. A Katarban dolgozó külföldiek sok csomagot kapnak az otthon maradottaktól, de nem minden - főképp étel - engedhető be az országba. Nem úgy a lazac, mely lepapírozva, legálisan érkezik az olajtestvér Norvégiából akkora mennyiségben, hogy a napi oslói cargo járat nem elég. A szintén naponta repült Amszterdam és Frankfurt teherjáratairól is jut Dohába illetve azon túlra is. Ez esetben átrakodásra vár a hal a bázis hűtőházában, ahol hőmérséklet szerint osztják el a ki- és továbbszállításra váró árut. Egy helyiségben a gyümölcs-zöldség, melyből értelemszerűen bőven érkezik a sivatagi országba. Megint más hőmérsékleten tárolnak holland tulipánt, bolgár rózsát, vagy argentin marhát. Lényeg, hogy úgy érkezzen a portéka a végfelhasználóhoz, mintha az éppen a piacon venné frissen. Nagyobb kihívás a gyógyszerszállítás QR Pharma-val. A megfelelő tároláson és pontos szállításon emberek élete múlhat - vallják. Hogy senki se várjon a hiába az orvosságára, az európai gyógyszeripari fellegvárakat, Bázelt és Brüsszelt Dohával összekötő, 2015 január 28-án debütált Pharma Express járat alkalmanként 65 tonnányi gyógyszert szállíthat Hamadra, ami innen 54, a tárolási elvárásoknak megfelelő reptérre megy tovább.

Nem szeretetszolgálat

Alaposan megpakolva lomhán emelkedik egy Boeing 777 Freighter. A cargo flotta gerincét adó típusból jelenleg 8 szolgál. 6 repül a kisebb Airbus A330F-ből. A legnagyobb gép wet lease formában üzemeltetett 1 darab Boeing 747-400F, a túlméretes ipari szerkentyűk részére. A 15 géppel jelenleg 48 desztinációt repülnek.

Van kizárólag cargo úticél, míg máshova utasszállító is repül, mint Budapestre másfél éven keresztül. Nem verték nagy dobra 2013-as felfüggesztését, de Őexcellenciája Akbar al Baker, a légitársaság vezérigazgatója érdeklődésünkre annyit mondott múlt hét kedden Dohában, hogy cégük nem szeretetszolgálat, a cargo üzletág szerinte akkoriban épp lejtmenetben volt Budapesten. Ugyanakkor hozzátette: vizsgálják a visszatérés lehetőségét önálló cargo úticélként, vagy a szélestörzsű A330-as utasforgalomba állításával, melynek csomagterébe nagyobb „belly cargo” fér. Utóbbi révén voltaképpen a teljes Qatar Airways útvonalhálózat a teherfuvarozás része. A belly cargo-t az utasterminálról a bázisra szállítják. Rengeteg időt spórolnak meg azzal, hogy a két épület egymástól mindössze 300 méterre fekszik.

A pályán épp a Cargolux Jumbo-ja lódul neki. Nem csak a korábban a Qatar által részben felvásárolni kívánt Cargolux gépeit szolgálják ki, de a forgalom 90%-át így is a Qatar Cargo jelenti. A 11, épület előtti állóhelyet jellemzően ők használják. Változhatnak az arányok 2017-ben, amikor a flotta 21 gépesre nő, a mostani terminál bővítésre szorul. Vagyis már bővül és 2018-ra a jelenlegi tőszomszédságában startvonalhoz áll a 2-es terminál évi 3 millió tonnás kapacitással. A kettőn együtt évente már 4,4 millió tonna teher mozgatható meg. Ezzel, mint azt Ulrich Ogiermann, a légitársaság cargo-üzletági igazgatója elmondta: egy másik ligában játszik majd a Qatar. Akbar al Baker odáig ment, hogy a jelenleg a tonnakilométerek alapján a IATA szerint 3. helyre befutó Qatar Cargo piacvezetővé váljon, valamint csoportszinten a bevételek 25-30%-át termelje.

A konténereket tessék rögzíteni!

„Szenvedélyem a matematika” - mondja a bázis rakodásért felelős vezetője (loadmaster) az egyik 777-es csarnoknyi rakterében. Hajszálpontos számításokon alapuló, tetris játékhoz hasonlatos munkájának fontosságát nem lehet eléggé kihangsúlyozni. Nagyon nem mindegy, hova kerül a ló és hova 2 mázsa csicsóka. Végzetes lehet, ha súlypont nem a megfelelő helyen van. Ahogy az is, ha a konténereket elfelejtik rögzíteni. Emlékszünk még a National Airlines 747-esének 2013-as katasztrófájára? Az ehhez hasonló események azonban meglehetősen ritkák. Qatarék gépein az emberi munkát a raktérbe valamint a vízszintes vezérsíkba szerelt kamerák is felügyelik, a kapitány és a loadmaster felszállás előtt együtt mindent leellenőriz és indulhat a menet!


Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?