Az eddig nyolc és fél kilométer hosszú, Gyöngyöstől Lajosházáig tartó szakasz még a 2005-ös nagy mátrai esőzések során rongálódott meg - tudtuk meg Pallagi Lászlótól, az Egererdő Zrt. vezérigazgatójától. Akkor ideiglenesen le is állították a vonatközlekedést, s már a helyreállítás alatt megszületett az elképzelés, hogy érdemes lenne továbbépíteni a lajosházai vonalat.
- Annál is inkább, mert a Mátrában korábban összesen véve 100 kilométernél hosszabb vonal volt fellelhető, meg is vizsgáltuk a régi szakaszokat - fejtette ki Pallagi László. A Lajosháza és a Szalajka-ház közötti vonalrész felelt meg leginkább a közben megszigorodott követelményeknek, a felújításra és az új vonalszakasz építésére is a cég tulajdonosa, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. adott támogatást. A kármentés az előző két évben már elvégzett első két része és a vonal folytatása összesen mintegy félmilliárd forintot ér.
A Szalajka-háznál elkészül a végállomás szalonnasütővel, esőbeállóval. Lesz itt vadbemutató, erdei iskola és tanösvény is. Szeptember 30-ig végeznek a kivitelezéssel, és az immár 12 kilométer hosszú vonal átadása az Erdők Hetén, októberben történne meg. Az Egererdő Zrt. a korábbi években tapasztalt évi 30 ezer utas létszámának erős gyarapodását várja a beruházástól, mintegy 40 százalékos növekedést - közölte Pallagi László.
A legfrissebb tervek pedig már arról szólnak, hogy egy erdészeti út alkalmassá tételével - mivel ott már a nagy lejtés miatt nem mehet feljebb a vonal - a Galyatetőre vezető műútig vinnék a kisvonat utasait egy környezetbarát közlekedési eszközön. Az építkezés alatt természetesen Lajosházáig közlekednek a szerelvények - tette hozzá a vezérigazgató. (heol.hu)